Hoppa till innehållet

Coronaeffekten: Stor användartillströmning till Netflix

Netflix fick över 15 miljoner nya betalande prenumeranter under årets tre första månader. Aktien steg i efterhandeln när kvartalsrapporten kom på tisdagskvällen, för att sedan landa platt.

Netflix vd Reed Hastings.
Netflix vd Reed Hastings.Foto: Akio Kon/Bloomberg

Förväntningarna på Netflix resultat för det första kvartalet var stor, med tanke på rapporter om ökad användning för att så många håller sig hemma mer under coronakrisen. 

Omsättningen landade något över förväntningarna på 5,77 miljarder dollar under det första kvartalet i år, motsvarande runt 58 miljarder kronor.

Bolaget missade dock på vinsten som uppgick till 1,57 dollar per aktie, jämfört med väntade 1,64 dollar, enligt en analytikersammanställning från Bloomberg.

Antal nya betalande prenumeranter under kvartalet blev hela 15,77 miljoner. Det var långt över 8,2 miljoner, som var förhandstippat från en del analytiker. 

Läs också: Netflix vinnare bland FAANG-bolagen i coronatider

Under kvartalet var dejtingprogrammet ”Love is Blind”, med 30 miljoner medlemsvisningar, och dokumentärserien ”Tiger King”, med 64 miljoner visningar, två av de mest populära programmen.

”På Netflix är vi väl medvetna om att vi har turen att ha en tjänst som är ännu mer meningsfull för människor som måste vara hemma, och att vi på kort- eller medellång sikt kan arbeta på distans med minimal påverkan”, skriver Netflix i ett brev om kvartalsrapporten till aktieägarna.

Man förväntar sig dock att både tittarsiffror och tillväxten av nya prenumeranter kommer att gå ner i takt med att samhället öppnas upp igen. Under ett samtal om resultatet sa Netflix vd Reed Hastings att det är svårt att säga vad som händer framåt.

”Vi använder inte orden gissa och gissningslek lättvindigt. Vi använder dem för att det är många som känner av vindarna som blåser just nu och att det är svårt att säga”, sa han.

Reed Hastings kommenterade även Disneys konkurrerande streamingtjänst som har växt snabbt med att han är imponerad av hur den har rullats ut.

Läs mer: 50 miljoner kunder efter 5 månader – Disneys aktie gör glädjeskutt

Mycket av Netflix intäkter kommer från den internationella marknaden, vilket påverkas av den starka dollarkursen. Bolaget har dock inga planer på att höja priserna för prenumeranter med tanke på den rådande situationen med coronautbrottet.

För tillfället kommer nytt programinnehåll som redan är producerat att släppas enligt plan, men framöver kommer Netflix påverkas av att produktioner skjuts på framtiden. Man undersöker möjligheter att spela in genom att testa för viruset. Just nu pågår det inspelningar på Island och i Sydkorea, som streamingjätten hoppas kunna lära ta med sig lärdomar från.

Netflix aktie steg med 10 procent i efterhandeln när rapporten kom på tisdagskvällen, för att sedan gå tillbaka ner och landa platt. 

Aktievärdet har ökat med 45 procent på börsen sedan årets bottennotering i mitten av mars. Och med 34 procent hittills i år.

Läs även: Efter EU:s uppmaning: Facebook och Disney sänker sin tv-kvalitet

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera