Hoppa till innehållet

Därför investerar King-miljardärerna i psykologi-appen

Appen Shim hade redan 2015 attraherat flera tunga affärsänglar. Med en ny investeringsrunda på 3,8 miljoner kronor från Sophia Bendz, Gustav Söderström och Sweet Capital ska bolaget hjälpa användare att förbättra sina relationer.

Andreas Amsenius, Hoa Ly och John Airaksinen är tre av grundarna av Shim.
Andreas Amsenius, Hoa Ly och John Airaksinen är tre av grundarna av Shim.Foto: Amanda Lindgren

Att reflektera över sina nära relationer är något som inte alltid prioriteras i vardagens stress. Det vill grundarna bakom appen Shim (NTL) ändra på. Som en god vän vill den få användarna att reflektera över det viktiga i livet och stärka relationerna mellan människor. 

Bakom appen Shim står bland annat Hoa Ly och John Airaksinen, tidigare medgrundare av företaget Psykologifabriken. Efter att ha sålt sina andelar i företaget slog de sig ihop med ingenjörerna Andreas Amsenius och Jordi Chacon i fjol för att börja arbeta på appen Shim. 

”Innan vi byggde prototypen var vi osäkra på om människor skulle vilja prata med en chatbot om djupt personliga saker, men det märkte vi redan i första testet att folk verkligen ville. En användare sa att hon kunde vara mer öppen och ärlig än med en människa, eftersom hon kände att Shim inte skulle vara dömande”, säger John Airaksinen. 

Foto:
Shim skapar konversationer med användarna. Foto: Shim.

Grundarna till Shim inspirerades av filmen ”Her” från 2014 där huvudkaraktären blir kär i sin dator Samantha. För John Airaksinen och Hoa Ly, som under lång tid har arbetat med att nå ut med psykologi till allmänheten, fungerade filmen som en sporre.

”Just att Samantha kunde finnas i hans vardag och få honom att reflektera över saker och må bra. Det var mäktigt. Vi kände att en sådan levande karaktär skulle vara ett nytt och spännande sätt att föra ut psykologisk kunskap”, säger Hoa Ly. 

Foto:
Filmen ”Her” kom ut 2014 och tar upp relationen mellan människa och maskin.

Och intresset för Shim är stort i investerarkretsar. Redan förra sommaren tog Shim in 3 miljoner kronor från en rad investerare, bland andra Mattias Miksche, Johan Lenander, Ludvig Linge, Alfred Ruth, Hampus Jakobsson och Jeremy Yap. De tre sistnämnda har även investerat i Stockholmsbolaget Greta (NTL).

Även det danska riskkapitalbolaget Sunstone (NTL) investerade i Shims första finansieringsrunda.

Läs även: Gretas vd: ” Vi vill förändra hur internet funkar”

Precis efter att den rundan hade stängts kom Hoa Ly i kontakt med Sophia Bendz, numera på Zennströms riskkapitalbolag Atomico, som introducerade bolaget till en rad andra investare, bland annat Spotify-profilen Gustav Söderström.

”Vi hade inte tänkt att ta in mer pengar än Sophias och Gustavs. Men Sweet Capital med fem entreprenörer och deras kontaktnät var alldeles för bra för att tacka nej till. De har också en långsiktighet som inte alla VC-bolag kan erbjuda”, säger Hoa Ly. 

Foto: Amanda Lindgren
Andreas Amsenius, Hoa Ly och John Airaksinen på kontoret på Södermalm i Stockholm.

Den nya investeringsrundan, som Breakit var först att rapportera om, ligger på 3,8 Mkr. Förutom de nya investerarna har även flera av de befintliga ökat på sina investeringar i bolaget. Hoa Ly har doktorerat i psykologi och grundarnas ambitioner för Shim imponerade på Christian Dörffer, vd och investeringsansvarig på King-grundarnas riskkapitalbolag Sweet Capital. 

”Hoas vision är enorm. Han är en riktigt intressant kille och rollen som Shim kan spela i personers liv är verkligen spännande”, säger Christian Dörffer. 

”Om någon har en riktigt övertygande vision och en bra bakgrund samtidigt som vi tror att de kan klara av det, då är det intressant för oss att gå in i ett tidigt skede.”

Läs även: King-grundarna startar fond för svenska startups

Shim är Sweet Capitals första investering i Sverige och enligt Hoa Ly hade riskkapitalbolaget försökt att hitta ett svenskt bolag att investera i när de båda parterna träffades. Sweet Capital har däremot tidigare investerat i svenskgrundade Dog Buddy (NTL) som har huvudkontor i London.

För tillfället finns Shim enbart i betaversion där testpersoner får tillgång till appen några i taget. Ett lanseringsdatum för den öppna versionen är ännu inte satt.

”Vi är i en betafas nu. Vårt fokus ligger på att bygga en otroligt bra produkt. Lansering i Sverige kommer att ske när produkten är tillräckligt bra”, säger Hoa Ly.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera