Annons

Coronaeffekten: Stor användartillströmning till Netflix

Netflix vd Reed Hastings.
Netflix vd Reed Hastings. Foto: Akio Kon/Bloomberg
Netflix fick över 15 miljoner nya betalande prenumeranter under årets tre första månader. Aktien steg i efterhandeln när kvartalsrapporten kom på tisdagskvällen, för att sedan landa platt.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Förväntningarna på Netflix resultat för det första kvartalet var stor, med tanke på rapporter om ökad användning för att så många håller sig hemma mer under coronakrisen. 

Omsättningen landade något över förväntningarna på 5,77 miljarder dollar under det första kvartalet i år, motsvarande runt 58 miljarder kronor.

Bolaget missade dock på vinsten som uppgick till 1,57 dollar per aktie, jämfört med väntade 1,64 dollar, enligt en analytikersammanställning från Bloomberg.

Antal nya betalande prenumeranter under kvartalet blev hela 15,77 miljoner. Det var långt över 8,2 miljoner, som var förhandstippat från en del analytiker. 

Läs också: Netflix vinnare bland FAANG-bolagen i coronatider

Under kvartalet var dejtingprogrammet ”Love is Blind”, med 30 miljoner medlemsvisningar, och dokumentärserien ”Tiger King”, med 64 miljoner visningar, två av de mest populära programmen.

”På Netflix är vi väl medvetna om att vi har turen att ha en tjänst som är ännu mer meningsfull för människor som måste vara hemma, och att vi på kort- eller medellång sikt kan arbeta på distans med minimal påverkan”, skriver Netflix i ett brev om kvartalsrapporten till aktieägarna.

Man förväntar sig dock att både tittarsiffror och tillväxten av nya prenumeranter kommer att gå ner i takt med att samhället öppnas upp igen. Under ett samtal om resultatet sa Netflix vd Reed Hastings att det är svårt att säga vad som händer framåt.

”Vi använder inte orden gissa och gissningslek lättvindigt. Vi använder dem för att det är många som känner av vindarna som blåser just nu och att det är svårt att säga”, sa han.

Reed Hastings kommenterade även Disneys konkurrerande streamingtjänst som har växt snabbt med att han är imponerad av hur den har rullats ut.

Läs mer: 50 miljoner kunder efter 5 månader – Disneys aktie gör glädjeskutt

Mycket av Netflix intäkter kommer från den internationella marknaden, vilket påverkas av den starka dollarkursen. Bolaget har dock inga planer på att höja priserna för prenumeranter med tanke på den rådande situationen med coronautbrottet.

För tillfället kommer nytt programinnehåll som redan är producerat att släppas enligt plan, men framöver kommer Netflix påverkas av att produktioner skjuts på framtiden. Man undersöker möjligheter att spela in genom att testa för viruset. Just nu pågår det inspelningar på Island och i Sydkorea, som streamingjätten hoppas kunna lära ta med sig lärdomar från.

Netflix aktie steg med 10 procent i efterhandeln när rapporten kom på tisdagskvällen, för att sedan gå tillbaka ner och landa platt. 

Aktievärdet har ökat med 45 procent på börsen sedan årets bottennotering i mitten av mars. Och med 34 procent hittills i år.

Läs även: Efter EU:s uppmaning: Facebook och Disney sänker sin tv-kvalitet

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer