Hoppa till innehållet

Cristina Stenbeck blir viral i sin egen bubbla

Sura miner hos näringslivstopparna i kampanj för utsatta barn – och en viss miljardär har pantsatt sin karibiska ö. Det är två av veckans snackisar, tillsammans med en film från 1968 som gav Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz gåshud.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

En kampanj som sprider sig på nätet likt ett virus brukar kallas för viral. 2013 började professionella golfare utmana varandra att hälla en iskall hink med vatten över huvudet för att samla in pengar till välgörenhet. Trenden spred sig sedan över hela världen som #icebucketchallenge.

I dessa virala coronatider har svenska näringslivsprofiler nu startat en kampanj där de äter en hel citron och samlar in pengar till mat för behövande barn och unga. Drivande bakom #lemonchallenge är matstartupen Karmas medgrundare och operativa chef Elsa Bernadotte

Med sig fick hon arvtagerskan Cristina Stenbeck, vars Kinnevik har investerat i Karma, och prins Daniel. Stenbeck ska i sin tur ha utmanat investeraren Susanna Campbell.

Med på tåget är även Googles respektive Microsofts två Sverigechefer Anna Wikland och Hélène Barnekow. Atomicos Sophia Bendz ska ha fått med sig Krygrundaren, och numera cbd-olje-entreprenören, Josefine Landgård

Det kan dock bli en utmaning att få de sura minerna att bli en viral succé – många av de som utmanar varandra har nämligen låsta konton där bara de som får följa kan se.

Cristina Stenbeck fick nyligen det beska beskedet att en av hennes privata investeringar är i trubbel. Modebolaget Caliroots har nu akut likviditetsbrist och ska ha ansökt om rekonstruktion. De befintliga ägarna vill inte gå in med mer kapital, och nu är bolaget på jakt efter nya investerare.

Miljardären sätter ön i pant 

”Om du vill snabbt vill bli miljonär, starta med en miljard och grunda ett nytt flygbolag”, ska den brittiska entreprenören Richard Branson en gång ha sagt. Det citatet blev ruggigt verkligt nyligen när hans flygbolag Virgin Atlantic hamnat illa ute. Men som den affärsman han är planerar Branson nu att pantsätta sin privata ö i skatteparadiset Brittiska Jungfruöarna för att möjliggöra lån.

Big in Japan

Ibland kommer stöd från oväntat håll. Microsofts grundare Bill Gates känner tydligen något särskilt för det svenska energiteknikbolaget Climeon. ”Han är ofta i Japan och kan prata med personer högt upp i samhället som vi inte kommer åt”, säger Climeons vd Thomas Öström.

Kraschad affärsutveckling 

Saknaden efter event är enorm. Jag blir själv något deprimerad i avsaknaden av inspirerande möten och mingel. På Dagens industri har vi skjutit upp eller lagt ned flera konferenser och därmed gått miste om intäkter. Därför var känslan delad när vår utbildningssatsning Di Akademi vann Årets Dagstidning i kategorin Årets affär häromdagen. 

Det poppar nu upp digitala varianter, men det är kämpigt att få ihop affärsmodellen. Vår konkurrent Breakit har satsat på digitala kurser, men priserna har sänkts från 2490 kronor exklusive moms till 1245 kronor – och sedan till gratis när techprofilen Tuva Palm höll låda om affärsutveckling. 

Kanske vi snart hittar nya sätt att mötas eller är tillbaka i vanliga hjulspår, men en stor del av upplevelsen är att fysiskt träffa likasinnade och nätverka – vilket är svårare över video.

Tillbaka till framtiden

I går kväll visade en vän mig en demonstrationsvideo från 1968 som kändes overklig, där ett forskningsteam spanar in i framtida utveckling inom datorer. Om ni brukar hylla Apples anrike vd Steve Jobs som innovativ så ska ni spana in denna video – mycket av det vi tar för självklart i dag är nästan som kopior av de exempel som uppfinnaren Douglas Engelbart tar upp i filmen. Bland annat förutsåg han funktioner som internet, datormusen, molntjänster och videomöten. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera