Mediejätten Bonnier lanserade Bookbeat i Sverige och Finland 2016. Efter det har tjänsten bland annat rullats ut i stora länder som Storbritannien och Tyskland. Inom kort beräknas Bookbeat passera 200 000 betalande användare.
Omsättningen landade på cirka 145 miljoner kronor 2018, enligt bolaget. Prognosen för 2019 är 300 Mkr.
”Vi går inte med vinst ännu eftersom vi investerar i tillväxt. Men vi beräknar att vi ska leverera ett positivt bidrag i både Sverige och Finland efter marknadsföringsinvesteringar nästa år”, säger Niclas Sandin, vd på Bookbeat.
Vi ska testmarknadsföra tjänsten för att se hur stort intresset är.
Läs mer: Storytel STORY B +2,43%Dagens utveckling siktar in sig på tysk miljardmarknad
Nu släpps boktjänsten i ytterligare 24 länder, däribland Danmark, Polen och Nederländerna. Initialt ska Bookbeat erbjuda 50 000 ljud- och e-böcker på de flesta marknaderna. Majoriteten av litteraturen kommer att vara på engelska, men bolaget ska komplettera med innehåll efter hand.
”Vi ska testmarknadsföra tjänsten för att se hur stort intresset är för ljudböcker på de olika marknaderna. Vi är även intresserade av att se hur starkt intresset är från de lokala förlagen. I takt med att de investerar i att bygga författare och kataloger kan vi öka vår marknadsföring”, säger vd Niclas Sandin.
Är det stor skillnad mellan länderna i Europa?
”Det är jättestor skillnad. I de flesta marknader finns knappt ljudböcker. I Polen saknas exempelvis både kataloger och kännedom. I andra länder, som Tyskland, är intresset jättestort. Där handlar det främst om att marknaden går från cd-skiva till streaming. Vi försöker vara ödmjuka när vi går in och se var tillväxten uppstår.”
Initialt ska satsningen främst utvecklas från huvudkontoret i Sverige. Men i takt med att Bookbeat identifierar potential på en marknad kommer tjänsten att översättas och lokala team tillsättas.