Hoppa till innehållet

Bublar vill sluka forna framgångssagan Goodbye Kansas

Det börsnoterade AR- och VR-bolaget Bublar har för avsikt att köpa studion Goodbye Kansas som skapar visuellt innehåll tilll spel-, film- och streamingbolag. 

Goodbye Kansas vd Peter Levin. Till höger: Goodbye Kansas animation till spelet ”Mutant Year Zero: Road to Eden”, som utvecklas av studion The Bearded Ladies och ges ut av Funcom.
Goodbye Kansas vd Peter Levin. Till höger: Goodbye Kansas animation till spelet ”Mutant Year Zero: Road to Eden”, som utvecklas av studion The Bearded Ladies och ges ut av Funcom.

Det framgår av ett pressmeddelande där det beskrivs att det hela ska ske genom en apportemission i vilken aktieägarna i Goodbye Kansas får aktier i Bublar till ett värde på omkring 56 miljoner kronor (16,4 miljoner aktier till en volymviktad genomsnittskurs) med en maximal tilläggsköpeskilling på 33,9 miljoner aktier. 

För ändamålet vill Bublar också genomföra en riktad nyemission på omkring 45 miljoner kronor.

Goodbye Kansas har över 200 anställda i Sverige, London, Hamburg och Los Angeles.

Koncernen kommer att ha kunder som Disney, Warner, HBO, Netflix, Saab och Scania, enligt pressmeddelandet, och planen är att omsätta minst 200 miljoner kronor i år.

Enligt pressmeddelandet har Goodbye Kansas efter två svåra år vänt trenden till att omsätta uppskattningsvis 50 miljoner kronor under årets första två månader, jämfört med 18 miljoner kronor under samma period i fjol. Ebitdan påstås under samma spann ha gått från -19 miljoner kronor till 5 Mkr.

Goodbye Kansas umgicks tidigare med planer på en börsnotering. Dessa grusades dock efter en tung förlust. Investeringsdelen, Goodbye Kansas Game Invest styckades av till THQ Nordic i augusti i fjol.

Goodbye Kansas holding består av Goodbye Kansas Studios och Infinite Entertainment.

Läs mer: Börsplanerna grusades – nu styckar spel- och filmbolaget av till underpris

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera