Annons

Därför vägrar Spotify ta chansen i Kina

Jonas Leijonhufvud är reporter på Di Digital.
Jonas Leijonhufvud är reporter på Di Digital. Foto: TT/Di
Kina uppges öppna upp sin marknad för utländska streamingbolag. Men Spotify har redan deklarerat att man inte ska ge sig in i världens näst största ekonomi. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Spotifys framtid ligger i Asien. Streamingjätten finns nu i stora asiatiska nationer som Indonesien, Japan, Thailand och Vietnam. Årets stora satsning: miljardnationen Indien. Sydkorea står på tur. Asien står fortfarande för mindre än 15 procent av användandet - men så lär det inte förbli. Det är där potentialen för tillväxt finns.

Trots denna framryckning har Spotify deklarerat att man avstår från att lansera i världens näst största ekonomi. Orsaken är ägarbanden mellan Spotify och den kinesiska techgiganten Tencent, med sin streamingjätte Tencent Music. 

Läs mer: Tencent nära att gå in i Universal Music 

Bolagen äger omkring 10 procent av varandra. De tecknade även ett långt, invecklat och svårtolkat avtal i december 2017. 

I fjol klargjorde Spotifys finanschef Barry McCarthy vad Spotifys Kinastrategi går ut på. 

”Vår strategi i det kinesiska fastlandet är vår investering i Tencent Music. Vi har inga planer att konkurrera med dem i Kina”, sa han till investerare under en telefonkonferens i november 2018.

Frågan är hur länge denna strategi ska gälla.

Under torsdagen rapporterade nämligen Beijing News att Kina ska öppna upp sin marknad för utländska bolag som erbjuder nedladdning av dataspel, samt streaming av musik och annan underhållning. Detta enligt en artikel i Technode

Bolag som Netflix, Youtube och Spotify ska, enligt Technode, därmed få tillgång till den kinesiska marknaden. Haken är att de måste följa Kinas strikta regler om innehåll och datasäkerhet. Exakt vad detta innebär är inte tydligt, men det kanske klarnar de kommande månaderna.

Spotifys huvudkonkurrent, streamingjätten Apple Music, har exempelvis, av någon anledning, redan funnits i Kina sedan tjänsten lanserades 2015. Apple kritiserades så sent som i april för att ha plockat bort en låt om massakern vid Himmelska Fridens Torg från Apple Music i Kina.

Nyheten i Beijing News gläder säkerligen många vänner av internationell frihandel. Inte minst då det kommer mitt under ett handelskrig mellan USA och Kina.

Frågan är hur det hela påverkar Spotify.

1. Hur länge gäller Barry McCarthys utfästelser? 

2. Ska Spotify aldrig kunna konkurrera med Tencent i Kina?

3. Vad händer om Spotifys amerikanska konkurrenter, som Youtube Music, börjar etablera sig i Kina och når framgång?

Spotify har varit sparsmakade i sin kommunikation kring Kina och sina framtidsplaner med Tencent. Kanske kan nyheten i Beijing News leda till ökad tydlighet framöver. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies