Superartisten och entreprenören will.i.am går in i svenska musikstartupbolaget Amuse. ”Han skapar kontaktytor som vi aldrig kunnat drömma om”, säger Diego Farias, vd för Amuse.
Amuse rör sig i gränslandet mellan att distribuera musik och att hitta nya stjärnor att ge ut. Det kallar sig världens första mobila skivbolag.
Datan kan omvänt användas för att upptäcka vilka som är heta och var de har flest lyssnare.
Via en gratisapp kan artister ge ut musik på flera plattformar och få del av lyssnarstatistik. Datan kan omvänt användas för att upptäcka vilka som är heta och var de har flest lyssnare.
Amuse kan hjälpa artisten till nästa nivå. Alla avtal med artister är licensiering av musik och artisten själv behåller alltid full äganderätt till sina verk.
Will.i.am, eller William James Adams som är hans riktiga namn, är en av frontfigurerna i gruppen Black Eyed Peas, som sålt 33 miljoner album och plockat hem sju Grammys.
På senare år har han även gjort sig ett namn i techvärlden som investerare i en rad bolag. Han var med och grundade Beat Electronics, som ligger bakom hörlurarna Beats by Dre och kommenterar sitt intåg i det svenska techbolaget så här:
”Amuse är ett logiskt nästa steg för musikindustrin och ger entreprenörer inom musik, 'music-preneurs', full kontroll över sin karriär som artist. Amuse är skapat av artister för artister med all dagens teknik i bakgrunden, och det märks.”
Läs mer: Så ska datan göra Amuse till framtidens skivbolag
För gänget i Amuse är den Los Angeles-baserade superstjärnan en vinstlott.
”Det här samarbetet kommer att ge oss legitimitet. Han kan hjälpa till att öka kunskapen om vårt varumärke i världen”, säger Andreas Ahlenius, medgrundare i Amuse och tidigare försäljningschef på Universal Music.
Första mötet med will.i.am var i mars i år i Amsterdam.
Vi delar samma vision om att förändra sättet som artister kan slå igenom på.
”Vi hade jätteroligt och vi delar samma vision om att förändra sättet som artister kan slå igenom på. Han är högst aktiv i bolaget nu och ger oss en naturlig språngbräda in på marknaderna i USA och England”, säger Diego Farias.
Amuse startades i december 2015 och håller till en källarlokal på Grevgatan i Stockholm. Hittills har det främst gett ut svenska artister. Bolaget visade en förlust på 2,1 miljoner kronor första året och räknar med minussiffror även det närmaste dryga året.
”Vi har norr om 15 000 användare hittills och antalet växer i snabb takt. Inom några år siktar vi på att nå 100 000, men vi kommer aldrig att bli en konsumenttjänst med miljoner användare”, säger Andreas Ahlenius.
Läs mer: Spotifyhöjdare ska hitta popstjärnor med algoritmer
”Skivbolagsdelen är det som vi och artisterna tjänar pengar på. Hittills har vi signat åtta artister och släppt elva låtar. Omsättningen ökar i takt med att vi får in fler artister”, säger Diego Farias.
Utmaningen nu är att bolaget ska växa och locka in fler artister i ekosystemet.
”Affärsmodellen bygger på att vi får in många användare genom gratistjänsten. Vi har redan bevisat att vi kan generera intäkter till artisterna och bolaget”, säger Andreas Ahlenius.
Bolagets fortsatta expansion kommer dock att kräva mer kapital.
”Vi räknar med att stänga en nyemission på 3,5 miljoner euro inom några veckor”, säger Diego Farias.
Fakta Amuse
Startupbolaget Amuse består i dag av en rad namnkunniga personer från framför allt musik- och entreprenörscenen. Utöver Diego Farias och Andreas Ahlenius är de: Christian Wilsson, tidigare designchef på Spotify. Jörg Mohaupt, styrelseledamot i Warner Music. Guy Parry, som har en bakgrund på storbanken HSBC. Jimmy Brodd, som tidigare varit på Stardoll och nu har rollen som teknikchef.