Hoppa till innehållet

Cristina Stenbeck investerar i parfymbolag

Kinneviks storägare Cristina Stenbeck investerar i startupbolaget Sniph. Totalt tar det snabbväxande parfymbolaget in 10 miljoner kronor från en rad namnkunniga investerare. 

Lisa Kjellqvist (tv) och Tara Derakshan har grundat parfymbolaget Sniph.
Lisa Kjellqvist (tv) och Tara Derakshan har grundat parfymbolaget Sniph.Foto: Jack Mikrut

(Di Digital/Visby) Startupbolaget Sniph har skapat en prenumerationstjänst där kunderna får hem en ny doft i brevlådan varje månad. Bolaget startades 2016 av Lisa Kjellqvist ihop med några andra entreprenörer. 2017 gjorde man en omstart, då Tara Derakshan gick in som medgrundare och vd. 

”Grundidén är att man får en liten flaska med 8 milliliter parfym hem varje månad. Idag kan man även beställa helflaskor på 50-100 milliliter via tjänsten”, förklarar Tara Derakshan, som tidigare var marknadschef på Kiosked, ett globalt it-bolag med bas London. 

Tillsammans med Lisa Kjellqvist utmanar hon nu de stora parfymjättarna i handeln med en ny, datadriven tjänst som lär känna kundernas preferenser.

”Vi vill sprida fler dofter och låta våra kunder bygga en personlig doftgarderob. Doft spelar en stor roll i våra liv, och är vårt starkaste sinne. Med oss kan man upptäcka tolv dofter på ett år och konsumera dem på ett helt nytt sätt”, säger hon.

Sedan starten har Sniph tagit in 11 miljoner kronor i riskkapital från en rad olika investerare. En av dem är Spotifys ena grundare Martin Lorentzon, som har investerat genom sitt Cypern-baserade bolag Rosello.

Läs mer: Martin Lorentzon investerar i Sniph – ska ut i Europa 

Nu tar Sniph in ytterligare 10 Mkr i riskkapital i en runda med Cristina Stenbeck i spetsen.

”Vi är väldigt stolta över att Cristina är med och investerar, med sin styrka inom plattformar och i att utmana traditionella branscher”, säger Tara Derakshan.

Det är alltid lättare med investerare som är kunder från början

I ett skriftligt uttalande hyllar Cristina Stenbeck Sniph och betonar att hon gillar att investera i entreprenörsledda bolag med en tjänst som vänder sig direkt till konsument. 

”Genom min egen prenumeration, och regelbundna gåvor i form av Sniph till andra, så har jag blivit en del av ett community som har öppnat upp mig för en ny spännande värld av unika, kurerade dofter. Jag ser fram emot att dela min egen erfarenhet av att bygga skalbara, internationella affärsplattformar”, säger hon.

Andra investerare i denna finansieringsrunda är Apoteas grundare Pär Svärdson, Philip Abdon, H&M-anknutna DIG Investment och den befintliga delägaren Martin Lorentzon. 

”Alla som är med och investerar har förändrat beteenden i sina branscher”, säger Tara Derakshan.

Hur lyckades ni locka in Cristina Stenbeck?

”Det började med att hon blev medlem och upptäckte att hon gillade vad vi gjorde. Jag inledde en kontakt och hon visade sig vara intresserad av att investera. Det är alltid lättare med investerare som är kunder från början.”

Under 2017 omsatte Sniph knappt 1,8 Mkr, men med en förlust på drygt en miljon kronor. Bolaget växer snabbt, bland annat genom att samarbeta med influencers och podcastprofiler som Hannah & Amanda.

I fjol steg omsättningen till cirka 4,5 Mkr. Och i maj 2019 hade antalet betalande prenumeranter tripplats jämfört med samma månad föregående år, enligt Tara Derakshan.

I samband med investeringen går även Annelie Nässén in som styrelseledamot i bolaget. Hon är i dag försäljnings- och marknadschef på SAS och har djupa kunskaper om kundlojalitet.

Det nya kapitalet ska, enligt Tara Derakshan, användas till produktutveckling och expansion. 

”Vi ska fokusera på produktutveckling, tillväxt och expansion. Målet är att skapa en rekommendationsplattform som vet vilka dofter kunden vill ha innan de själva vet det. Vi ska ta in feedback, och jobba med både AI och experter inom doft”, säger hon. 

Idag har Sniph 12 medarbetare på kontoret i Stockholm, jämfört med 4 för ett år sedan. Man har även en medarbetare i Storbritannien och prenumeranter i över 30 länder. 

Tara Derakshan talar klockan 13.30 på Google Open Mic som arrangeras tillsammans med Di Digital på Almedalsveckan den 4 juli på Hästgatan 1 i Visby. Se programmet här. 

Innehåll från Lannebo fonderAnnons

Förvaltaren: ”Därför lyckas svenska småbolag”

Bildtext porträtt: Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag
Bildtext porträtt: Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag

Sverige har en lång tradition av småbolag som vuxit till framgångsrika internationella storbolag. Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag, ger sina förklaringar till varför svenska småbolag är så framgångsrika.

Sverige intar en unik position när det kommer till framgångsrika småbolag, en prestation som få länder kan mäta sig med. Ett flertal småbolag har genom åren vuxit och utvecklats till storbolag med en stark global närvaro, vilket tydligt illustrerar landets förmåga att odla och främja företagande.

En förklaring är enligt Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag, att Sverige är ett litet land och det därför krävs expansion till andra länder för att fortsätta växa. Dessutom finns ett starkt fokus på produktutveckling. 

Mindre bolag kan växa

En annan avgörande faktor i denna framgångssaga är det nära samarbetet mellan svenska företag. Genom partnerskap och samverkan mellan små och stora aktörer skapas en symbios som gynnar båda parter. Detta samarbete ger småbolagen inte bara tillgång till nya kontakter och kunder utan också möjligheten att växa och expandera sin verksamhet.

– Det finns en symbios däremellan som gör att det mindre bolaget får möjlighet att växa, säger Hjalmar Ek. 

Småbolag har också i högre grad starka ägare som funnits med i bolaget under lång tid, ibland sedan starten. Det gör att engagemanget och drivet ofta är väldigt starkt vilket skapar välmående företag. 

Det svenska regelverket kring hur bolagen ska styras innebär också en mindre risk för att råka ut för något blufföretag. 

– Det finns en stark aktiekultur här. Det är väldigt få bolag på svenska börsen som man behöver var orolig för att bli lurad av, den risken är större på mer exotiska marknader.

Läs mer om fonden Lannebo Småbolag hos Lannebo 

Lannebos artikel innehåller information om värdepappersfonder och specialfonder. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lannebo fonder och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera