E-handlaren Babyshop (NTL), som säljer barnmode på nätet, tar in en rejäl investering på 165 miljoner kronor när bolaget stänger sin senaste runda.
”Vi tar in nytt kapital eftersom vi ser en fortsatt stark tillväxt och vi vill ta möjligheten att bli den ledande e-handlaren inom Norden”, säger bolagets grundare och vd Marcus Tagesson.
Vilka investerarna är vill Marcus Tagesson inte berätta. Men enligt uppgift till Di Digital är Beijer Ventures och finansprofilen Svante Elfving via hans bolag Graffe Holding de ledande investerarna i rundan. Dessutom ska befintliga ägare varit med och gått in med kapital.
De nya 165 miljonerna ska gå till att skala upp bolagets lager och för att utöka personalstyrkan på huvudkontoret i Sverige. Även kontoren i London och Oslo ska utökas.
”Vi flyttar in i nytt lager där vi går från 21 000 kvadratmeter till 45 000 kvadratmeter. Där har vi även investeringar att göra med automatiseringar. Vi kommer även utöka organisationen. Det handlar om marknad, inköp och på de bitar som handlar om kundservice”, säger Marcus Tagesson.
I och med investeringen värderas nu bolaget till 1,6 miljarder kronor, ett rejält kliv över den tidigare värderingen på drygt 1 miljard.
Förutom Norden är även Storbritannien, USA och Asien viktiga marknader för Babyshop.
”Vi ser en stor potential i att växa utanför Norden. Därför gör vi en hel del satsningar på kunden, logistik och utbud”, säger Marcus Tagesson.
Under förra året omsatte bolaget 835 Mkr. Man passade också på att förvärva konkurrenten Lekmer av Qliro Group för 90 Mkr.
Läs mer: Lekande lätt för e-handlaren Babyshop – kryper mot miljarden
Köpet av Lekmer adderat med en ökad organisk tillväxt gör att Marcus Tagesson beräknar att bolaget kommer omsätta över miljarden och därmed också närma sig att gå plus minus noll.
”Nu är vi redo för expansion. Det handlar om att vi vill dra nytta av rådande momentum på marknaden. Vi tycker att vi har det starkaste erbjudandet i Norden och det efterfrågas av kunderna”, säger han.