Hoppa till innehållet

Bakslag för nätläkaren: Lägger ned i Storbritannien

Min Doktors avknoppade digitala mottagning ”Docly” i Storbritannien stänger. Detta efter att inte ha fått verksamheten att gå ihop ekonomiskt, rapporterar startup-sajten Sifted. Men företaget drömmer fortfarande om att klamra sig fast i landet.

Min Doktors brittiska avknoppning, som gått under namnet Docly, lägger ned.
Min Doktors brittiska avknoppning, som gått under namnet Docly, lägger ned.

Docly är sprungna ur Min Doktor och knoppades av i syfte att vara den aktör som växte internationellt.

Men nu har åtta av tio anställda i Storbritannien sagts upp och bolaget har skrotat verksamheten med att ta emot patienter digitalt. De två kvarvarande personerna ska istället satsa på att sälja tekniken i Docly till andra nätläkare. Det rapporterar Sifted.

Vi rörde oss inte framåt tillräckligt snabbt.

”Vi hade kunnat fortsätta, men det var en ganska stor organisation och vi rörde oss inte framåt tillräckligt snabbt”, säger vd Roger Jansson till sajten och förklarar att fokuset på teknikplattformen är ”det Docly gör bäst”.

Docly och Min Doktor har fortfarande den gemensamma ägaren EQT Ventures. Min Doktor har också Ica-gruppen som storägare genom Apotek Hjärtat. På pappret är Min Doktor i dag en kund till Docly.

Min Doktor har sett ett ökat intresse för digitala vårdbesök under coronapandemin, liksom hela branschen som konstant växer.

Läs mer: EQT:s nätläkare går back med 198 miljoner

Men tillväxten har också varit kostsam för de största aktörerna. Giganten Kry, som har knappt hälften av marknadsandelarna i Sverige, gjorde i fjol en förlust på 347 miljoner kronor. Doktor.se, den näst största aktören, noterade i sin tur ett minusresultat på 174 Mkr.

Min Doktor är numera trea i storlek i Sverige med 19 procent av marknaden. Bokslutet för 2019 visade att de precis som konkurrenterna redovisar ett minusresultat, 198 Mkr. Det är ändå att betrakta som ett fall framåt för Min Doktor, som gick back med hela 328 Mkr på sista raden året innan.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera