Hoppa till innehållet

Bankgirot rekryterar Klarnas finanschef

Bankgirot, som bland annat står bakom betaltjänsten Swish, fortsätter att stärka sin organisation. Senaste rekryteringen är Klarnas finanschef Pehr Olofsson, som blir finanschef på Bankgirot.

Bakgirots nya garde: Pehr Olofsson, tillträdande finanschef, Jeanette Jäger, vd, och Jonas Rörsgård, kommersiell chef.
Bakgirots nya garde: Pehr Olofsson, tillträdande finanschef, Jeanette Jäger, vd, och Jonas Rörsgård, kommersiell chef.Foto: Pressbild

”Sveriges mest erfarna fintechbolag.” Så beskriver sig numera Bankgirot, storbankernas egna digitala låda med anor från 1959. 

Bankgirot är ingen ingen het startup som Klarna, Izettle eller Bambora. Men bolaget är stort, digitalt och förhållandevis opportunistiskt. Man förmedlar 5 miljoner transaktioner till ett värde på hela 60 miljarder kronor om dagen. Och bolagets 260 medarbetare jobbar med att utveckla och underhålla den finansiella infrastrukturen bakom populära tjänster som Bankgirot, Swish, Autogiro samt delar av bankernas system för elektronisk identifiering och signering.

Läs mer: Swish utmanar Izettle med QR-koder

Vi går ju från att vara kundens enda val till att försöka bli kundens bästa val.

Vad nästa steg ska bli för bolaget är en öppen fråga. Men bolagets rekryteringar och höga svansföring tyder på att man krattar för en mer aktiv roll på den snabbrörliga marknaden för betalningar.

För en dryg vecka sedan utnämnde Bankgirots styrelse Jeanette Jäger till vd för bolaget efter fyra månader som tillförordnad på posten. Hon har jobbat med digitalisering inom bank- och finansområdet i över 20 år, bland annat med lanseringen av den första internetbanken för SEB.

”Det är både spännande och roligt att få hålla i rodret när Bankgirot nu fortsätter sin transformation för att möta de omvälvande förändringarna som pågår på den brännheta betalmarknaden”, sa hon i ett skriftligt uttalande då. 

Läs mer: Payex i samarbete med Vipps – Norges svar på Swish 

Samma dag gick Bankgirot ut med att man rekryterat Jonas Rörsgård till rollen som kommersiell chef med ansvar för digitala tjänster, samt sälj och marknad. Han var tidigare vd för Verifone Sweden och har även jobbat på Tieto.

”Vi välkomnar Jonas Rörsgård som kommer bidra till att ta Bankgirot till nästa nivå när det gäller kundrelationer och innovativa betalningslösningar för framtiden”, sa vd Jeanette Jäger då. 

Nu ansluter ännu ett tungt namn. Det är Klarnas tillförordnade finanschef Pehr Olofsson, som efter årsskiftet blir ny finanschef på Bankgirot.

Även hans citat tyder på att Bankgirot vill agera offensivt på det vd kallar ”den brännheta betalmarknaden”.

"Det ska bli en rolig utmaning att som CFO få utveckla finansiell styrning och effektivitet i Bankgirot som är Sveriges mest erfarna fintechbolag. Bankgirots centrala ställning och kombinationen av erfarenhet och innovation på betalområdet känns mycket spännande”, säger Pehr Olofsson i ett uttalande.

Vad är det ni sitter och lurar på, vd Jeanette Jäger?

”Vi jobbar ju i en konkurrensutsatt bransch. Och vi måste stärka vår förmåga. Vi går ju från att vara kundens enda val till att försöka bli kundens bästa val.”

Vilken del av verksamheten är mest konkurrensutsatt?

”Hela verksamheten. Clearing är ju en verksamhet som håller på att standardiseras. Och EU-direktivet PSD2 kommer att få en stor påverkan på betalmarknaden.”

Det råder huggsexa på betalmarknaden just nu. Nyligen såldes Nordic Capitals betalbolag Bambora, mindre än tre år efter starten, till en fransk betalaktör för 14 miljarder kronor. Bolaget byggdes i sin tur genom att köpa och slå ihop ett dussintal betalbolag. 

Vi jobbar kontinuerligt med utveckling av nya funktioner för Swish.

Huruvida Bankgirot kan delta i denna konsolidering återstår att se. Men inget tycks otänkbart. I februari rapporterade Di Digital att danska börsjätten Nets öppnar för fler förvärv i Sverige och att Bankgirot var en möjlig kandidat. 

Ska ni förvärva bolag? Skapa nya samarbeten?

”Det sker ju mycket konsolidering på betalmarknaden just nu. Man läser om nya affärer var och varan vecka. Att vi blir omnämnda i dessa sammanhang tar vi som en komplimang. Men frågor om förvärv ligger ju hos styrelsen. Jag kan säga att vi vill ha ett konkurrenskraftigt erbjudande och ser över om och hur vi kan kombinera vår kompetens med kompetens hos andra bolag. Och det kan ju ske på många olika sätt.”

Läs mer: Nets vd öppnar för köp av Bankgirot 

Utvecklar ni nya tjänster åt Swish?

”Vi jobbar kontinuerligt med utveckling av nya funktioner för Swish. Men tjänsten ägs av Getswish AB så alla frågot besvaras av dem.”

Bankgirot ägs gemensamt av Nordea, SEB, Swedbank, Handelsbanken, Danske Bank, Skandiabanken och Länsförsäkringar.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera