Hoppa till innehållet

Brittisk Zoom-utmanare värderas till 18 miljarder – åtta månader efter starten

Britten Johnny Boufarhat grundade i fjol Hopin, som lanserade en digital tjänst för konferenser i början av 2020. Åtta månader senare är företaget värt mer än 18 miljarder kronor, efter att bland andra svenska Northzone köpt in sig i affärsidén.

Hopins digitala tjänst för events och konferenser, samt bolagets vd och grundare Johnny Boufarhat.
Hopins digitala tjänst för events och konferenser, samt bolagets vd och grundare Johnny Boufarhat.Foto: Press.

Det brittiska teknikbolaget Hopin lanserade sin digitala tjänst för event och konferenser i början av året.

Bara åtta månader efter starten har bolaget nu lyckats fylla på sin kassa med totalt 125 miljoner dollar, knappt 1,1 miljarder kronor.

”Vi började året med sex anställda på Hopin, och vi kommer att avsluta året med närmare 250”, säger bolagets vd och grundare Johnny Boufarhat till Reuters.

Företagets värdering uppgår nu till 2,1 miljarder dollar, motsvarande 18 miljarder kronor, vilket är nästan 5 000 procent högre än för ett år sedan.

Internationella riskkapitaljättar som Tiger Global och Accel har köpt in sig i företaget, liksom svenska Northzone. 

”Att investera i Hopin var en 'no-brainer' – det var en av de snabbaste affärerna som vi någonsin kommit överens om”, säger Paul Murphy, partner på Northzone, till Reuters.

Bolaget har förstås fått en skjuts av coronapandemin och de globala restriktioner som innebär att människor ska undvika att träffas fysiskt.

Det har inneburit att konferenser och andra event flyttat in i digitala miljöer. Hopin har nu haft totalt 3,5 miljoner användare på sin plattform, jämfört med 5 000 i februari.

Antalet företagskunder har växt från 1 800 till 50 000 under samma period och Hopin har till exempel lockat till sig teknikjättar som Apple och Spotify. 

På plattformen kan man inte bara tv-sända själva konferensen, utan den tillåter besökarna att interagera och nätverka med varandra på olika sätt. Till exempel kan användarna byta virtuella visitkort och i slutet få en sammanställning av sina nya kontakter.

Videokonferensverktyg som Zoom och Google Meet har också fått ett enormt uppsving under coronapandemin, tack vare distansarbetet. 

Hopin menar föga förvånande att deras mjukvara passar bäst för nästan alla tillställningar med fler än 20 personer. Att ha ett event i Zoom är som att sitta i ett litet konferensrum, enligt vd:n, medan Hopin kan liknas vid ”den stora salen en trappa ned”. 

När coronapandemin väl tagit slut tror företaget att allt fler events kommer att ske i hybridform. Deras digitala tjänst ska då addera mervärde till det fysiska mötet, heter det.

Bolaget säger sig redan nu omsätta 20 miljoner dollar, eller 170 Mkr, i årstakt. Hopin kommer enbart ta in mer kapital om de i framtiden vill genomföra förvärv eller bredda sig till en helt ny produktkategori.

”Vi är lönsamma nu och det vore fantastiskt om vi kunde använda de här pengarna för att ta oss hela vägen till en börsnotering”, säger Johnny Boufarhat till Reuters.

Läs mer: Två miljoner nya kunder per dag – svenskar bygger Googles videosuccé

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera