(Di Digital/Silicon Valley) På tisdagen var det Googles tur att ställa in sin årliga utvecklarkonferens I/O i Silicon Valley, som skulle ha ägt rum i mitten av maj. Det är bara en i raden av inställda teknikkonferenser de senaste veckorna.
Andra exempel är mobilmässan i Barcelona som ställdes in efter att ett flertal stora bolag drog tillbaka sin medverkan. Efter det har Facebook meddelat att man hoppar över både sin stora marknadsföringskonferens och utvecklarkonferensen F8.
Både Amazon och Google satte stopp för onödiga resor för sina anställda på tisdagen. Och Amazon har meddelat att tre av bolagets nära 800 000 anställda har smittats av coronaviruset – två i Italien och en i USA.
I början av veckan uppmanade Twitter och Square sina sammanlagt närmare 10 000 anställda att jobba hemma.
Flera av techbolagen har tiotusentals anställda och ett utbrott skulle kunna få stora effekter på smittspridningen och även kosta dem mycket pengar.
Det är mer regel än undantag att techbolagens anställda äter lunch i matsalar på de stora högkvarteren i Silicon Valley och Seattle, och den stora ansamlingen av människor gör arbetsplatserna till potentiella riskzoner.
Samtidigt förlorar bolagen pengar och arbetsinsatser och på att ställa in stora konferenser där det ligger omfattande planering bakom. Och även om de tar det säkra före det osäkra när det gäller sina anställda går det inte att veta om det är för mycket eller för lite.
De senaste dagarna har ett talande citat om läget i världen snurrat runt på Twitter. Det är från 2007, då USA:s hälsodepartementschef Mike Leavitt sa:
”Allting vi gör före en pandemi kommer att verka alarmerande. Allting vi gör efter en pandemi kommer att verka otillräckligt.”
USA har fortfarande testat relativt få personer, så utbrottet kan vara mer utbrett än vad som har bekräftats i dagsläget.
Oavsett så står inte techjättarna och faller med att anställda jobbar hemma och inte reser i tjänsten. Även om det tillfälligt skulle sänka produktiviteten, kan den i förlängningen mycket väl öka för att anställda får mer gjort när de inte störs av kollegor i de stora kontorslandskapen. Och inställda resor sparar både pengar och minskar miljöpåverkan. Flera av bolagen har också egna verktyg för videokommunikation – som Facebook, Google och Microsoft.
Coronaviruset har även gjort avtryck på till exempel videokonferenstjänsten Zoom som börsnoterades i fjol och i princip har fördubblat sitt aktievärde den senaste månaden.
I det rådande läget vidtar techjättarna åtgärder som utmanar den befintliga arbetskulturen. Behöver man åka till samma stad för att ha en utvecklarkonferens? Är distansjobb i större utsträckning mer effektivt? Är alla affärsresor faktiskt nödvändiga? Oavsett om bolagen behöver anpassa sig mer långsiktigt till en ny verklighet eller inte kan det här komma att vända upp och ner på gamla sanningar.
Läs också: Coronaviruset har techjättarna i sitt grepp – 2 300 miljarder upp i rök