Det brittiska teknikbolaget Hopin lanserade sin digitala tjänst för event och konferenser i början av året.
Bara åtta månader efter starten har bolaget nu lyckats fylla på sin kassa med totalt 125 miljoner dollar, knappt 1,1 miljarder kronor.
”Vi började året med sex anställda på Hopin, och vi kommer att avsluta året med närmare 250”, säger bolagets vd och grundare Johnny Boufarhat till Reuters.
Företagets värdering uppgår nu till 2,1 miljarder dollar, motsvarande 18 miljarder kronor, vilket är nästan 5 000 procent högre än för ett år sedan.
Internationella riskkapitaljättar som Tiger Global och Accel har köpt in sig i företaget, liksom svenska Northzone.
”Att investera i Hopin var en 'no-brainer' – det var en av de snabbaste affärerna som vi någonsin kommit överens om”, säger Paul Murphy, partner på Northzone, till Reuters.
Bolaget har förstås fått en skjuts av coronapandemin och de globala restriktioner som innebär att människor ska undvika att träffas fysiskt.
Det har inneburit att konferenser och andra event flyttat in i digitala miljöer. Hopin har nu haft totalt 3,5 miljoner användare på sin plattform, jämfört med 5 000 i februari.
Antalet företagskunder har växt från 1 800 till 50 000 under samma period och Hopin har till exempel lockat till sig teknikjättar som Apple och Spotify.
På plattformen kan man inte bara tv-sända själva konferensen, utan den tillåter besökarna att interagera och nätverka med varandra på olika sätt. Till exempel kan användarna byta virtuella visitkort och i slutet få en sammanställning av sina nya kontakter.
Videokonferensverktyg som Zoom och Google Meet har också fått ett enormt uppsving under coronapandemin, tack vare distansarbetet.
Hopin menar föga förvånande att deras mjukvara passar bäst för nästan alla tillställningar med fler än 20 personer. Att ha ett event i Zoom är som att sitta i ett litet konferensrum, enligt vd:n, medan Hopin kan liknas vid ”den stora salen en trappa ned”.
När coronapandemin väl tagit slut tror företaget att allt fler events kommer att ske i hybridform. Deras digitala tjänst ska då addera mervärde till det fysiska mötet, heter det.
Bolaget säger sig redan nu omsätta 20 miljoner dollar, eller 170 Mkr, i årstakt. Hopin kommer enbart ta in mer kapital om de i framtiden vill genomföra förvärv eller bredda sig till en helt ny produktkategori.
”Vi är lönsamma nu och det vore fantastiskt om vi kunde använda de här pengarna för att ta oss hela vägen till en börsnotering”, säger Johnny Boufarhat till Reuters.
Läs mer: Två miljoner nya kunder per dag – svenskar bygger Googles videosuccé