Hoppa till innehållet

Blocket ger sig in i två nya branscher

Blocket har haft en trög utveckling senaste året. Nu lanserar köp- och säljsajten två nya affärsområden: flygresor och vidareutbildningar. ”Vi tror att det finns en stor tillväxtpotential”, säger Pernilla Nissler, vd för Blocket.

Di Digital har tidigare rapporterat att annonsplatsen Blocket sett sina intäkter krympa på grund av ökande konkurrens. 2018 omsatte Blocket 988 miljoner kronor, en nedgång med 14 procent från föregående år. Rörelseresultatet landade på 502 Mkr.

Blocket har traditionellt varit en marknadsplats för begagnade möbler, elektronik och bilar. De senaste åren har även en marknad för jobb och bostäder växt fram. 

Nu ger sig det Schibsted-bolaget in på ännu flera affärsområden, flygresor och vidareutbildningar, med förhoppning att hitta ny tillväxt.

”Båda är en del av Blockets tillväxtstrategi. Blocket har redan en mycket stark position som en av landets största sajter och nu ska vi utforska vad den potentialen innebär, hur vi kan förstärka vår positiva kraft i samhället”, säger vd:n Pernilla Nissler.

Varför lanserar ni de här två tjänsterna samtidigt?

”Tajmningen har varit så, vi vill testa nya saker. Vi vill att ännu fler svenskar ska använda Blocket oftare och till fler saker”, säger Pernilla Nissler.

Läs mer: Hon ska vända Blockets svaga utveckling

Blocket Resor fokuserar först på in- och utrikesflyg. Hotell och hyrbilar ska integreras i tjänsten under året. En del i erbjudandet är att resorna har en redovisning av koldioxidutsläpp och att det går att filtrera på flygresor med minst miljöpåverkan. 

”Vi möjliggör för våra kunder att göra mer klimatmedvetna val. Vi vill vara drivande i utvecklingen mot ett mer hållbart resande och öka medvetandet om utmaningarna och möjligheterna”, säger Pernilla Nissler.

Blocket Resor kommer ursprungligen från Norge där systersidan Finn.no tillhandahåller Finn Reise, som har blivit Norges största sökmotor för flygresor.

”Målet i nästa steg är att inkludera exempelvis buss och tåg”, säger Pernilla Nissler.

Blocket Utbildning lanseras i maj och ska erbjuda ett kursutbud från yrkesutbildningar, högskolor och universitet, samt andra utbildningsaktörer.

I en Sifo-undersökning, gjord på uppdrag av Blocket, visade det sig att sju av tio arbetande svenskar är intresserade av att utbilda sig vidare för att kunna växla karriär eller utvecklas i befintlig befattning, inom de närmaste tre åren.

”Det är en söksajt för utbildningar, för att ta nästa steg i karriären. Vi ser det här som ett naturligt steg efter Blocket Jobb”, säger Pernilla Nissler.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera