Hoppa till innehållet

Brakförlust för Rocket Internet

Kinneviks e-handelsbolag Rocket Internet redovisar en nettoförlust på 617 miljoner euro.

Den tyska e-handelskoncernen Rocket Internet redovisar en nettoförlust på 617 miljoner euro för årets första halvår, vilket kan jämföras med förlusten på 44 miljoner euro motsvarande period 2015.

Storägaren Kinneviks aktie hade stigit med 1,4 procent klockan 09.20, samtidigt som Stockholmsbörsens breda index stigit med 0,8 procent.  Följ Kinneviks aktiekurs HÄR

Kinnevik äger 13,2 procent av aktierna i Rocket Internet, som handlas på Frankfurtbörsen. Under morgonen steg Rocket Internet-aktien med över 2 procent efter rapporten.

Den sammanlagda nettoomsättningen från bolagen i Rocket Internets portfölj ökade med 32 procent till 1 043 miljoner euro, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Läs mer: Cristina Stenbeck: ”Vill förbereda nästa våg av investeringar”

Bolaget lyfter även fram att man gjort framsteg vad gäller åtgärder som begränsar förlusterna i de viktigaste portföljinnehaven och bekräftar målet att minst tre av nyckelinnehaven ska vara lönsamma till slutet av år 2017.

Rocket Internets portföljbolag Hello Fresh ökade sin omsättning kraftigt under andra kvartalet till 150 miljoner euro, en ökning med 127 procent jämfört med fjolårets andra kvartal.
Matleveransbolaget, som grundades av bland andra Northzone-partnern Jessica Nilsson, är dock ännu inte lönsamt. Förlusterna uppgick till 14 miljoner euro under andra kvartalet, ner från 21 miljoner euro under motsvarande period 2015.

Även e-handelskoncernen Global Fashion Group dras med förluster. Bolagsgruppen gick back med 21 miljoner euro under andra kvartalet med intäkter på 114 miljoner euro. Förlusterna är dock en tredjedel så stora som under andra kvartalet 2015, och intäkterna 31 procent högre än då.

Rocket Internet har inför delårsrapporten vinstvarnat och presenterat flera stora nedskrivningar. En av de innehav som skrivits ned är bolaget Home24. I samband med att man tog in 20 miljoner euro i nytt kapital till möbelsajten angav Rocket värdet på Home24 till cirka 4 miljarder kronor, jämfört med tidigare 9 miljarder.

Rocket Internet-aktien, som handlas i Frankfurt, har tappat omkring en tredjedel av sitt värde sedan årsskiftet.

Di Digital/TT

 


 

Mer om Kinnevik:

Foto:

Kommentar: ”En tidsfråga innan Kinnevik säljer Rocket”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera