Hoppa till innehållet

Daniel Ek: Jag ska investera 10 miljarder i europeiska teknikföretag

Spotifys vd och grundare Daniel Ek lovar att investera 1 miljard euro, motsvarande 10,6 miljarder kronor, av sitt privata kapital i teknikföretag från Europa under de närmsta tio åren.

Spotifys vd och grundare Daniel Ek avger ett generöst löfte.
Spotifys vd och grundare Daniel Ek avger ett generöst löfte.

”Jag har varit tydlig – sälj inte! Och ännu viktigare, sälj inte för tidigt. Europa behöver fler företag som Spotify, Klarna, Zalando och Adyen.”

Det säger den svenska musikjätten Spotifys vd och grundare Daniel Ek vid en telekonferens anordnad av teknikfestivalen Slush, som en vädjan till europeiska entreprenörer.

Han ser kapitalbrist som ett stort problem på marknaden i dag, vilket tvingar europeiska företagare att släppa kontrollen över sina teknikbolag allt för tidigt på resan. Ofta säljs de då till jättar från USA.

”Om jag hade lyssnat på alla i min närhet som gav rådet att sälja Spotify, hade vi inte varit där vi är i dag.”

Därför lovar nu Daniel Ek att investera 1 miljard euro, motsvarande 10,6 miljarder kronor i dagens penningvärde, i teknikföretag från Europa under de närmsta tio åren.

”Jag kommer att fokusera på 'deeptech'. Det kan handla om allt i från artificiell intelligens, bioteknik, materialteknik till energisektorn”, säger Daniel Ek.

Han påpekar att det inte handlar om filantropi utan affärsmässiga investeringar ur egen ficka, som bland annat kommer ske i samarbete med etablerade riskkapitalbolag.

”Som många vet gillar jag inte uppmärksamhet. Men om jag ska prata om de här problemen måste jag vara med och försöka lösa dem själv”, säger han.

Daniel Ek har i dagsläget en privat förmögenhet på runt 35 miljarder kronor, kopplat tills hans ägarandel på 8 procent i Spotify. Aktien har stigit med 93 procent sedan årsskiftet på New York-börsen.

Han förklarar att han har en optimistisk bild över framtiden, trots den rådande coronapandemin. Nu bör alla satsa i stället för att bromsa, heter det.

”De flesta bra idéer föds i kristider. När Spotify grundades var till exempel musikindustrin i kris på grund av den utbredda piratkopieringen”, säger Daniel Ek.

Spotifygrundaren har redan ett antal kända investeringar i portföljen. 

Daniel Ek tycks ha ett stort intresse för den digitala vårdsektorn. Di kunde i början av 2020 avslöja att han köpt en ägarpost om 2,2 procent av aktierna i den svenska nätläkaren Kry, som är marknadsledande i Europa, för 175 miljoner kronor. 

Han driver även ett eget hemlighetsfullt projekt i bolaget HJN Sverige, som framöver ska arbeta med diagnostik av sjukdomar genom ny teknik. Di har avslöjat att han som ensam ägare hittills finansierat produktutvecklingen med 31,5 Mkr. 

Sedan flera år tillbaka är han även formellt sett delägare i det svenska blodtestbolaget Werlabs, genom ett av sina företag på Cypern, även om hans hustru Sofia Ek uppges ha varit ansvarig för investeringen.

Daniel Ek har därutöver investerat i brittiska Student.com, som drivs av vännen Shakil Khan, och gått in med 92 Mkr i miljöteknikbolaget Swedish Stirling. 37-åringen är också en av huvudmännen bakom konferensen Brilliant Minds ihop med näringslivsfamiljerna Stenbeck, Olsson och Wallenberg.

Läs mer: Daniel Ek investerar i Kry – som värderas till 8 miljarder  

Läs mer: Daniel Ek ska upptäcka sjukdomar – plöjer ned 30 miljoner i sitt nya bolag 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera