En guldkantad realåda på nätet och i den fysiska handeln. Så kan man beskriva H&M:s hemlighetsfulla satsning Afound.
I slutet av januari gick modejätten ut och meddelade att Afound skulle lanseras under 2018 som en marknadsplats för rabatterade varor inom mode och livsstil. Afound skulle sälja ”välkända varumärken för både dam och herr, såväl externa varumärken som H&M-koncernens egna”, hette det.
Sedan dess har H&M flaggat för tre butiksöppningar: en på Drottninggatan i centrala Stockholm, en i Malmö och en i Skärholmen, strax söder om Stockholm.
Läs mer: H&M:s nya fyndmärke öppnar i fler butiker
H&M har även lagt ut jobbannonser om att de söker medarbetare till Afound-butiker i Göteborg och Kristianstad. Och enligt uppgift till Di Digital är det klart med en sjätte butik i Stockholmsområdet.
”Jag kan bekräfta att vi även öppnar butiker i Göteborg och Kristianstad”, säger Ulrica Bogh-Lind, pressansvarig på Afound.
Hon vill dock inte säga när lanseringen ska ske.
”Det enda vi sagt är att lanseringen sker under 2018. Men den första butiksöppningen sker samtidigt som vi öppnar vår nätbutik”, säger hon.
Men enligt Di Digitals källor ska lanseringen ske redan under april eller maj, både på nätet och i handeln. Bilden bekräftas av fastighetsbolaget Grosvenor som äger och förvaltar Skärholmen Centrum.
”Afound-butiken i Skärholmen öppnar i slutet av maj”, säger Carl Strufve, nordisk chef för fastighetsbolaget Grosvenor Europe.
Han beskriver satsningen som en av de största butikerna i Skärholmen, med en yta på 2000 kvadratmeter på två våningsplan.
”Vi ser Afound som en viktig ankare i vår fortsatta utveckling av Skärholmen Centrum som en stark modedestination”, säger han.
Läs mer: E-handelsprofilerna: ”H&M:s Afound kan bli stort”
Att öppna butiker i citylägen och i förorten i så pass tät följd är otypiskt och kan tyda på att H&M har bråttom, enligt de branschkällor som Di Digital talat med. Modejätten lider som bekant av vikande marginaler och en börskurs som backat med drygt 40 procent de senaste 12 månaderna.
Vilka varumärken som ska ingå i Afound vill H&M inte uppge. Men enligt källor till Di Digital har många svenska och utländska så kallade premiummärken anslutit sig, både inför lanseringen i Sverige och inför den globala lanseringen som ska ske de kommande åren.
Två exempel är på varumärken som, enligt Di Digitals källor, är med från start är amerikanska modemärket Marc Jacobs, som eventuellt ställer upp med sitt billigare varumärke Marc by Marc, och svenska herrmodemärket A Day's March.
Ambitionen är, enligt uppgift, att en tredjedel av utbudet ska bestå av H&M:s egna varumärken, en tredjedel av liknande varumärken inom "fast fashion", och en tredjedel av så kallade premiumvarumärken.
”Tanken är att man ska kunna fynda varor av högsta modegrad. Det ska gå att hitta ett par Gucci-skor från fjolårets kollektion till en bråkdel av priset på Afound”, säger en branschkälla som vill vara anonym.