Hoppa till innehållet

Corona kan vända upp och ned på gamla sanningar i Silicon Valley

Det pågående utbrottet av coronavirus har lett till inställda konferenser, reseförbud för anställda och uppmaningar om att jobba hemifrån. Techjättarna tar det säkra före det osäkra, men frågan är om det är för mycket eller för lite, skriver Di Digitals Silicon Valley-korrespondent Miriam Olsson Jeffery.

Di Digitals Miriam Olsson Jeffery och en pressbild från Google med anställda som har ett möte via tjänsten Hangouts.
Di Digitals Miriam Olsson Jeffery och en pressbild från Google med anställda som har ett möte via tjänsten Hangouts.Foto: Press.

(Di Digital/Silicon Valley) På tisdagen var det Googles tur att ställa in sin årliga utvecklarkonferens I/O i Silicon Valley, som skulle ha ägt rum i mitten av maj. Det är bara en i raden av inställda teknikkonferenser de senaste veckorna. 

Andra exempel är mobilmässan i Barcelona som ställdes in efter att ett flertal stora bolag drog tillbaka sin medverkan. Efter det har Facebook meddelat att man hoppar över både sin stora marknadsföringskonferens och utvecklarkonferensen F8.

Både Amazon och Google satte stopp för onödiga resor för sina anställda på tisdagen. Och Amazon har meddelat att tre av bolagets nära 800 000 anställda har smittats av coronaviruset  – två i Italien och en i USA.

I början av veckan uppmanade Twitter och Square sina sammanlagt närmare 10 000 anställda att jobba hemma.

Flera av techbolagen har tiotusentals anställda och ett utbrott skulle kunna få stora effekter på smittspridningen och även kosta dem mycket pengar. 

Det är mer regel än undantag att techbolagens anställda äter lunch i matsalar på de stora högkvarteren i Silicon Valley och Seattle, och den stora ansamlingen av människor gör arbetsplatserna till potentiella riskzoner.

Samtidigt förlorar bolagen pengar och arbetsinsatser och på att ställa in stora konferenser där det ligger omfattande planering bakom. Och även om de tar det säkra före det osäkra när det gäller sina anställda går det inte att veta om det är för mycket eller för lite. 

De senaste dagarna har ett talande citat om läget i världen snurrat runt på Twitter. Det är från 2007, då USA:s hälsodepartementschef Mike Leavitt sa:

”Allting vi gör före en pandemi kommer att verka alarmerande. Allting vi gör efter en pandemi kommer att verka otillräckligt.”

USA har fortfarande testat relativt få personer, så utbrottet kan vara mer utbrett än vad som har bekräftats i dagsläget.

Oavsett så står inte techjättarna och faller med att anställda jobbar hemma och inte reser i tjänsten. Även om det tillfälligt skulle sänka produktiviteten, kan den i förlängningen mycket väl öka för att anställda får mer gjort när de inte störs av kollegor i de stora kontorslandskapen. Och inställda resor sparar både pengar och minskar miljöpåverkan. Flera av bolagen har också egna verktyg för videokommunikation – som Facebook, Google och Microsoft

Coronaviruset har även gjort avtryck på till exempel videokonferenstjänsten Zoom som börsnoterades i fjol och i princip har fördubblat sitt aktievärde den senaste månaden.

I det rådande läget vidtar techjättarna åtgärder som utmanar den befintliga arbetskulturen. Behöver man åka till samma stad för att ha en utvecklarkonferens? Är distansjobb i större utsträckning mer effektivt? Är alla affärsresor faktiskt nödvändiga? Oavsett om bolagen behöver anpassa sig mer långsiktigt till en ny verklighet eller inte kan det här komma att vända upp och ner på gamla sanningar.

Läs också: Coronaviruset har techjättarna i sitt grepp – 2 300 miljarder upp i rök

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera