Hoppa till innehållet

Betaljätten: Så avslöjar e-handeln våra planer i jul – och här är varorna som trendar i pandemin

Ett inflöde av 60-plussare, större försäljningar och ett förändrat konsumentbeteende. Så har coronapandemin påverkat näthandeln, enligt en ny undersökning från Paypal.

”Det har skapats en ny basnivå”, säger Paypalchefen Jonas Breding.

E-handeln ser nya målgrupper rusa till sina sidor under pandemin.
E-handeln ser nya målgrupper rusa till sina sidor under pandemin.

Betalföretaget Paypal har gjort en analys av hur coronapandemin påverkat näthandlandet under året och har upptäckt flera stora förändringar. En av dem är att äldre numera är hemmastadda i webbutikerna.  

”Under den första coronavågen såg vi ett inflöde av nya konsumentgrupper. Det var otroligt många sextioplussare som började handla online. De fick då förmodligen hjälp av barnen, men har nu under andra vågen börjat känna en trygghet. Vi ser att de nu handlar precis lika mycket som sina barn gjort tidigare”, säger Jonas Breding, chef för norra Europa på Paypal.

Paypal, som tillhandahåller en sorts digital plånbok åt konsumenter, har i undersökningen tittat på hur det sett ut med köptrender i de nordiska länderna samt arbetat med fokusgrupper och intervjuer med nordiska användare. 

De har bland annat sett en boost av användare av deras egen tjänst tack vare inflödet av nya e-handlare. Antalet ökade redan under årets två första kvartal men det är utvecklingen i det tredje kvartalet, när pandemiläget varit som lugnats, som överraskat mest. Från juli till och med september registrerade sig 15 miljoner nya användare över hela världen. 

”Vi ser även rekordsiffror i Norden. Det här är en snöboll som rullar snabbare och snabbare, och som bara blir större.”

Läs mer: Majoritet i Sverige redo att avveckla kontanter: ”Attitydskifte skett snabbt” 

Undersökningen visar också att beteendemönstret under hösten skiftat rejält från tidigare år. Enligt Jonas Breding brukar veckan med den fjärde torsdagen i november, numera känd som 'black week', vara startskottet på julhandeln. 

Men han uppger att det inte varit någon nedgång i handeln veckorna innan 'black week', som det vanligtvis brukar vara, och att julhandeln startat rekordtidigt i år. 

I min värld borde vi prata om en ”black month” och inte en ”black week”

”Vi såg redan i början av oktober att försäljning av kategorier kopplade till jul gått upp. Och volymerna har bara ökat och ökat. I min värld borde vi prata om en 'black month' och inte en 'black week'.”

Anledningen bakom den tidiga starten på julhandeln tros vara att folk har varit rädda för försenade leveranser, eller att produkter säljer slut, kombinerat med de utdragna reor som varit under hösten. 

Sett till vad folk köper har Paypal märkt att en viss typ av produkter säljer bättre än tidigare.

”Förutom stormkök har vi sett ett stort tryck på allt digitalt i år. Digitala presentkort, prenumerationer och liknande säljer väldigt bra. Och det kan bero på att folk inte planerar på att har stora sammankomster vid julfirandet.” 

Vad gäller de nya äldre e-handlarna, som är 60 år eller över, märker betalföretaget att de inte alls köper prenumerationer i samma utsträckning som de unga. Men förutom att de också handlar mer apoteksvaror online uppges konsumentbeteendet vara väldigt likartat oavsett ålderskategori. 

En större förändring bland alla är att folk numera är mer öppna för att handla dyra varor på nätet.

Läs mer: Svenska doldisraketen fick Paypal på kroken – siktar mot 50 miljoner köp 2023 

”Innan pandemin var det inte så vanligt att göra stora köp som bilar och lägenheter online. Nu kan majoriteten tänka sig att göra det utan att ha sett produkten fysiskt. Det är inte längre bara 'early adopters' som vill köpa en elbil”, säger Jonas Breding.

Det är något som kommer innebära stora förändringar för försäljarna, menar han. 

”Konsumenternas beteendeförändring har tvingat företag och hela branscher att förändra hur de jobbar. Det kan handla om krav på att erbjuda virtuella visningar av en lägenhet, eller en virtuell provkörning av en bil till och med. Man kommer behöva jobba med kundupplevelsen digitalt och erbjuda en schyst upplevelse.”

Jonas Breding beskriver kombinationen av julhandeln och den andra coronavågen som en perfekt storm för e-handel just i år. Men han tror att det förändrade konsumentbeteendet och de nya demografierna förändrat spelplanen helt och hållet för en lång tid framöver.

Det har skapats en ny basnivå som är mycket högre

”Jag blir mörkrädd över hur företag kan bli tagna på sängen med ökad försäljning, som till exempel det här med att spelkonsoler sålt slut. Ökningen av e-handlandet kommer inte avta. Vi har inte sett någonstans att handeln på nätet mellan perioder av nedstängning i olika länder går ner till en tidigare basnivå. Det har skapats en ny basnivå som är mycket högre.” 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera