Hoppa till innehållet

Därför vägrar Spotify ta chansen i Kina

Kina uppges öppna upp sin marknad för utländska streamingbolag. Men Spotify har redan deklarerat att man inte ska ge sig in i världens näst största ekonomi. 

Jonas Leijonhufvud är reporter på Di Digital.
Jonas Leijonhufvud är reporter på Di Digital.Foto: TT/Di

Spotifys framtid ligger i Asien. Streamingjätten finns nu i stora asiatiska nationer som Indonesien, Japan, Thailand och Vietnam. Årets stora satsning: miljardnationen Indien. Sydkorea står på tur. Asien står fortfarande för mindre än 15 procent av användandet - men så lär det inte förbli. Det är där potentialen för tillväxt finns.

Trots denna framryckning har Spotify deklarerat att man avstår från att lansera i världens näst största ekonomi. Orsaken är ägarbanden mellan Spotify och den kinesiska techgiganten Tencent, med sin streamingjätte Tencent Music. 

Läs mer: Tencent nära att gå in i Universal Music 

Bolagen äger omkring 10 procent av varandra. De tecknade även ett långt, invecklat och svårtolkat avtal i december 2017. 

I fjol klargjorde Spotifys finanschef Barry McCarthy vad Spotifys Kinastrategi går ut på. 

”Vår strategi i det kinesiska fastlandet är vår investering i Tencent Music. Vi har inga planer att konkurrera med dem i Kina”, sa han till investerare under en telefonkonferens i november 2018.

Frågan är hur länge denna strategi ska gälla.

Under torsdagen rapporterade nämligen Beijing News att Kina ska öppna upp sin marknad för utländska bolag som erbjuder nedladdning av dataspel, samt streaming av musik och annan underhållning. Detta enligt en artikel i Technode

Bolag som Netflix, Youtube och Spotify ska, enligt Technode, därmed få tillgång till den kinesiska marknaden. Haken är att de måste följa Kinas strikta regler om innehåll och datasäkerhet. Exakt vad detta innebär är inte tydligt, men det kanske klarnar de kommande månaderna.

Spotifys huvudkonkurrent, streamingjätten Apple Music, har exempelvis, av någon anledning, redan funnits i Kina sedan tjänsten lanserades 2015. Apple kritiserades så sent som i april för att ha plockat bort en låt om massakern vid Himmelska Fridens Torg från Apple Music i Kina.

Nyheten i Beijing News gläder säkerligen många vänner av internationell frihandel. Inte minst då det kommer mitt under ett handelskrig mellan USA och Kina.

Frågan är hur det hela påverkar Spotify.

1. Hur länge gäller Barry McCarthys utfästelser? 

2. Ska Spotify aldrig kunna konkurrera med Tencent i Kina?

3. Vad händer om Spotifys amerikanska konkurrenter, som Youtube Music, börjar etablera sig i Kina och når framgång?

Spotify har varit sparsmakade i sin kommunikation kring Kina och sina framtidsplaner med Tencent. Kanske kan nyheten i Beijing News leda till ökad tydlighet framöver. 

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera