Hoppa till innehållet

Börsaktuella Klarna tar in nytt kapital – värderas till 93 miljarder kronor

Klarna tar in 5,7 miljarder kronor och bolagets värdering skjuter i höjden. Pengarna ska användas till expansion – främst i USA där både kundantalet och kreditförlusterna ökat kraftigt under det senaste året.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.Foto: Jack Mikrut

Det svenska betal- och kreditbolaget Klarna tar in 650 miljoner dollar, motsvarande nästan 5,7 miljarder kronor, i nytt kapital. 

Transaktionen värderar hela Klarna till hela 10,65 miljarder dollar eller 93 miljarder kronor. Det är en nästan dubbelt så hög summa som under hösten 2019 när bolaget senast fyllde på sin kassa.

Pengarna ska finansiera Klarnas vidare produktutveckling, utöka företagets geografiska närvaro och särskilt understödja tillväxten i USA, heter det.

Klarna har nyligen uppgett att USA snart kommer att bli företagets största marknad – före Sverige och Tyskland – och att en börsnotering troligtvis kommer att ske där inom ett till två år. 

Ungefär 1,2 miljoner amerikaner använder nu bolagets app varje månad, som möjliggör för konsumenter att delbetala varor oavsett vilken butik köpen kommer från, och bolaget har totalt över 9 miljoner kunder i landet.

Nya investerare i nyemissionen är det amerikanska riskkapitalbolaget Silver Lake, Singapores statliga fömögenhetsfond GIC, samt de internationella fondjättarna Blackrock och HMI Capital.

Den svenska mediekoncernen Bonnier köper också in sig i bolaget genom att förvärva existerande aktier, precis som amerikanska Technology Crossover Ventures och brittiska Merian Chrysalis.

Enligt egen utsago har företaget i dag runt 90 miljoner konsumenter i 17 olika länder och totalt 235 000 handelspartners, där Klarna integrerat sina betallösningar direkt i deras nätbutiker.

Expansionen har dock varit dyrbar för Klarna, som fram till i fjol varit lönsamt sedan start. Under det första halvåret 2020 omsatte bolaget 4,5 miljarder kronor, men noterade en förlust på drygt 550 miljoner kronor. Det kan bland annat härledas till kraftigt ökade kreditförluster.

Bland Klarnas nuvarande storägare utmärker sig riskkapitalbolagen Sequoia Capital, Dragoneer, Permira, Northzone samt Atomico, det kinesiska betalbolaget Ant Group, den danske miljardärden Anders Holch Povlsen och den australiska storbanken Commonwealth Bank of Australia. 

Klarna grundades 2005 i Stockholm av Sebastian Siemiatkowski, Niklas Adalberth och Victor Jacobsson. Trion har fortfarande betydande ägarandelar kvar i företaget.

”Klarnas unika erbjudande, konsumenternas förtroende och vårt globala nätverk av handlare kommer att visa sig vara en utmärkt plattform för ytterligare tillväxt. Klarna-teamet är hedrade av att välkomna investerare i världsklass som valt att stödja vårt uppdrag att bli världens favoritsätt att handla”, säger vd:n Sebastian Siemiatkowski, i ett uttalande.

Läs mer: Klarna värvar ny finanschef inför börsnoteringen

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera