Hoppa till innehållet

Bygghemmas nästa mål: 5 miljarder

E-handelsbolaget Bygghemma har precis gjort sitt största förvärv hittills i och med gårdagens köp av konkurrenten Furniturebox. Nu siktar Bygghemmas vd Mikael Olander på att dubbla omsättningen.

Bygghemmas vd Mikael Olander.
Bygghemmas vd Mikael Olander.

För fem år sedan omsatte Bygghemma 200 miljoner kronor. Tillväxten har sedan dess gått i raketfart genom förvärv och en stark organisk tillväxt passerade Bygghemma i fjol 2,5 miljarder kronor i omsättning enligt Mikael Olander.

”Tittar man på det inklusive Furniturebox så blir det 3 miljarder. Vi växer snabbt och med ökande lönsamhet”, säger Mikael Olander.

Bygghemma har hela tiden vuxit med underliggande lönsamhet. Bolaget hade i fjol en marginal på 4 procent. Köpet av Furniturebox finansieras av Bygghemmas huvudägare, det norska riskkapitalbolaget FSN Capital.

”Vi har följt Furniturebox jättelänge och tycker att de gjort ett kanonjobb. Sen dök de upp på marknaden så det var ett bra tillfälle i och med att de var ute till försäljning”, säger Mikael Olander.

Läs mer: Bygghemma köper Furniturebox för en halv miljard

I och med att Furniturebox var ute till försäljning fanns det flera budgivare som ville köpa bolaget, enligt Mikael Olander.

”Det var konkurrens. Det är ett bolag som är så pass stort och framgångsrikt att det fanns ett intresse från flera. Att det blev vi handlar om att vi har en bra position och kan få till synergier”, säger han.

Hur mycket Bygghemma betalade för Furniturebox har ingen av parterna gått ut med. Men eftersom bolaget är lönsamt och det varit budgivning är köpesumman sannolikt inte lägre än omsättningen som i fjol var över 400 miljoner kronor.

”Vi betalade marknadspris men anser att vi har uppsida eftersom vi har synergier”, säger Mikael Olander.

Precis som vid tidigare förvärv av till exempel Chili och Trademax kommer varumärket Furniturebox att leva vidare. Synergierna finns istället tillexempel på inköpssidan.

”Det finns delar som de är bättre än oss på och delar som vi är bättre än dem på. Vi kommer att låta det styra när vi integrerar. Men Furniturebox kommer att sitta kvar i Stockholm och vi vill inte ändra saker som fungerar”, säger Mikael Olander.

Läs mer: Nytt miljardrekord för Bygghemma

Han räknar med att Bygghemma ska fortsätta att växa kraftigt de kommande åren både genom förvärv och organiskt.

”Det finns definitivt fler bolag som är intressanta både på möbelsidan och byggsidan. Våra ägare FSN delar synen på vägen framåt och vi är redo att göra mer förvärv”.

Nästa milstolpe som Bygghemma satt upp är en fördubblad omsättning jämfört med 2016, alltså 5 miljarder kronor.

”Vi vet inte hur lång tid det tar men vi ska göra det så fort som möjligt. Målet är att dubbla omsättningen med ökad lönsamhet”, säger Mikael Olander. 

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera