Hoppa till innehållet

Datainspektionen utreder Google efter GDPR-larm

Google anklagas för att lura och tvinga svenska användare att ge bort sin platsdata. Nu startar Datainspektionen en tillsyn för att undersöka saken.

Lena Lindgren Schelin, generaldirektör på Datainspektionen, och Googles logotyp.
Lena Lindgren Schelin, generaldirektör på Datainspektionen, och Googles logotyp.Foto: Jack Mikrut

Datainspektionen ska granska hur sökjätten Google samlar in och sedan använder platsdata från svenska användare. Myndigheten inleder tillsynen sedan man fått in klagomål från konsumentorganisationen Sveriges Konsumenter. Organisationen menar att Google lurar användare av hårdvara, såsom smarta mobiler och läsplattor, som bygger på operativsystemet Android. 

Läs mer: Datainspektionen GDPR-utreder Google – hotas av gigantisk bot 

Enligt anmälan från Sveriges Konsumenter till Datainspektionen, måste användare skapa ett konto hos Google innan de får tillgång till Googles appaffär. Dessutom måste en Androidanvändare, enligt anmälan, godkänna att Google samlar data om var användaren befinner sig, för att över huvud taget kunna börja använda hårdvaran.

”Google använder olika tekniker för att påtvinga eller lura sina användare till att bli spårade när de använder Googles tjänster. Dessa tekniker inkluderar att hålla inne eller dölja information, vilseledande designlösningar och ihopkopplande av tjänster”, står det i anmälningen mot Google.

Enligt konsumentorganisationen bryter Google mot EU:s nya bestämmelser om hanteringen av personuppgifter, GDPR. Grunden till anmälan är en rapport från norska motsvarigheten till Konsumentombudsmannen, Forbrukerrådet.

Och nu har Datainspektionen alltså bestämt sig för att titta på ärendet genom att starta en tillsyn. 

”Det här är ett klagomål som lyfts fram av flera europeiska konsumentorganisationer och som potentiellt berör en stor mängd personer. Därför vill vi utreda detta för att säkerställa att Google har följt reglerna i dataskyddsförordningen”, säger Datainspektionens generaldirektör Lena Lindgren Schelin i ett uttalande.

I en skrivelse kräver nu Datainspektionen flera svar från Google. Bland annat vill myndigheten veta hur Google samlar in svenskarnas data och hur de använder den. Dessutom kräver man att få veta varför Google samlar in datan, hur man informerar svenska användarna om användandet av datan samt hur man kan bevisa att man fått användarnas tillåtelse.

Google måste svara på frågorna senast 1 februari i år. Skulle bolaget bryta mot GDPR-bestämmelserna kan miljardböter vänta.

Google har i en skriftlig kommentar uttalat sig om ärendet till Di Digital.

”Platshistorik är som 'default' avstängd, och du kan redigera, ta bort eller pausa den när som helst. Om den är på, bidrar den till att förbättra tjänster såsom trafikinformation för din pendling. Sätter du den på paus, klargör vi att vi fortfarande kan komma att samla in och använda platsdata för att förbättra din Google-upplevelse, beroende på dina individuella telefon- och appinställningar. Vi gör det möjligt för dig att styra platsdata på andra sätt också, inklusive en Google-inställning som heter Webb- och appaktivitet, och på din enhet. Vi arbetar ständigt för att förbättra våra inställningar, och kommer naturligtvis att svara på regulatoriska frågor”, skriver en talesperson på Google.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera