(Di Digital/Visby) Startupbolaget Sniph har skapat en prenumerationstjänst där kunderna får hem en ny doft i brevlådan varje månad. Bolaget startades 2016 av Lisa Kjellqvist ihop med några andra entreprenörer. 2017 gjorde man en omstart, då Tara Derakshan gick in som medgrundare och vd.
”Grundidén är att man får en liten flaska med 8 milliliter parfym hem varje månad. Idag kan man även beställa helflaskor på 50-100 milliliter via tjänsten”, förklarar Tara Derakshan, som tidigare var marknadschef på Kiosked, ett globalt it-bolag med bas London.
Tillsammans med Lisa Kjellqvist utmanar hon nu de stora parfymjättarna i handeln med en ny, datadriven tjänst som lär känna kundernas preferenser.
”Vi vill sprida fler dofter och låta våra kunder bygga en personlig doftgarderob. Doft spelar en stor roll i våra liv, och är vårt starkaste sinne. Med oss kan man upptäcka tolv dofter på ett år och konsumera dem på ett helt nytt sätt”, säger hon.
Sedan starten har Sniph tagit in 11 miljoner kronor i riskkapital från en rad olika investerare. En av dem är Spotifys ena grundare Martin Lorentzon, som har investerat genom sitt Cypern-baserade bolag Rosello.
Läs mer: Martin Lorentzon investerar i Sniph – ska ut i Europa
Nu tar Sniph in ytterligare 10 Mkr i riskkapital i en runda med Cristina Stenbeck i spetsen.
”Vi är väldigt stolta över att Cristina är med och investerar, med sin styrka inom plattformar och i att utmana traditionella branscher”, säger Tara Derakshan.
Det är alltid lättare med investerare som är kunder från början
I ett skriftligt uttalande hyllar Cristina Stenbeck Sniph och betonar att hon gillar att investera i entreprenörsledda bolag med en tjänst som vänder sig direkt till konsument.
”Genom min egen prenumeration, och regelbundna gåvor i form av Sniph till andra, så har jag blivit en del av ett community som har öppnat upp mig för en ny spännande värld av unika, kurerade dofter. Jag ser fram emot att dela min egen erfarenhet av att bygga skalbara, internationella affärsplattformar”, säger hon.
Andra investerare i denna finansieringsrunda är Apoteas grundare Pär Svärdson, Philip Abdon, H&M-anknutna DIG Investment och den befintliga delägaren Martin Lorentzon.
”Alla som är med och investerar har förändrat beteenden i sina branscher”, säger Tara Derakshan.
Hur lyckades ni locka in Cristina Stenbeck?
”Det började med att hon blev medlem och upptäckte att hon gillade vad vi gjorde. Jag inledde en kontakt och hon visade sig vara intresserad av att investera. Det är alltid lättare med investerare som är kunder från början.”
Under 2017 omsatte Sniph knappt 1,8 Mkr, men med en förlust på drygt en miljon kronor. Bolaget växer snabbt, bland annat genom att samarbeta med influencers och podcastprofiler som Hannah & Amanda.
I fjol steg omsättningen till cirka 4,5 Mkr. Och i maj 2019 hade antalet betalande prenumeranter tripplats jämfört med samma månad föregående år, enligt Tara Derakshan.
I samband med investeringen går även Annelie Nässén in som styrelseledamot i bolaget. Hon är i dag försäljnings- och marknadschef på SAS och har djupa kunskaper om kundlojalitet.
Det nya kapitalet ska, enligt Tara Derakshan, användas till produktutveckling och expansion.
”Vi ska fokusera på produktutveckling, tillväxt och expansion. Målet är att skapa en rekommendationsplattform som vet vilka dofter kunden vill ha innan de själva vet det. Vi ska ta in feedback, och jobba med både AI och experter inom doft”, säger hon.
Idag har Sniph 12 medarbetare på kontoret i Stockholm, jämfört med 4 för ett år sedan. Man har även en medarbetare i Storbritannien och prenumeranter i över 30 länder.
Tara Derakshan talar klockan 13.30 på Google Open Mic som arrangeras tillsammans med Di Digital på Almedalsveckan den 4 juli på Hästgatan 1 i Visby. Se programmet här.