Hoppa till innehållet

Bloglovins förlust rusar till 73 miljoner: ”Faktiskt inte orolig”

Bloglovin gick back 73 miljoner kronor i fjol, vilket är tio gånger mer än under 2015. Grundaren Mattias Storm oroar sig dock inte. ”Jag tror vi kan ta en stark position på den här marknaden”, säger han.

Bloglovins grundare Mattias Storm tror att bolagets affär lyfter i år.
Bloglovins grundare Mattias Storm tror att bolagets affär lyfter i år.Foto: Axel Öberg

Stockholmsbolaget Bloglovin, med svenska Northzone och Kinnevik i ägarkretsen, vill bygga ett digitalt mediebolag som med ett starkt nätverk av anslutna bloggare och influencers världen över.

Nätverket växte kraftigt i fjol – från 25 000 bloggare i februari 2016 till 124 000 bloggare vid årsskiftet. Räckvidden var då 770 miljoner besökare.

Samtidigt har Bloglovin svårt att få fart på sin affär.

Di Digital rapporterade i april att Bloglovin hade lånat 30 miljoner kronor av bland andra storägaren Northzone. Detta i stället för att ta in ytterligare 100 Mkr i en nyemission, vilket var Bloglovins ursprungliga plan.

Läs även: Bloglovin lånar 30 miljoner – skjuter på nyemission 

Nu står det klart att bolaget även drogs med kraftiga förluster i fjol.

Trots den ökade räckvidden rapporterar Bloglovin ett minusresultat på 73 Mkr för 2016 i sitt svenska moderbolag, enligt handlingar hos Bolagsverket.

Vår produkt håller på att göra det lika enkelt för någon att köpa annonser hos influencers som på Facebooks plattform.

Det är en drygt tio gånger högre förlust än under 2015. Samtidigt steg Bloglovins intäkter från drygt 13 Mkr 2015 till 32 Mkr i fjol.

Förlusterna ökar alltså betydligt snabbare än intäkterna men grundaren Mattias Storm är inte orolig.

”Vi ser ett fortsatt ökat sug för influencer marketing hos industrin i stort och alla våra kunder. Nu, med hjälp av teknik, så kan man göra det som inte varit möjligt tidigare, alltså göra riktigt stora kampanjer där man aktiverar hundratals eller tusentals influencers. Det är också väldigt effektivt för märken att jobba med mindre influencers. De har ofta en väldigt engagerad publik.”

Är du orolig för bolaget ekonomiskt?

”Nej, det är jag faktiskt inte. Jag tycker vi har gjort ett fantastiskt halvår nu. Vi har grym tillväxt jämfört med förra året och alla våra kunder köper mer. Jag tror att det blir riktigt bra”‚ säger Mattias Storm.

Läs mer: Bloglovin' och Tictails grundare om livet efter Sverige 

Bloglovin öppnade ett kontor i New York mot slutet av 2012 men kan komma att blicka mot Europa som en framtida intäktskälla, skriver bolaget i årsredovisningen. Detta eftersom en tredjedel av sajternas trafik och en tredjedel av bolagets bloggare befinner sig i Europa.

”Vår produkt håller på att göra det lika enkelt för någon att köpa annonser hos influencers som på Facebooks plattform. När vi verkligen får till det, vilket jag tror att vi får i år, tror vi att vi kan ta en stark position på den här marknaden”, säger Mattias Storm.

Bloglovin har hittills tagit in 126 Mkr i riskkapital, enligt Nordic Tech List. Vid årsskiftet hade bolaget 32 Mkr i eget kapital.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera