Hoppa till innehållet

Bitcoin på rekordnivå – därför har 20 procent gått förlorade

Under veckan har flera nyheter stärkt priset på bitcoin till ännu en rekordnivå. Samtidigt beräknas 20 procent av världens bitcoin vara förlorade.

Foto: Bloomberg Creative Photos, Bloomberg Creative Photos

På måndagen gick elbilstillverkaren Tesla ut med nyheten att bolaget investerar 1,5 miljarder dollar, motsvarande 12,5 miljarder kronor i bitcoin. Under torsdagen berättade USA:s äldsta bank, Bank of New York Mellon, att den börjar finansiera bitcoin och andra digitala valutor. Enligt CNBC ska banken låta bitcoin gå igenom samma finansiella nätverk som till exempel amerikanska statspapper. 

Det och att kortjätten Mastercard ska börja tillåta betalningar till försäljare i kryptovalutan fick priset att stiga över 48.000 dollar, motsvarande nästan 400.000 kronor, enligt nyhetssajten Coindesk. 

Läs mer: Pizzorna är i dag värda 1,9 miljarder – de slösade bort sina bitcoin

Bitcoins skapare Satoshi Nakamoto, som antingen är en person eller en grupp, ville att kryptovalutan ska klara sig utan officiella finansiella system som banker. 

I korta drag så ligger alla bitcoin i en så kallad blockkedja. Blocken tillverkas genom datamining som får betalt i bitcoin för de block de tillför. I blocken lagras information kring transaktioner av bitcoin. Till varje bitcoin finns en så kallad adress och privat nyckel som investeraren sparat i en så kallad plånbok eller wallet.

Problemet uppstår ifall investeraren tappar tillgång till sin plånbok eller nyckeln. Då kan inte systemet visa vem som är ägare och därmed är de då ”förlorade”.

Enligt kryptovalutabolaget Chainalysis beräknas omkring 20 procent av bitcoin idag vara frånkopplat från sina ägare. Idag ska drygt 18,5 miljoner bitcoin ha tillverkats, vilket då skulle innebära att bitcoin för motsvarande hisnande 1480 miljarder kronor skulle vara förlorade ifall de skulle kunna växlas in för rekordnivån på 48.000 dollar. Totalt ska 21 miljoner bitcoin tas fram, men då beräkningarna tar längre tid allt eftersom beräknas det dröja till år 2140.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera