Hoppa till innehållet

Bekräftat: H&M rivstartar nätsatsningen Afound redan till våren

H&M:s hemlighetsfulla nätsatsning Afound lanseras under våren. Det bekräftar fastighetsägaren bakom Afound-butiken i Skärholmen för Di Digital.

H&M:s vd Karl-Johan Persson.
H&M:s vd Karl-Johan Persson.

En guldkantad realåda på nätet och i den fysiska handeln. Så kan man beskriva H&M:s hemlighetsfulla satsning Afound. 

I slutet av januari gick modejätten ut och meddelade att Afound skulle lanseras under 2018 som en marknadsplats för rabatterade varor inom mode och livsstil. Afound skulle sälja ”välkända varumärken för både dam och herr, såväl externa varumärken som H&M-koncernens egna”, hette det.

Sedan dess har H&M flaggat för tre butiksöppningar: en på  Drottninggatan i centrala Stockholm, en i Malmö och en i Skärholmen, strax söder om Stockholm.

Läs mer: H&M:s nya fyndmärke öppnar i fler butiker

H&M har även lagt ut jobbannonser om att de söker medarbetare till Afound-butiker i Göteborg och Kristianstad. Och enligt uppgift till Di Digital är det klart med en sjätte butik i Stockholmsområdet.

”Jag kan bekräfta att vi även öppnar butiker i Göteborg och Kristianstad”, säger Ulrica Bogh-Lind, pressansvarig på Afound.

Hon vill dock inte säga när lanseringen ska ske.

”Det enda vi sagt är att lanseringen sker under 2018. Men den första butiksöppningen sker samtidigt som vi öppnar vår nätbutik”, säger hon.

Men enligt Di Digitals källor ska lanseringen ske redan under april eller maj, både på nätet och i handeln. Bilden bekräftas av fastighetsbolaget Grosvenor som äger och förvaltar Skärholmen Centrum.

”Afound-butiken i Skärholmen öppnar i slutet av maj”, säger Carl Strufve, nordisk chef för fastighetsbolaget Grosvenor Europe.

Han beskriver satsningen som en av de största butikerna i Skärholmen, med en yta på 2000 kvadratmeter på två våningsplan. 

”Vi ser Afound som en viktig ankare i vår fortsatta utveckling av Skärholmen Centrum som en stark modedestination”, säger han.

Läs mer: E-handelsprofilerna: ”H&M:s Afound kan bli stort” 

Att öppna butiker i citylägen och i förorten i så pass tät följd är otypiskt och kan tyda på att H&M har bråttom, enligt de branschkällor som Di Digital talat med. Modejätten lider som bekant av vikande marginaler och en börskurs som backat med drygt 40 procent de senaste 12 månaderna. 

Skärmdump från Afound.com från i torsdags.
Skärmdump från Afound.com från i torsdags.

Vilka varumärken som ska ingå i Afound vill H&M inte uppge. Men enligt källor till Di Digital har många svenska och utländska så kallade premiummärken anslutit sig, både inför lanseringen i Sverige och inför den globala lanseringen som ska ske de kommande åren.  

Två exempel är på varumärken som, enligt Di Digitals källor, är med från start är amerikanska modemärket Marc Jacobs, som eventuellt ställer upp med sitt billigare varumärke Marc by Marc, och svenska herrmodemärket A Day's March. 

Ambitionen är, enligt uppgift, att en tredjedel av utbudet ska bestå av H&M:s egna varumärken, en tredjedel av liknande varumärken inom "fast fashion", och en tredjedel av så kallade premiumvarumärken.

”Tanken är att man ska kunna fynda varor av högsta modegrad. Det ska gå att hitta ett par Gucci-skor från fjolårets kollektion till en bråkdel av priset på Afound”, säger en branschkälla som vill vara anonym.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera