Hoppa till innehållet

Blir ny partner på svenska e-handelsspecialisten – leder miljardfond

Jessica Mattsson befordras till partner på riskkapitalbolaget Eequity, med bolag som Pricerunner och Na-kd i portföljen: ”En kinesisk kvinna fick mig att bli intresserad av intresserad av att jobba med investeringar”, säger hon.

Delar av investeringsteamet på riskkapitalbolaget Eequity (från vänster): Caroline Björkman med titeln ”Operations director”, analytikern Alexandra Severin, Aida Jammal som är ”Associate” och den nyblivna partnern Jessica Mattsson.
Delar av investeringsteamet på riskkapitalbolaget Eequity (från vänster): Caroline Björkman med titeln ”Operations director”, analytikern Alexandra Severin, Aida Jammal som är ”Associate” och den nyblivna partnern Jessica Mattsson.Foto: Press.

Jessica Mattsson har precis kommit ut från ett möte med kollegan Alexandra Severin i investeringsteamet på riskkapitalbolaget på Eequity. De har gått igenom materialet kring en potentiell nyinvestering. 

Eequity investerar i tillväxtbolag som omsätter mellan 50 och 200 miljoner kronor. Inflödet av nya investeringsobjekt är just nu stort och av pandemin syns inte längre några tecken.

”Vi har ungefär 15 bolag i pipen just nu och det är jätteroligt. Det är uteslutande fina bolag och det kommer bli svårt att välja, men vi kan inte investera i alla”, säger Jessica Mattsson.

Eequity har totalt gjort 36 investeringar från fyra fonder, bland annat i begravningsmarknadsplatsen Lavendla, prisjämförelsetjänsten Pricerunner och modehandlaren Na-kd.

Den fjärde fonden, som är aktiv just nu, har en storlek om 1,6 miljarder kronor. Det stora inflödet de senaste månaderna beror delvis på att många väntade på att pandemin skulle lugna ner sig.

”Vi har hittills gjort fem investeringar i den fjärde fonden och ska göra totalt 13”, Säger Jessica Mattsson.

Hon har jobbat på Eequity sedan 2014, först som ”Investment Manager” och som första anställd förutom partners – sedan som ”Investment Director”. I dagarna har befordrats till att bli en fullvärdig partner.

När hon började hade bolaget tre partners. Boo.com-medgrundaren Patrik Hedelin och Pricerunners medgrundare Magnus Wiberg, som var de som startade Equity, och Felix Erhardt som numera driver eget som rådgivare och investerare.

Felix Erhardt hade tidigare hade jobbat på KPMG och var en gammal kollega till Jessica Mattsson, som jobbade där som konsult inom ”due diligence” – det vill säga att utvärdera företag. Hon kände inte honom för KPMG är stort och de hade gått om varandra. Men han tog en lunch med KPMG-folk och frågade vem de inte ville bli av med. Jessica Mattsons namn kom upp och det var lägligt för hon hade tänkt söka sig vidare efter tre år på konsultbjässen.

Hon fick jobbet på Eequity mer av en slump, men att jobba med riskkapital har varit hennes plan sedan åren på ekonomiutbildningen vid Linköpings universitet. Idén kom från en kinesisk kvinna.

”Jag läste en utlandstermin i San Diego och gick en kurs i ’entreprenurial finance’. Den leddes av en kinesisk kvinna som var gift med en man inom riskkapitalvärlden och kunde berätta mycket om hur det funkade. Vi satt där och räknade på investeringar och jag kände att det här vill jag jobba med”.

Läs också: Stor granskning: Så närmar sig kvinnorna makten inom riskkapitalet

Jessica Mattsson kommer från en entreprenörsfamilj och hennes pappa grundade det i dag börsnoterade undersökningsföretaget Cint. I dag jobbar han också som investerare, på J12 Ventures.

”Jag sa det till pappa en gång att: ’det är roligt att du går i din dotters fotspår’”, säger hon och skrattar.

Riskkapitalbranschen har utvecklats mycket sedan hon började på Eequity. Då kontaktade de ofta entreprenörerna medan förhållandet i dag i många fall är det omvända.

”Lite som bolagen vi investerar i har Eequity växt och professionaliserats. Sedan jag kom in har vi tagit stora kliv i vår utveckling”.

Hon har jobbat på och gjort sitt bästa, säger hon. Haft fokus på Eequity och inte bara investeringarna. Partner-rollen kommer inte att förändra så mycket i hennes jobb, men ge henne ett officiellt mandat. 

I Eequitys portföljbolag i den fjärde fonden är 40 procent av bolagen grundade av kvinnor. I den tredje och andra har 20 procent respektive 25 procent mixade grundarteam. Kravet för att få en investering från riskkapitalbolaget är en bevisad affärsmodell och man är lönsam på minst en marknad. 

”Vi bedömer alla bolag på samma sätt, men sammansättningen i vårt team är också viktig”.

Fyra av sju personer i investeringsteamet på Eequity är kvinnor. Samtidigt tror Jessica Mattsson att alla investerare satsar på bolag med den största potentialen, sedan spelar det ingen roll varifrån grundarna kommer och vilket kön de har. 

”Men jag tror definitivt att med fler kvinnor i investeringsteamet ökar inflödet av bolag för, av och med kvinnor, särskilt hos oss som investerar lite mer i konsumentbolag och lite mindre inom B2B”, säger hon. 

Hon kan bara gå till sig själv och hitta två exempel på bolag som hon har haft koll på i vardagen och som Eequity sedan har investerat i. Dels PS of Sweden, som säljer hästkläder och hästprylar, dels appen Preglife som Jessica Mattsson använde när hon var gravid. 

”Men tillbaka till grundfrågan, det är två fantastiska bolag och hade de inte varit det hade vi ju inte investerat, men hade jag varit man hade dessa två bolag kanske inte funnits på min radar”, säger hon.

Eequity var tidiga med att investera i digital tillväxt med fokus på e-handel i Sverige och har som grundtanke att bolagen ska kunna dra nytta av varandra.

”Det roligaste med jobbet är att stötta entreprenörerna och se bolagen gå från 50 miljoner kronor i omsättning till 1 miljard. Det är magiskt. Vägen dit kan vara ’rocky road’, men det är charmen”, säger Jessica Mattsson.

Läs också: Efter avhoppen – nya makthavare i EQT:s startupfond

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera