Hoppa till innehållet

Blir ny partner på svenska e-handelsspecialisten – leder miljardfond

Jessica Mattsson befordras till partner på riskkapitalbolaget Eequity, med bolag som Pricerunner och Na-kd i portföljen: ”En kinesisk kvinna fick mig att bli intresserad av intresserad av att jobba med investeringar”, säger hon.

Delar av investeringsteamet på riskkapitalbolaget Eequity (från vänster): Caroline Björkman med titeln ”Operations director”, analytikern Alexandra Severin, Aida Jammal som är ”Associate” och den nyblivna partnern Jessica Mattsson.
Delar av investeringsteamet på riskkapitalbolaget Eequity (från vänster): Caroline Björkman med titeln ”Operations director”, analytikern Alexandra Severin, Aida Jammal som är ”Associate” och den nyblivna partnern Jessica Mattsson.Foto: Press.

Jessica Mattsson har precis kommit ut från ett möte med kollegan Alexandra Severin i investeringsteamet på riskkapitalbolaget på Eequity. De har gått igenom materialet kring en potentiell nyinvestering. 

Eequity investerar i tillväxtbolag som omsätter mellan 50 och 200 miljoner kronor. Inflödet av nya investeringsobjekt är just nu stort och av pandemin syns inte längre några tecken.

”Vi har ungefär 15 bolag i pipen just nu och det är jätteroligt. Det är uteslutande fina bolag och det kommer bli svårt att välja, men vi kan inte investera i alla”, säger Jessica Mattsson.

Eequity har totalt gjort 36 investeringar från fyra fonder, bland annat i begravningsmarknadsplatsen Lavendla, prisjämförelsetjänsten Pricerunner och modehandlaren Na-kd.

Den fjärde fonden, som är aktiv just nu, har en storlek om 1,6 miljarder kronor. Det stora inflödet de senaste månaderna beror delvis på att många väntade på att pandemin skulle lugna ner sig.

”Vi har hittills gjort fem investeringar i den fjärde fonden och ska göra totalt 13”, Säger Jessica Mattsson.

Hon har jobbat på Eequity sedan 2014, först som ”Investment Manager” och som första anställd förutom partners – sedan som ”Investment Director”. I dagarna har befordrats till att bli en fullvärdig partner.

När hon började hade bolaget tre partners. Boo.com-medgrundaren Patrik Hedelin och Pricerunners medgrundare Magnus Wiberg, som var de som startade Equity, och Felix Erhardt som numera driver eget som rådgivare och investerare.

Felix Erhardt hade tidigare hade jobbat på KPMG och var en gammal kollega till Jessica Mattsson, som jobbade där som konsult inom ”due diligence” – det vill säga att utvärdera företag. Hon kände inte honom för KPMG är stort och de hade gått om varandra. Men han tog en lunch med KPMG-folk och frågade vem de inte ville bli av med. Jessica Mattsons namn kom upp och det var lägligt för hon hade tänkt söka sig vidare efter tre år på konsultbjässen.

Hon fick jobbet på Eequity mer av en slump, men att jobba med riskkapital har varit hennes plan sedan åren på ekonomiutbildningen vid Linköpings universitet. Idén kom från en kinesisk kvinna.

”Jag läste en utlandstermin i San Diego och gick en kurs i ’entreprenurial finance’. Den leddes av en kinesisk kvinna som var gift med en man inom riskkapitalvärlden och kunde berätta mycket om hur det funkade. Vi satt där och räknade på investeringar och jag kände att det här vill jag jobba med”.

Läs också: Stor granskning: Så närmar sig kvinnorna makten inom riskkapitalet

Jessica Mattsson kommer från en entreprenörsfamilj och hennes pappa grundade det i dag börsnoterade undersökningsföretaget Cint. I dag jobbar han också som investerare, på J12 Ventures.

”Jag sa det till pappa en gång att: ’det är roligt att du går i din dotters fotspår’”, säger hon och skrattar.

Riskkapitalbranschen har utvecklats mycket sedan hon började på Eequity. Då kontaktade de ofta entreprenörerna medan förhållandet i dag i många fall är det omvända.

”Lite som bolagen vi investerar i har Eequity växt och professionaliserats. Sedan jag kom in har vi tagit stora kliv i vår utveckling”.

Hon har jobbat på och gjort sitt bästa, säger hon. Haft fokus på Eequity och inte bara investeringarna. Partner-rollen kommer inte att förändra så mycket i hennes jobb, men ge henne ett officiellt mandat. 

I Eequitys portföljbolag i den fjärde fonden är 40 procent av bolagen grundade av kvinnor. I den tredje och andra har 20 procent respektive 25 procent mixade grundarteam. Kravet för att få en investering från riskkapitalbolaget är en bevisad affärsmodell och man är lönsam på minst en marknad. 

”Vi bedömer alla bolag på samma sätt, men sammansättningen i vårt team är också viktig”.

Fyra av sju personer i investeringsteamet på Eequity är kvinnor. Samtidigt tror Jessica Mattsson att alla investerare satsar på bolag med den största potentialen, sedan spelar det ingen roll varifrån grundarna kommer och vilket kön de har. 

”Men jag tror definitivt att med fler kvinnor i investeringsteamet ökar inflödet av bolag för, av och med kvinnor, särskilt hos oss som investerar lite mer i konsumentbolag och lite mindre inom B2B”, säger hon. 

Hon kan bara gå till sig själv och hitta två exempel på bolag som hon har haft koll på i vardagen och som Eequity sedan har investerat i. Dels PS of Sweden, som säljer hästkläder och hästprylar, dels appen Preglife som Jessica Mattsson använde när hon var gravid. 

”Men tillbaka till grundfrågan, det är två fantastiska bolag och hade de inte varit det hade vi ju inte investerat, men hade jag varit man hade dessa två bolag kanske inte funnits på min radar”, säger hon.

Eequity var tidiga med att investera i digital tillväxt med fokus på e-handel i Sverige och har som grundtanke att bolagen ska kunna dra nytta av varandra.

”Det roligaste med jobbet är att stötta entreprenörerna och se bolagen gå från 50 miljoner kronor i omsättning till 1 miljard. Det är magiskt. Vägen dit kan vara ’rocky road’, men det är charmen”, säger Jessica Mattsson.

Läs också: Efter avhoppen – nya makthavare i EQT:s startupfond

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera