Hoppa till innehållet

Balderton miljardsatsar på köp av medarbetares techaktier

Riskkapitalbolaget Balderton har startat en ny miljardfond för köp av aktier direkt från grundare och tidiga medarbetare. Fonden är en ny möjlighet för alla svenska techgrundare som vill sälja av och starta nytt, menar man.

Laura Connell, investeringsansvarig, och Daniel Waterhouse, partner på Balderton.
Laura Connell, investeringsansvarig, och Daniel Waterhouse, partner på Balderton.Foto: Peter Matthews

Det typiska mönstret är bekant: Ett startupbolag söker kapital på marknaden. Riskkapitalbolagen radar upp sig med olika erbjudanden. De som är mest övertygande får ta del av startupbolagets kommande ”runda”. 

Men mellan de stora finansieringsrundorna pågår ofta en så kallad gråhandel i många snabbväxande startupbolag. På Spotify pågick exempelvis en mycket utvecklad handel av aktier många år innan börsnoteringen.

Nu har det brittiska riskkapitalbolaget Balderton (NTL) tagit in 1,3 miljarder kronor i en ny techfond vid namn Liquidity I. Målet är att köpa aktier direkt från grundare och tidiga medarbetare som tagit del av olika optionsprogram. 

”Vi vill köpa aktier i bolag som är 2-4 år bort från en exit. Typiskt sett rör det sig om bolag som funnits i fem eller fler år och som tagit in minst 20 miljoner dollar (180 miljoner kronor) i kapital. Vi uppskattar att det finns cirka 500 techbolag i Europa som är i rätt tillväxtfas för att vi ska investera i dem på detta vis”, säger Daniel Waterhouse, partner på brittiska Balderton.

Läs mer: Balderton: ”Stockholm har gått om Berlin som startupstad”  

Han och kollegan Laura Connell menar att marknaden för dessa typer av köp är underutvecklad, vilket innebär att det finns pengar att tjäna. Kapitalet till Liquidity I samlades in på mindre än tre månader, från partners och nya investerare i Europa, USA och Asien. 

Genom att köpa in sig i onoterade techbolag på detta vis räknar Balderton med att bli en passiv delägare i 10-15 svenska och europeiska techbolag de kommande åren. Man spår inte att investeringarna resulterar i styrelseplatser. 

Balderton vill dock vara en aktiv partner till både bolagen och säljarna. Ofta köper de ju aktierna från nycklelmedarbetare eller grundare som vill gå vidare och behöver kapital för att starta något nytt. De har i regel inte tid att invänta en börsnotering eller en strukturaffär för att sälja sina andelar.

”Vi erbjuder med än bara likviditet. Balderton har ju rådgivare och ett nätverk med talangfulla personer som kan vara till stor nytta”, förklarar Laura Connell, investeringsansvarig på Balderton.

Både hon och Daniel Waterhouse betonar att svenska techbolag är högintressanta för den nya miljardfonden. Bolaget har redan investerat i många svenska techbolag tidigare och har som mål att en fjärdedel av deras kapital ska investeras i Norden. 

”Sverige är en viktig marknad för oss”, säger Daniel Waterhouse. 

Som exempel nämner han Baldertons investeringar i svenskgrundade musiktechbolag som Kobalt Music, med bas i USA, och Soundtrack Your Brand från Stockholm. Han nämner även it-säkerhetsbolaget Rrecorded Future, med kontor i Göteborg och London, det digitala marknadsföringsbolaget Funnel.IO, med kontor i Stockholm och Boston, samt Stockholmsbasserade Furhat Robotics, ett bolag som sätter ett mänskligt ansikte på AI-tjänster.

Balderton investerar uteslutande i techbolag som grundats i Europa. Storleksmässigt är man i samma liga som Sveriges största venture capital-bolag, EQT Ventures och Northzone. Bara det senaste året har man tagit in närmare 4,5 miljarder kronor (500 miljoner dollar) i riskvilligt kapital till sina olika fonder.

Innehåll från ExobeAnnons

Hur hittar jag kollegornas löner med hjälp av Copilot?

Allt fler svenska företag och organisationer inser vilka enorma vinster som finns att vänta genom att implementera Copilot för Microsoft 365. Men det uppstår också en hel del frågor kring säkerhet och personlig integritet. Behöver man som anställd vara orolig för att känslig information sipprar ut? Nej, inte om man hanterar sin data på rätt sätt, enligt branschexperterna.

En av de vanligaste farhågorna kring Copilot för Microsoft 365 handlar om hur konfidentiell data hanteras och teoretiskt sett skulle kunna bli tillgänglig för alla. Men enligt Exobe, som är en av Microsofts partners på den svenska marknaden, finns ingen anledning till oro så länge man har en tydlig struktur för datahantering. Den som hoppas kunna få tag på kollegornas löneuppgifter eller andra personkänsliga dokument kommer att bli besvikna. Jonas Törner är AI Copilot & Employee Experience Specialist och hjälper företag att skapa värde av sina Copilot-licenser:

– Det är viktigt att komma ihåg att Copilot inte kan göra någonting som inte medarbetarna själva kan göra. I princip är Copilot bara en väldigt avancerad sökmotor. Så om medarbetarna redan idag har tillgång till sina kollegors löneuppgifter, ja då kommer Copilot i teorin att hitta dessa dokument. Copilot har dock begränsningar kopplade till just person- och andra känsliga uppgifter. Men om fallet är detta behöver man fundera över sin datahantering, snarare än att se Copilot som det stora hotet. 

Vill se ökad förståelse

Enligt Törner behöver alla företag som är nyfikna på att implementera Copilot börja med att se över sina rutiner och städa bland befintlig data, samt definiera vilka Teamsgrupper som ska vara publika och vilka som ska vara privata. Genom att endast nyttja privata Teamsgrupper för känslig information kan man vara säker på att informationen stannar inom teamets väggar.

Ansvarsfull utveckling av AI-tjänster

Microsoft utvecklar systematiskt sina AI-tjänster och har frågor som rör integritet och säkerhet allra högst upp på agendan. Till exempel delar Copilot aldrig data mellan olika företag eller organisationer.

– Företagen äger sin egen data. Det innebär att Copilot bara kan träna på, och dra nytta av, den data som finns tillgänglig inom en viss organisation. Så ett företag med mycket data i molnet kommer snabbt att få större nytta av Copilot än ett företag med begränsad mängd data. Detta gör också att värdet av investeringen kommer att öka lavinartat med tiden. De företag som inser värdet och dynamiken redan nu kommer att kunna ta ett rejält försprång på marknaden, avslutar Jonas Törner.

 

Mer från Exobe

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exobe och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera