Hoppa till innehållet

”Bilar är för Uber vad böcker är för Amazon”

Bilar är bara ett första steg när det gäller Ubers framtid, uppgav vd:n Dara Khosrowshahi på en konferens i San Francisco. Enligt honom kan Uber gå med vinst redan nu.

Dara Khosrowshahi är vd för Uber.
Dara Khosrowshahi är vd för Uber.Foto: Paul Sakuma/ AP

Under onsdagen stod det klart att Uber gjorde en förlust på 8,8 miljarder kronor för det senaste kvartalet, vilket var en minskning från föregående år. Men enligt Dara Khosrowshahi, som besökte Goldman Sachs Technology and Internet Conference i San Francisco under dagen, kan bolaget gå med vinst om de vill. 

”Vi kan dra åt svångremmen så att bolaget till och med går med vinst men i så fall kommer man att offra tillväxt och innovation”, sa Dara Khosrowshahi enligt Techcrunch.

Läs även: Lägre förlust för Uber under fjärde kvartalet 

Under sitt tal på konferensen gick han snabbt igenom företagets ambitioner när det kommer till matleveranser, frakt, självkörande fordon samt bussar och cyklar. 

Delningstjänster med cyklar har fått ökad uppmärksamhet av taxitjänster. Det senaste exemplet på detta är malaysiska Grab som har börjat samarbeta med Singapores cykeltjänst Obike. 

För Uber är den övergripande ambitionen att ta folk från plats A till B, oavsett sätt, och genom att försöka nå sina högt satta mål kommer bolaget att fortsätta förlora pengar, enligt vd:n. Han jämförde Uber med Amazon som tidigt var enbart en sajt för att köpa böcker på. 

”Bilar är för oss vad böcker är för Amazon”, sa Dara Khosrowshahi enligt Bloomberg.

Läs även: Uber ska bygga flygande taxibilar med Nasa 

Uber har tagit in cirka 19 miljarder dollar, motsvarande cirka 150 miljarder kronor, i riskkapital. Senast i december i fjol köpte japanska Softbank en knapp femtedel av bolaget för cirka 75 miljarder kronor.

Att ta in Softbank som delägare ledde till att Uber var tvungen att ge en rejäl rabatt på aktierna. Men Dara Khosrowshahi är nöjd att affären blev av.

”Snarare än att ha deras kapitalkanon pekandes mot mig så har jag den hellre vid min sida”, sa han.

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera