Hoppa till innehållet

Avito-grundaren talar ut om dusterna med Kinnevik och bakfylle-satsningen KNC Miner

Utpressning, snabba beslut och storbråk med delägaren Kinnevik. Jonas Nordlander bjöd på en dramatisk beskrivning av sina år som vd för den ryska Blocketkopian Avito på scen från Startup Tour i Linköping.

Jonas Nordlander intervjuas på scen vid Di Digitals Startup Tour i Linköping i tisdags.
Jonas Nordlander intervjuas på scen vid Di Digitals Startup Tour i Linköping i tisdags.Foto: Patrik Olsson

Tech-miljardären Jonas Nordlander är främst känd för att ha grundat och drivit miljardbolaget Avito, ihop med Filip Engelbert. Men hans karriär börjar egentligen långt tidigare än så.

Nordlander var nämligen en av nyckelpersonerna bakom uppbyggnaden av auktionssajten Tradera, som såldes till amerikanska Ebay 2006 för 65 miljoner dollar. Den blivande Avito-stjärnan kammade hem cirka 10 miljoner kronor på affären, men vantrivdes sedan med sin chefsroll inom Ebay.

Läs även: Jonas Nordlander med på Di Digitals miljardärslista

“Det var skittråkigt. Från att ha varit ett gäng i en källare blev vi plötsligt en del av en amerikansk jättekoncern med tusentals anställda och konferenser hela tiden”, säger Jonas Nordlander i en intervju på scen under Di Digitals Startup Tour i Linköping under tisdagskvällen.

Jonas Nordlander var förhindrad från att starta upp en konkurrerande verksamhet av ett så kallat ”gyllene handbojor”-avtal. Men det fans dock ett undantag. Han fick starta liknade verksamhet i Ryssland eller Indonesien, där Ebay då inte var verksamma.

Vi har haft några duster med Kinnevik.

Efter att ha fått kontakt med den ryske investeraren Yuri Milner (idag delägare i bland annat Facebook, Twitter och Spotify genom DST Technologies) bestämde han sig för att pröva lyckan med en köp- och säljsajt i Ryssland.

”Jag tog kontakt med Vostok Nafta och familjen Lundin, som vi fått med som delägare i Tradera. Jag sa att jag måste ha pengar, jag tänker flytta till Ryssland. ‘Det finns en kille här som också ska åka till Ryssland’, sa de då, och introducerade mig till Filip”, berättar Jonas Nordlander.

Jonas Nordlander och Filip Engelbert startade Avito som en rysk Blocket-kopia 2007. Bolagets främsta investerare var då Vostok Nafta (idag Vostok New Ventures), med vd Per Brilioth. Avitos första kontor var ett lånat rum i Vostoks kontor i Moskva.

”I början var det riktigt trögt. Men 2008/2009 (när finanskrisen slog till mot Ryssland) så lyckades vi rekrytera ett gäng med duktiga ingenjörer som byggde det som är grunden till vad man ser idag”, säger Jonas Nordlander.

Våren 2010 tog Avito in en första investeringsrunda på kring 28 miljoner dollar, från bland andra Northzone och Kinnevik.

“De pengarna räckte till våra första kampanjer. Vi gjorde väldigt mycket likt det vi gjort i Sverige med Tradera”, säger Jonas Nordlander.

Men Avitoresan präglades av flera bakslag:

Vid ett tillfälle stal en före detta rysk medarbetare Avitos webbadresser och försökte utpressa bolagets grundare på pengar. Jonas Nordlander och Filip Engelbert funderade på att gå utpressaren till mötes.

“Det var som att vårt barn försvann och då blev vi desperata”, säger Jonas Nordlander.

Men investeraren Per Brilioth på Vostok Nafta hindrade Avito-duon i sista stund.

“Hade jag och Filip fått agera helt själva så hade vi förmodligen varit fattigare idag”, säger Jonas Nordlander.

Jonas Nordlander intervjuas av Di Digitals Jonas Leijonhufvud på Di Digital Startup Tour i Linköping. Foto: Patrik Olsson.

Tiden i Ryssland kantades även av stundtals stormiga konflikter med delägaren Kinnevik.

“Vi har haft några duster (med Kinneviks dåvarande vd Mia Brunell). Men vi lyckades lösa det”, säger Jonas Nordlander.

“Ett råd jag brukar ge är att se till att ni har en extremt god relation med era delägare, eller se till att allt ni avtalar skrivs på papper. Det kan bli så att saker som man kommit överens om sen inte riktigt passar. Det kan leda till lite sura miner”, säger Jonas Nordlander.

Då var vi ordentligt bakfulla. Så ringde Per Roman på GP Bullhound och sa att det här var det bästa som hade hänt världen.

Sedan 2014 har Jonas Nordlander och Filip Engelbert sålt Avito-aktier för 100-tals miljoner kronor. De äger dock fortfarande 11 procent av bolaget, vars värdering uppskattas till 25-35 miljarder kronor, enligt uppgift till Di Digital.

Tillsammans har de investerat i ett dussintal bolag som Klarna, Apotea, Werlabs, Min Doktor, Lendify och Pomegranate Investment.

Den sannolikt största nitlotten var bitcoin-bolaget KNC Miner, som kollapsade under spektakulära former tidigare i år. Jonas Nordlander och Filip Engelbert hade tillsammans satsat ungefär 6 Mkr i bolaget.

“Då var vi ordentligt bakfulla. Så ringde en kille, jag ska inte hänga ut honom med namn – Per Roman på GP Bullhound – och sa att det här var det bästa som hade hänt världen. Vi visste faktiskt inte riktigt vad bitcoin var, men vi satsade 6 miljoner”, säger Jonas Nordlander.

Deras bästa investering är spelbolaget Leovegas, som noterades på First North i mars i år.

“Där har vi nog gjort 50 gånger pengarna. Det är en bransch som jag inte riktigt står för, men riktigt duktiga killar som också är goda vänner. De har gjort det där otroligt bra”, säger Jonas Nordlander.

På senare tid har duon styrt om en del av sin förmögenhet till välgörande projekt. De är delägare i integrationsprojekten Just arrived och Welcome och har gått in med pengar i journalistprojektet Blank spot project.

“Det har dykt upp folk med idéer som vi själva problematiserat kring. Hur får man folk i arbete? Hur lär man folk språk? Hur löser man olika utmaningar i samhället helt enkelt. Vi försöker stötta duktiga människor som förhoppningsvis kan göra någonting riktigt bra”, säger Jonas Nordlander.

Se även: Se hela intervjun med Jonas Nordlander, inspelad på Di Digital Startup Tour i Linköping 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera