Hoppa till innehållet

Avalanche ska öppna ny svensk studio: ”Ett antal städer med potential”

En av Sveriges största spelutvecklare är på väg att starta en ny studio – men inte i Stockholm. ”Det finns ett antal städer i Sverige där vi ser en potential”, säger Pim Holfve, vd för Avalanche Studios.

Avalanches vd Pim Holfve och spelstudions executive producer Anna Bouveng.
Avalanches vd Pim Holfve och spelstudions executive producer Anna Bouveng.Foto: Amanda Lindgren

Den nya studion ska ha 25 till 40 anställda och utveckla ett spelkoncept som Pim Holfve inte vill precisera mer än att kalla det ”Nummer tre”, en blinkning till att det blir bolagets tredje egenfinansierade spel.

”Vi är inne i en konceptutvecklingsfas nu och tittar på olika alternativ. Vi ser att det finns möjligheter att hitta spelprofiler till studion i andra delar av Sverige än i Stockholm.”

Avgörande är dock att det finns en etablerad spelscen och/eller en utvecklarutbildning på den ort som väljs.

Avalanche Studios är känt för pc- och konsolspel som ”Just Cause”-serien och ”Mad Max”. Bolaget har nu över 300 anställda, varav 200 på spelutvecklartäta Södermalm och en satellitstudio i New York.

Läs mer: ”Mags notering – som en julklapp för den svenska spelsektorn”

På senare år har bolaget även gjort egenfinansierade jaktspel under dotterbolaget Expansive Worlds, som i fjol omsatte 40 Mkr och visade ett resultat efter finansnetto på 15 Mkr.

Avalanche som helhet växte med 28 procent under det senaste räkenskapsåret. Omsättningen blev 333 miljoner kronor med en vinstmarginal på 9 procent.

Tanken är starta den nya studion någon gång nästa år. Städer som borde vara intressanta är Skövde, Göteborg, Malmö eller Umeå, men Pim Holfve undviker att kommentera.

”Vi har inte knutit några nyckelpersoner till oss ännu för detta”, säger han.

Samtidigt har Avalanche Studios precis fått in en spelräv och entreprenör i styrelsen: Robert Henrysson. Han var med och grundade Jadestone, som såldes 2012 till amerikanska spelkoncernen WMS. På senare tid har han varit starkt engagerad i vinimportören Winefinder.

”Robert har många strängar på sin lyra och blir ett väldigt bra bollplank för mig”, säger Pim Holfve.

I våras gick Nordisk Film gick in som delägare i Avalanche Studios med en investering värd 100 Mkr. Den kommande expansionen och studiobygget är en del i den affären.

”Vi kan öka takten och det har gett oss möjligheten att växa. För bolaget är det kulturellt sett bäst att göra det utanför Stockholm”, säger Pim Holfve.

Läs mer: Spelstjärna går till Ubisoft – ska anställa 100 i Stockholm

Avalanche Studios släppte sitt första egenfinansierade jaktspel ”The Hunter Classic” 2009. Det har nu över sju miljoner registrerade spelare och är ett så kallat free-to-play-spel med olika prenumerationsvarianter. I år kom uppföljaren ”Call of the wild” som i pc-versionen fått oväntad stor spridning på den asiatiska marknaden.

”Vår huvudmålgrupp för ”Call of the Wild” finns nu i Kina. Den regionen har gått förbi USA och Tyskland. Tillströmningen har varit fantastisk. Det är en oerhört trevlig och tidig, kinesisk julklapp”, säger Pim Holfve.

Den bästa gåvan är sannolikt att det är spelare som är beredda att betala för sig – alltså inte välja gratisversionen – även om spelet säljs med rabatt, 15 dollar i stället för 30 dollar via Steam.

”Om tillväxten fortsätter där kommer Kina att bli vår överlägset största marknad. Men det är rätt mycket byråkrati för vad som är tillåtet i spel där. Vi är uppvaktade och får propåer från kinesiska förläggare just nu”, säger Pim Holfve.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera