Hoppa till innehållet

Backing Minds gör ny investering: ”En perfekt e-handelsprodukt”

Riskkapitalbolaget Backing Minds investerar 10 miljoner kronor i hemtestbolaget Dynamic Code. Linköpingsbolaget ska ta in ytterligare 8-10 miljoner genom crowdfundingplattformen Pepins.

Riskkapitalbolaget Backing Minds grundare Sara Wimmercranz (t.v.) och Susanne Najafi.
Riskkapitalbolaget Backing Minds grundare Sara Wimmercranz (t.v.) och Susanne Najafi.Bild: Patrik Olsson

E-hälsa har hamnat i blickfånget när Backing Minds gör sin tredje investering i ett techbolag. Riskkapitalbolaget, med entreprenörerna Sara Wimmercranz och Susanne Najafi i spetsen, har under våren, satsat 10 miljoner kronor på Linköpingsbolaget Dynamic Code, som jobbar med hemtester av allt från laktosintolerans till könssjukdomar.

Backing Minds (NTL) har som mål att hitta startup-investeringarna bortom Stureplan, som andra missar. Bolaget fick stor uppmärksamhet när det i fjol stod klart att man tagit in 100 miljoner kronor i sin första fond, från bland andra H&M:s vd Karl-Johan Persson och Collector Bank-grundaren Lena Apler (NTL).

Vi har träffat otroligt många bolag inom health tech.

”Vi har träffat otroligt många bolag inom health tech. Vården är ju en överbelastad och inte särskilt digital sektor. Vi har valt att letat efter bolag som kan förbättra för individen, avlasta vården, men som även äger hela sin teknologi”, säger Sara Wimmercranz (NTL). 

Dynamic Code använder sig av den senaste DNA-forskningen för att utveckla och tillverka hemtester för en rad olika sjukdomar, såsom könssjukdomar, bakteriell vaginos, laktosintolerans samt tester för kost och livsstil. Testerna förmedlas via post. Målet är att ge patienter svar på ett sätt som är snabbare, säkrare och enklare än i den vanliga vården.

”Dynamic Code är just ett sådant bolag som äger hela sin teknologi. Dom tar fram, tillverkar och tillhandahåller tester och står även för DNA-analysen. De växer med samarbetspartners som Apoteket och Lloyds, digitala vårdbolag som Kry och Min Doktor, samt hälsoappen Lifesum. Och de utvecklar API:er mot deras digitala plattformar”, förklarar Sara Wimmercranz.

Läs mer: Sara Wimmercranz till Stampens styrelse

Båda grundarna har lång erfarenhet inom den konsumentinriktade e-handeln. 

Sara Wimmercranz har suttit i ledningsgruppen för Lensway och därefter var hon med och grundade e-handelsbolaget Footway. Susanne Najafi har grundat fyra bolag, varav tre i techsektorn. Dessa är Clearlii, som säljer kontaktlinser på nätet och i apotek, Lokalii, en marknadsplats för lokala upplevelser, och Unity Beauty Group, idag Eleven, en av Nordens största nätbutiker för smink och hudvård. 

Läs mer: Susanne Najafi bland Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40

”Dynamic Code erbjuder en perfekt e-handelsprodukt. Vi trodde det var slut på sådana”, säger Sara Wimmercranz.

Susanne Najafi stämmer in. 

”Ja. Testerna ryms ju i ett vanligt kuvert. Och DNA-teknik är enklare att hantera, rent logistiskt, än blod som måste kylas, vilket är en stark fördel”, säger hon.

Backing Minds-duon ser nu stora möjligheter att utveckla fler tester och expandera Dynamic Codes tjänst globalt. 

Läs mer: Sara Wimmercranz är en av Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare

”Man har en unik metod som är skalbar och går att växla upp snabbt. Det är sådant vi ser som intressant på Backing Minds. Bolaget har redan samarbeten i USA och Australien och vi ser stor potential både i Norden och globalt”, säger Susanne Najafi.

Vid sidan av de 10 miljoner kronor man tagit in från Backingminds ska Dynamic Code ta in ytterligare 8-10 miljoner kronor via crowdfundingplattformen Pepins. Erbjudandet börjar gälla under onsdagen den 10 maj. 

Dynamic Code omsatte cirka 16 miljoner kronor 2016. Men expansionstakten är hög. Under 2017 ska man utveckla egna tester för könssjukdomar (4 könssjukdomar i ett test), glutenintolerans, halsfluss och HPV-virus. Innan 2022 planeras ett femtiotal tester finnas på plats, bland annat för flera cancerformer.

Läs mer: DNA-bolaget Dynamic Code tar in 3 miljoner

Dynamic Codes grundare och vd Anne Kihlgren har en bakgrund inom DNA-teknik.

”Vi är oerhört imponerade av Anne Kihlgren. Hon är en visionär i hur man kan använda DNA-teknik för att göra livet lättare för patienter”, säger Susanne Najafi (NTL).

Dynamic Code använder en teknik som enligt egen utsago ger träffsäkerhet på 99,5 procent. Man menar att detta ofta är bättre än de reagenstester och odlingar som fortfarande används i mycket stor utsträckning inom vården.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Mer om Dynamic Code i Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/spotifyskoprad-fingerprintsusa-kopochbackingminds-perfekta-produkt

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera