Hoppa till innehållet

Crowdfunding-succé för trådlösa hörlurar

Truus trådlösa hörlurar har dragit in över 750 000 kronor på crowdfundingplattformen Kickstarter inom loppet av en vecka. Med tre veckor kvar hoppas skaparen kunna dra in uppemot 1,5 Mkr.

Hörlurarna Truu har fått in 750 000 kronor på en vecka genom crowdfunding.
Hörlurarna Truu har fått in 750 000 kronor på en vecka genom crowdfunding.Foto: Truu

Truus trådlösa hörlurar är inte bara trådlösa när man använder dem utan även när man laddar dem. Med hjälp av magnetism laddas hörlurarna när man lägger dem på en separat platta.

Uppfinnaren till hörlurarna har gått samman med det svenska startupbolaget Sudio för att kunna producera lurarna till försäljning. I en kickstarterkampanj som drogs igång under förra veckan har lurarna redan fått in över 750 000 kronor i kapital. 

Det är på många sätt banbrytande med den trådlösa laddningen och att applicera den teknologin på en sån vardaglig produkt som trådlösa hörlurar är fascinerande för många”, säger Nils-Fredrik Mörner, uppfinnare av Truu.

Kampanjen, som först hade som mål att ta in 50 000 euro, motsvarande 460 000 kronor, har redan nått sitt mål med god marginal och Nils-Fredrik Mörner hoppas att den landar på mellan 1 och 1,5 Mkr.

Di Digital har tidigare rapporterat om andra crowdfundingkampanjer som har dragit in större summor än så. Bland annat den för de trådlösa hörlurarna Pugz som lyckades dra in 11,5 Mkr på Kickstarter i höstas.

Läs även: Pugz blev Sveriges mest framgångsrika Kickstarter någonsin

Andraplatsen innehas av bolaget Earin, som även det tillverkar trådlösa hörlurar. Bolaget samlade in 972,594 brittiska pund i juli 2014, vilket motsvarar drygt 11 Mkr omräknat enligt dåvarande växelkurs.

Truus hörlurar är fortfarande i prototypstadiet men planen är att de ska kunna levereras i oktober.

Förhoppningen är att hörlurarna inte blir den enda produkten som Sudio och Nils-Fredrik Mörner kommer att ta fram i det nya samarbetet. 

Vi kommer att fortsätta utveckla produkter inom trådlös laddning. Vi ser att det finns en viss hajp kring det här och vi tror väldigt mycket på det som en framtidsteknologi. Det kan hända att vi kör crowdfunding igen då eller tar in kapital. Men det beror också på hur bra den här produkten går”, säger Nils-Fredrik Mörner.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera