Hoppa till innehållet

Majoritet i Sverige redo att avveckla kontanter: ”Attitydskifte skett snabbt”

Kontantbetalningar har minskat under pandemin och betalapparna fortsätter att flytta fram positionerna. Det framkommer i en ny rapport som också visar att majoriteten av svenskar numera är positiva till en värld utan kontanter. 

Snart ett minne blott.
Snart ett minne blott.Foto: Fredrik Sandberg/TT, Fredrik Sandberg/TT

Coop och Svensk handel har tillsammans med analys- och kommunikationsbyrån Insight Intelligence gjort en undersökning om svenskarnas betalvanor och betalpreferenser. I den svarar 56 procent av 1000 tillfrågade svenskar att de är positiva till utvecklingen mot ett kontantlöst samhälle. 

”Det är första året vi haft den här specifika frågan i undersökningen. Vi har tidigare haft öppna frågor om ämnet och sett ett stort motstånd mot att det inte går att betala med kontanter överallt längre. Men attitydskiftet har gått snabbt. Det som påverkat är betaltjänsterna som kommit och gjort det enklare att betala utan kontanter”, säger Lukas Berg, vd på Insight Intelligence, som gör den här typen av marknadsundersökningar på uppdrag.

De med universitets- eller högskoleutbildning är mer positiva till utvecklingen än de utan och sedan finns även den väntade differensen mellan yngre och äldre. 69 procent av tillfrågande 16-29 år är positiva medan det bara är 40 procent bland de mellan 65 och 74 år.

Det är många som känt att utvecklingen mot det kontantlösa samhället går för snabbt

”Det är många som känt att utvecklingen mot det kontantlösa samhället går för snabbt. En del äldre som känner att de körs över och att kontanter är en demokratifråga. Men i slutändan så är det en övergång som är oundviklig. Och det är mycket en vanefråga.”

Läs mer: Milstolpe för Swishs företagsbetalningar 

Undersökningen visar att många äldre har vant sig vid andra betalningsformer under pandemin. 18 procent av de äldre svarande uppgav att de förändrat sitt betalbeteende som följd av coronapandemin, nästan dubbelt så stor andel jämfört med samtliga svarande. Bland de som svarat att de förändrat sitt betalbeteende uppgav 73 procent att de använder sig mindre utav kontanter.

Det som ökat i popularitet under pandemin är betalningar där man ”blippar” mot en betalterminal, med exempelvis ett kort, så kallade kontaktlösa betalningar. Men även betalappar har använts flitigare. De har däremot tagit marknadsandelar i flera år, osammanhängande pandemin.     

”Trenden över tid är att användandet av kort minskat på bekostnad av betalappar. Kortbetalning var tidigare betalmetoden folk föredrog i fem av åtta betalsituationer och nu är det bara i tre av åtta. Det är främst betalappar som vunnit mark de senaste åren och i vissa fall gått om, exempelvis i samband med betalning vid parkering och torghandel.”

Swish regerar bland betalapparna, men även sett till vilken betaltjänst som folk överlag använder sig mest utav placerar den sig på första plats. 94 procent av de tillfrågande använder sig utav Swish och tvåa på listan kommer Klarna på 84 procent. 

Läs mer: Klarna plockar in Swish: ”Mycket efterfrågat”

Användandet av Klarna ökar, vilket reflekteras i att andelen som föredrar fakturatjänster i samband med e-handel ökade med 9 procentenheter under det senaste året. Samtidigt minskar andelen som föredrar kortbetalning vid e-handel, från 33 procent ifjol till 28 procent i år.

Kreditkorten flåsas i nacken av betaltjänsterna

”Kreditkorten flåsas i nacken av betaltjänsterna. De olika betalmetoderna är dominerande inom olika betalsituationer, men där sker en utveckling. Swish användes från början mellan privatpersoner, men sedan kom 123-nummer för företag och därför har de växt inom exempelvis torghandel. Sedan kan de och även Klarna kunna ta mer andelar med nya tjänster, som vid betalning av räkningar.” 

I undersökningen framkommer det också att svenskar inte är lyriska över all ny teknologi, endast 3 procent uppgav att de var positiva till Facebooks planerade kryptovaluta Libra. 75 procent vill inte heller handla direkt på Facebooks plattform, utan slussas vidare till en extern hemsida för att göra köp.

”Det talas väldigt mycket om integritetskränkningar gällande sociala medier och deras datainsamling. Folk är oroliga och det färgar av sig på betalningar. Man litar inte på sociala medier och den här nya teknologin. Sedan handlar det om vem som är huvudman. Banker är de svenskar har störst förtroende för i hanteringen av personlig information. Det är bland annat därför Swish är så populärt.”

Svenskar är även skeptiska till att koppla sitt betalkort till en smart högtalare för att kunna beställa och betala för olika saker genom röstaktivering, bara 3 procent var positiva. De flesta är också negativa till att låta artificiell intelligens analysera ens betalningar och köp för att kunna få bättre erbjudanden. Men det är en bransch i ständig förändring. 

”Vad vi sett de här åtta åren vi gjort de här undersökningarna är att saker kan förändras ganska snabbt. Wywallet kom 2012 med stora ambitioner och sedan avvecklades de bara några år senare. Det kan hända ganska mycket framöver. Kriget om den betalande kunden är fortfarande pågående”, säger Lukas Berg.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera