Hoppa till innehållet

Bekräftat: H&M rivstartar nätsatsningen Afound redan till våren

H&M:s hemlighetsfulla nätsatsning Afound lanseras under våren. Det bekräftar fastighetsägaren bakom Afound-butiken i Skärholmen för Di Digital.

H&M:s vd Karl-Johan Persson.
H&M:s vd Karl-Johan Persson.

En guldkantad realåda på nätet och i den fysiska handeln. Så kan man beskriva H&M:s hemlighetsfulla satsning Afound. 

I slutet av januari gick modejätten ut och meddelade att Afound skulle lanseras under 2018 som en marknadsplats för rabatterade varor inom mode och livsstil. Afound skulle sälja ”välkända varumärken för både dam och herr, såväl externa varumärken som H&M-koncernens egna”, hette det.

Sedan dess har H&M flaggat för tre butiksöppningar: en på  Drottninggatan i centrala Stockholm, en i Malmö och en i Skärholmen, strax söder om Stockholm.

Läs mer: H&M:s nya fyndmärke öppnar i fler butiker

H&M har även lagt ut jobbannonser om att de söker medarbetare till Afound-butiker i Göteborg och Kristianstad. Och enligt uppgift till Di Digital är det klart med en sjätte butik i Stockholmsområdet.

”Jag kan bekräfta att vi även öppnar butiker i Göteborg och Kristianstad”, säger Ulrica Bogh-Lind, pressansvarig på Afound.

Hon vill dock inte säga när lanseringen ska ske.

”Det enda vi sagt är att lanseringen sker under 2018. Men den första butiksöppningen sker samtidigt som vi öppnar vår nätbutik”, säger hon.

Men enligt Di Digitals källor ska lanseringen ske redan under april eller maj, både på nätet och i handeln. Bilden bekräftas av fastighetsbolaget Grosvenor som äger och förvaltar Skärholmen Centrum.

”Afound-butiken i Skärholmen öppnar i slutet av maj”, säger Carl Strufve, nordisk chef för fastighetsbolaget Grosvenor Europe.

Han beskriver satsningen som en av de största butikerna i Skärholmen, med en yta på 2000 kvadratmeter på två våningsplan. 

”Vi ser Afound som en viktig ankare i vår fortsatta utveckling av Skärholmen Centrum som en stark modedestination”, säger han.

Läs mer: E-handelsprofilerna: ”H&M:s Afound kan bli stort” 

Att öppna butiker i citylägen och i förorten i så pass tät följd är otypiskt och kan tyda på att H&M har bråttom, enligt de branschkällor som Di Digital talat med. Modejätten lider som bekant av vikande marginaler och en börskurs som backat med drygt 40 procent de senaste 12 månaderna. 

Skärmdump från Afound.com från i torsdags.
Skärmdump från Afound.com från i torsdags.

Vilka varumärken som ska ingå i Afound vill H&M inte uppge. Men enligt källor till Di Digital har många svenska och utländska så kallade premiummärken anslutit sig, både inför lanseringen i Sverige och inför den globala lanseringen som ska ske de kommande åren.  

Två exempel är på varumärken som, enligt Di Digitals källor, är med från start är amerikanska modemärket Marc Jacobs, som eventuellt ställer upp med sitt billigare varumärke Marc by Marc, och svenska herrmodemärket A Day's March. 

Ambitionen är, enligt uppgift, att en tredjedel av utbudet ska bestå av H&M:s egna varumärken, en tredjedel av liknande varumärken inom "fast fashion", och en tredjedel av så kallade premiumvarumärken.

”Tanken är att man ska kunna fynda varor av högsta modegrad. Det ska gå att hitta ett par Gucci-skor från fjolårets kollektion till en bråkdel av priset på Afound”, säger en branschkälla som vill vara anonym.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera