Hoppa till innehållet

Avanza får ny vd: Boost för bolån?

Rikard Josefson lämnar Länsförsäkringar för att bli ny vd för Avanza. Hans erfarenheter inom digitala tjänster och bolån lyfts upp som speciellt viktiga för nätmäklaren.

Rikard Josefson lämnar vd-posten på Länsförsäkringar för Avanza.
Rikard Josefson lämnar vd-posten på Länsförsäkringar för Avanza.Foto: Jonatan Bylars.

Nätmäklaren Avanza Bank har rekryterat Rikard Josefson till ny vd och han kommer att tillträda tjänsten inom sex månader. Fram tills dess stannar Johan Prom kvar som vd.

Rikard Josefson är sedan sex år tillbaka vd för Länsförsäkringar Bank där han bland annat har utvecklat bankens mobiltjänster, bolån och sparrobot. De här erfarenheterna är något som specifikt lyfts fram i Avanzas pressmeddelande. 

”Jag tror Avanza måste fortsätta utvecklas i samklang med kunderna så att man håller hög kundnöjdhet. Min allmänna tro om branschen så är digitala vägledningar, robotrådgivning och hjälp med allokering av sitt sparande framtiden. Där har vi bara sett början på en gigantisk förändring i marknaden”, säger Rikard Josefson. 

Men trots att Avanza även lyfter upp Rikard Josefson erfarenhet att utveckla bolån hos Länsförsäkringar ser han inte det som en direkt fingervisning att det är ett område som Avanza kommer att utvecklas specifikt inom. 

”Precis som andra bolag måste Avanza fundera på vad som ingår i en bra kundupplevelse. Finns det produkter och tjänster som är naturliga att addera i Avanzas kunderbjudande? Det är för tidigt för mig att uttala mig om nu men det är naturligtvis en fråga jag kommer att ställa mig”, säger Rikard Josefson.

Sedan i fjol har Avanza sneglat på dörren för bolånemarknaden, både med den tidigare vd:n Johan Prom och även vd:n dessförinnan Martin Tivéus. 

I en intervju med Di Digital i fjol sa Avanzas dåvarande vd Martin Tivéus att Avanza skulle kunna bli en seriös konkurrent till storbankerna på bolånemarknaden.

”Över de kommande åren skulle det kunna bli så. Jag tycker inte att vi är där ännu. Hanteringen av bolån skalar inte riktigt. Bolåneprocessen behöver digitaliseras en vända till och bli mindre manuell för att det ska fungera. Men jag är övertygad om att det kommer att hända de kommande åren. Kombinationen av digitaliseringen och att bankerna trycker upp bolånemarginalerna öppnar upp för konkurrens”, sa han då.

Läs även: Intervju: Avanzas vd Martin Tivéus om framtiden för fintech 

Och bara för ett par månader sedan, i mars 2017, påbörjade Avanza ett samarbete med startupbolaget Stabelo 2 för att distribuera bolån till en bredare kundgrupp. 

”Vi har som ambition att ständigt utmana finansmarknaden till spararnas och våra kunders fördel, genom att verka för ett billigare, bättre och enklare erbjudande. Vi är fortfarande i inledningsfasen av samarbetet med Stabelo och kan ännu inte säga när vi kan ha ett färdigt erbjudande”, sade Avanzas vd Johan Prom i ett uttalande då.

Läs även: Avanza satsar på bolån ihop med hemlig startup 

Även om Avanzas tillträdande vd ännu inte kan säga något om hur Avanza kommer att utveckla ett erbjudande kring bolån så talar Rikard Josefsons erfarenheter från Länsförsäkringar att ett sådant erbjudande inte är omöjligt.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera