Den nya studion ska ha 25 till 40 anställda och utveckla ett spelkoncept som Pim Holfve inte vill precisera mer än att kalla det ”Nummer tre”, en blinkning till att det blir bolagets tredje egenfinansierade spel.
”Vi är inne i en konceptutvecklingsfas nu och tittar på olika alternativ. Vi ser att det finns möjligheter att hitta spelprofiler till studion i andra delar av Sverige än i Stockholm.”
Avgörande är dock att det finns en etablerad spelscen och/eller en utvecklarutbildning på den ort som väljs.
Avalanche Studios är känt för pc- och konsolspel som ”Just Cause”-serien och ”Mad Max”. Bolaget har nu över 300 anställda, varav 200 på spelutvecklartäta Södermalm och en satellitstudio i New York.
Läs mer: ”Mags notering – som en julklapp för den svenska spelsektorn”
På senare år har bolaget även gjort egenfinansierade jaktspel under dotterbolaget Expansive Worlds, som i fjol omsatte 40 Mkr och visade ett resultat efter finansnetto på 15 Mkr.
Avalanche som helhet växte med 28 procent under det senaste räkenskapsåret. Omsättningen blev 333 miljoner kronor med en vinstmarginal på 9 procent.
Tanken är starta den nya studion någon gång nästa år. Städer som borde vara intressanta är Skövde, Göteborg, Malmö eller Umeå, men Pim Holfve undviker att kommentera.
”Vi har inte knutit några nyckelpersoner till oss ännu för detta”, säger han.
Samtidigt har Avalanche Studios precis fått in en spelräv och entreprenör i styrelsen: Robert Henrysson. Han var med och grundade Jadestone, som såldes 2012 till amerikanska spelkoncernen WMS. På senare tid har han varit starkt engagerad i vinimportören Winefinder.
”Robert har många strängar på sin lyra och blir ett väldigt bra bollplank för mig”, säger Pim Holfve.
I våras gick Nordisk Film gick in som delägare i Avalanche Studios med en investering värd 100 Mkr. Den kommande expansionen och studiobygget är en del i den affären.
”Vi kan öka takten och det har gett oss möjligheten att växa. För bolaget är det kulturellt sett bäst att göra det utanför Stockholm”, säger Pim Holfve.
Läs mer: Spelstjärna går till Ubisoft – ska anställa 100 i Stockholm
Avalanche Studios släppte sitt första egenfinansierade jaktspel ”The Hunter Classic” 2009. Det har nu över sju miljoner registrerade spelare och är ett så kallat free-to-play-spel med olika prenumerationsvarianter. I år kom uppföljaren ”Call of the wild” som i pc-versionen fått oväntad stor spridning på den asiatiska marknaden.
”Vår huvudmålgrupp för ”Call of the Wild” finns nu i Kina. Den regionen har gått förbi USA och Tyskland. Tillströmningen har varit fantastisk. Det är en oerhört trevlig och tidig, kinesisk julklapp”, säger Pim Holfve.
Den bästa gåvan är sannolikt att det är spelare som är beredda att betala för sig – alltså inte välja gratisversionen – även om spelet säljs med rabatt, 15 dollar i stället för 30 dollar via Steam.
”Om tillväxten fortsätter där kommer Kina att bli vår överlägset största marknad. Men det är rätt mycket byråkrati för vad som är tillåtet i spel där. Vi är uppvaktade och får propåer från kinesiska förläggare just nu”, säger Pim Holfve.