Hoppa till innehållet

Bonnier köper bosajten Hittahem

Mediejätten Bonnier köper majoriteten av aktierna i den snabbväxande bosajten Hittahem. ”Vi ska förändra marknaden”, säger grundaren Mathias Bergman.

Mathias Bergman, vd och grundare för Hittahem.
Mathias Bergman, vd och grundare för Hittahem.Foto: Amanda Lindgren

För drygt två år sedan köpte Bonnier 49 procent av aktierna i bostadssajten Hittahem. Nu står det klart att Bonnier köper upp större delen av bolaget. Efter affären äger Bonnier över 90 procent av Hittahem och bara den operativa ledningen finns kvar som aktieägare.

”Nu har vi testat affärmodellen och ser att den fungerar och därför väljer vi att gå upp i ägande”, säger Henrik Stangel, avgående försäljningsdirektör för Bonnier News (där även Dagens industri ingår). 

Vad Bonnier betalar för bolaget vill han inte gå ut med. Säljare är tidigare investerare, bland annat det Malmöbaserade investeringsbolaget Djäkne Startup Studio.

Köpet kommer efter att Schibsted i fjol gick segrande ur budstriden med Bonnier om branschdominanten Hemnet. Hittahem skiljer sig dock från Hemnet på flera sätt även om huvudsyftet med tjänsterna i båda fallen är att matcha köpare och säljare på bostadsmarknaden. Hittahem marknadsför till exempel bostäder som ännu inte annonserats men som inom kort kan tänkas vara till salu.

”Om en person tittar på att köpa en bostad så vet vi att den personen också kan komma att sälja sitt boende. På så sätt ligger vi före det att en annons ens kommer upp på Hemnet och publicerar betydligt fler objekt än övriga marknadsplatser”, säger Mathias Bergman.  

Läs mer: Budstriden om Hemnet i slutfasen

Hittahem tar inte heller betalt för annonsering som Hemnet, istället ligger fokus på matchning.

”När Hemnet gjorde bostadsannonser sökbara var det ett jättekliv. Vi ska förändra marknaden lika kraftfullt med matchning”, säger Mathias Bergman.

Läs mer: SBAB köper Booli – tar upp kampen med Hemnet

Hittahem ökade sin omsättning från 2,4 Mkr 2014 till 33 Mkr i fjol. Majoriteten av omsättningen kommer från att mäklare betalar för riktad annonsering mot bostadsspekulanter.

Enligt Bonniers vd Tomas Franzén är förvärvet av Hittahem ett steg i koncernens strategi att öka de digitala intäkterna.

”Förvärv är en viktig komponent för oss att utveckla våra affärer och att klara den digitala transformationen mot en betydligt större andel digitala intäkter. Det ökade engagemanget i Hittahem känns därför som helt naturligt för Bonnier”, säger Tomas Franzén.

Innehåll från Stena RecyclingAnnons

Cirkulär IT-satsning minskar klimatavtrycket

Nu storsatsar Stena Recycling i Sverige med sitt reuse-erbjudande – återbruk av IT-produkter. Bolaget har kapacitet att hjälpa små som stora företag med att förlänga livslängden på alla typer av IT-produkter.

– Elektronikavfall är den snabbast växande avfallsströmmen globalt. Det vill vi bidra till att ändra på. Eftersom vi hanterar både återbruk och återvinning i våra egna processer ger vi företag full koll på spårbarheten, genom produktens hela livscykel. Det ger fördelar i omställningen till cirkulära affärsmodeller, säger Lars Håkansson, Head of Reuse och ansvarig för cirkulära IT-tjänster på Stena Recycling.

Stena Recycling erbjuder företag en komplett lösning för återbruk av datacenter, lagringsutrustning, servrar och workplace IT. I tjänsten ingår allt från hämtning och säker radering av data till återbruk – och återvinning i de fall det krävs. 

Upptäck Stena Recyclings cirkulära IT-tjänster  

För cirkulär IT märks en stadigt ökad efterfrågan, inte minst när det gäller återbruk av datacenter. 

– Vi har en unik produktexpertis och vi både köper företags utrustning och erbjuder företag att köpa återbrukad och testad IT, till bra priser genom oss, säger Lars Håkansson. 

I satsningen ingår ett specialistteam på ett tiotal personer som alla har specialistkompetens inom cirkulära tjänster för IT-produkter.

– Vårt team hjälper till med frågor kring allt från koldioxidbesparing till hur vi jobbar med informationssäkerhet och vår certifiering genom ISO 27001, avslutar Lars Håkansson. 

Läs mer om informationssäkerhet hos Stena Recycling  

 

 

Mer från Stena Recycling

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stena Recycling och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera