Hoppa till innehållet

Bitcoin passerar 6000 dollar

Kryptovalutan bitcoin har nått nya höjder den senaste veckan. På fredagen passerade priset för första gången 6000 dollar, motsvarande 49 000 kronor. 

Priset på bitcoin passerade på fredagen 6 000 dollar.
Priset på bitcoin passerade på fredagen 6 000 dollar.Foto: Mark Lennihan

Uppgången fortsatte på lördagen och strax efter klockan 16 låg bitcoinpriset på omkring 6 130 dollar enligt Coindesk. Sedan årsskiftet har priset på den digitala valutan stigit med drygt 500 procent. 

Läs mer: Bitcoin klubbas 50 procent dyrare hos Kronofogden 

En delförklaring till den senaste uppgången är enligt Marketwatch ökade förväntningar på att Kina kommer införa ett tillståndskrav på bitcoinbörser istället för ett totaltförbud. 

"Det är det positiva nyhetsflödet som klargör tidigare rykten som trycker upp priset", säger Iqbal Gandham, Storbritannienchef på handelsplattformen eToro, till Marketwatch. 

Di Digital rapporterade tidigare i veckan om att Kronofogden för första gången har auktionerat ut bitcoin efter ett beslag. Auktionen avslutades på torsdagen och kryptovalutan i fråga klubbades omkring 50 procent över marknadspriset. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera