För drygt två år sedan köpte Bonnier 49 procent av aktierna i bostadssajten Hittahem. Nu står det klart att Bonnier köper upp större delen av bolaget. Efter affären äger Bonnier över 90 procent av Hittahem och bara den operativa ledningen finns kvar som aktieägare.
”Nu har vi testat affärmodellen och ser att den fungerar och därför väljer vi att gå upp i ägande”, säger Henrik Stangel, avgående försäljningsdirektör för Bonnier News (där även Dagens industri ingår).
Vad Bonnier betalar för bolaget vill han inte gå ut med. Säljare är tidigare investerare, bland annat det Malmöbaserade investeringsbolaget Djäkne Startup Studio.
Köpet kommer efter att Schibsted i fjol gick segrande ur budstriden med Bonnier om branschdominanten Hemnet. Hittahem skiljer sig dock från Hemnet på flera sätt även om huvudsyftet med tjänsterna i båda fallen är att matcha köpare och säljare på bostadsmarknaden. Hittahem marknadsför till exempel bostäder som ännu inte annonserats men som inom kort kan tänkas vara till salu.
”Om en person tittar på att köpa en bostad så vet vi att den personen också kan komma att sälja sitt boende. På så sätt ligger vi före det att en annons ens kommer upp på Hemnet och publicerar betydligt fler objekt än övriga marknadsplatser”, säger Mathias Bergman.
Läs mer: Budstriden om Hemnet i slutfasen
Hittahem tar inte heller betalt för annonsering som Hemnet, istället ligger fokus på matchning.
”När Hemnet gjorde bostadsannonser sökbara var det ett jättekliv. Vi ska förändra marknaden lika kraftfullt med matchning”, säger Mathias Bergman.
Läs mer: SBAB köper Booli – tar upp kampen med Hemnet
Hittahem ökade sin omsättning från 2,4 Mkr 2014 till 33 Mkr i fjol. Majoriteten av omsättningen kommer från att mäklare betalar för riktad annonsering mot bostadsspekulanter.
Enligt Bonniers vd Tomas Franzén är förvärvet av Hittahem ett steg i koncernens strategi att öka de digitala intäkterna.
”Förvärv är en viktig komponent för oss att utveckla våra affärer och att klara den digitala transformationen mot en betydligt större andel digitala intäkter. Det ökade engagemanget i Hittahem känns därför som helt naturligt för Bonnier”, säger Tomas Franzén.