Hoppa till innehållet

De vill bygga världens snabbaste databas – tar in 35 miljoner

Starcounter har som mål att utveckla världens snabbaste databas med sin teknologi. Nu tar bolaget in 35 miljoner kronor av bland andra Industrifonden.

Starcounters Per Edström, Kristoffer Lundegren, Sanna Bäckström, Stefan Edqvist och Dan Skatov.
Starcounters Per Edström, Kristoffer Lundegren, Sanna Bäckström, Stefan Edqvist och Dan Skatov.Foto: Pressbild.

Stockholmsbolaget Starcounter har under de senaste tio åren utvecklat en ny databasteknik för att bygga affärssystem. Enligt bolaget har de en teknik som klarar av många miljoner gånger högre transaktionshastigheter än vad traditionella databaser gör. 

Nu arbetar bolaget med tillämpad artificiell intelligens för att bygga de kognitiva system som får applikationerna att tala med varandra. För att satsa mer på produktutvecklingen krävs det mer kapital.

Bolaget har hittills tagit in 25 miljoner kronor av bland andra Industrifonden. Nu har bolaget tagit in ytterligare 35 Mkr av existerande ägare varav en anonym investeringsfamilj går in med mest pengar. Utöver de ägs bolaget av grundaren och serieentreprenören Joachim Wester, Industrifonden, bolagets personal, samt affärsänglar, däribland Mikael Runhem, grundare av framgångssagan Episerver. 

“Vi hade en fantastisk resa med Episerver. År 2010, när bolaget såldes hade vi mer än 800 partners i 30 länder, 34 000 utvecklare och mer än 8 800 kunder. Vi ser en liknande resa men mångfalt större nu när Starcounter lyfter och ger sig ut på marknaden”, säger Fredrik Uhrström, styrelseordförande i Starcounter som även var ordförande i Episerver tidigare.

Läs även: Miljardvärdering för Neo Technology när Almi säljer av 

Starcounters teknik används av mindre och mer nischade aktörer i affärssystemsbranschen, som konkurrerar med jättar som SAP och Oracle. Bolagets teknik används av slutkunder som till exempel Gekås Ullared och Adtoma, som ansvarar för annonserna på alla Bonniers sajter.

Sedan lanseringen för två år sedan har bolaget investerat i att få en produkt som fungerar. Bolaget som under 2016 hade en omsättning på cirka 10 Mkr gjorde samtidigt en förlust på 19 Mkr. Nu vill Starcounters intäktschef Kristoffer Lundegren se till att öka försäljningen. 

”Nu ser vi att det funkar så då vill vi gå ut bredare. Vi har tidigare i år satt upp vårt USA-kontor i Palo Alto som vi har goda förhoppningar om. Men nu ska vi investera mer i vårt sälj- och marknadsteam.”

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera