Hoppa till innehållet

Bekräftat: London förnyar inte Ubers licens – aktien backar

Det är nu bekräftat att Uber inte kommer att få någon förnyad licens av Londons transportmyndighet för att bedriva verksamhet i den brittiska huvudstaden. Aktien handlades ned med knappt 6 procent i den tidiga amerikanska förhandeln på måndagen.

Dara Khosrowshahi, vd på Uber.
Dara Khosrowshahi, vd på Uber.Foto: Mark Lennihan.

Det amerikanska taxibolaget Uber tilldelades under förra sommaren en 15-månaders licens från myndigheten Transport for London (TFL) som möjliggjorde verksamheten. Det är denna licens som nu löper ut och som inte kommer att förnyas efter måndagen, enligt flera medier, däribland CNBC.

Uber har även tidigare, innan det senaste förnyandet av licensen, fått tillståndet indraget av TFL. Myndigheten uppgav i samband med att licensen återtogs att Ubers ”inställning och agerande demonstrerar bristande ansvarstagande från bolagets sida”.

Förseelser som Uber anklagades för av myndigheten inbegrep hur förares hälso- och icke-kriminella status säkrades, en underlåtenhet att rapportera allvarlig brottslighet relaterad till verksamheten samt bruk av teknik som möjliggör bedrägerier.

Beskedet innebär att Uber riskerar att försvinna som taxialternativ från den viktigaste marknaden globalt, givet att 3,5 miljoner Londonbor nyttjar Uber regelbundet. Fönstret för Uber att överklaga beskrivs som litet - men om en sådan överklagan lämnas in kommer Uber mest troligt att få fortsätta bedriva verksamhet under processens gång, enligt radiokanalen LBC. Det finns i dag omkring 45 000 Uber-förare i staden.

Under helgen har också Sky News rapporterat att TFL övervägt att ta till ”det nukleära alternativet” att neka Uber rätten att bedriva verksamhet i London.

Ubers verksamhet i London har likt situationen i många andra av världens storstäder mötts av häftig kritik från konventionella taxiaktörer, som till stor del kör omkring i de ikoniska så kallade ”black cab”-bilarna i London. Konkurrensen har dock tätnat även i tillägg till Ubers verksamhet sedan estniska Bolt och franska Kapten lanserat respektive skjutsdelningstjänst i London under den senaste tiden.

Ubers aktie noterades på New York-börsen i våras och har sedan dess rasat med runt 30 procent.

(Direkt/Di Digital)

Läs mer: Utmanaren Bolts vd: Ubers elände gynnar oss 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera