Hoppa till innehållet

Benify-grundarna blir nya delägare i adtechbolaget Match2one

Benify-grundarna blir nya delägare i adtechbolaget Match2one. Bolaget utmanar traditionella mediabyråer med en plattform för företag att skapa digitala annonskampanjer.

Ted Sahlström och Mikael Kreuger, grundare av Match2one.
Ted Sahlström och Mikael Kreuger, grundare av Match2one.Foto: Press

Adtechbolaget Match2one har genom artificiell intelligens och maskininlärningsalgoritmer tagit fram en plattform för företag att skapa digitala annonskampanjer. Det handlar exempelvis om digitala annonser, som de bannerannonser som ofta syns på olika hemsidor. 

Vi dubblade omsättningen i slutet av 2019 jämfört med motsvarande period 2018. I år ska vi dubbla igen.

Tjänsten är något som tidigare till stor del skötts via mediabyråer.

”Annonsörer sitter ofta flera led från sin programmatiska affär, vilket resulterar i bristande kontroll och tappade insikter. Viljan finns att flytta det inhouse, men det upplevs ofta som ett komplext projekt. Detta vill vi ändra på”, säger bolagets vd Mikael Kreuger.

Läs mer: Cint-grundaren dubblar värderingen på Match2one

Han grundade Match2one ihop med Ted Sahlström 2015. Verksamheten lanserades 2016 och bolaget har vuxit snabbt sedan dess. Under 2018 trefaldigades Match2ones omsättning till 15,9 miljoner kronor. Försluten fyrfaldigades samtidigt till -10,3 Mkr. 

Några siffror för 2019 finns ännu inte tillgängliga.

”Vi dubblade omsättningen i slutet av 2019 jämfört med motsvarande period 2018. I år ska vi dubbla igen”, säger Mikael Kreuger.

Nu meddelar bolaget i ett pressmeddelande att de har tagit in 13,5 miljoner kronor i nytt kapital. Nya ägare i bolaget är Benify-grundarna Markus Kullendorff och Åke Lundéns investeringsfond Friends Capital. 

Pengarna ska gå till Match2ones långsiktiga mål om att bygga en heltäckande plattform där annonsörer på enklast möjliga sätt kan nå ut med sitt budskap, oberoende av kanal eller budget.

Match2one anställer just nu ett flertal nya medarbetare både inom utveckling och försäljning. Antalet anställda spås gå från drygt 20 till drygt 30 under 2020, enligt vd:n. Samtidigt breddar bolaget erbjudandet med konsultativa tjänster för att hjälpa annonsörer att navigera vad som idag är ett komplext ekosystem.

”Vi tror att lösningen är att kombinera ett lättanvänt självserviceverktyg med mänsklig expertis för att på bästa sätt hjälpa bolag med övergången till en självständig programmatisk inhouseavdelning. Detta innefattar allt från kreativ support till integration av olika avdelningar och datarapportering”, säger Mikael Kreuger.

Läs mer: Förmånsplattformen Benify växer så det knakar – men ratar börsen

Ägarkretsen består redan av ett antal välkända affärsänglar som Stefan Bengtsson, Carl Palmstierna, Lars Lindgren, Bo Mattsson, Fredrik Månsson och Helena Herlogsson.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera