Hoppa till innehållet

De har H&M som delägare – drar in över 100 miljoner på gamla kläder

Sellpy hjälper privatpersoner att sälja begagnat och har modejätten H&M som delägare. Bolaget fortsätter att växa och omsatte 117 miljoner kronor under 2018.

Sellpys tre grundare Michael Arnör, Philip Gunnstam och Oskar Nielsen.
Sellpys tre grundare Michael Arnör, Philip Gunnstam och Oskar Nielsen.Foto: Amanda Lindgren (Di).

Det svenska startupbolaget Sellpy vill göra det enklare att sälja gamla klädesplagg eller felköp från nätet. 

Med hjälp av den till synes triviala affärsidén har bolaget sedan starten 2014 vunnit marknadsandelar från klassiska köp- och säljsajter som Blocket och Tradera.

När kunderna säljer sina kläder genom Sellpys marknadsplats slipper de själva att fotografera, annonsera eller hantera försäljningen.

Däremot får de vara beredda att dela vinsten med bolaget. Under 2018 steg Sellpys omsättning med 36 procent till 117 miljoner kronor, enligt ett färskt bokslut.

Bolaget gjorde samtidigt en förlust på knappt 16 Mkr i fjol, vilket var något högre än under 2017. 

Under det gångna året har Sellpy velat förbättra kundupplevelsen med hjälp av investeringar i den tekniska plattformen, enligt bokslutet. Bolaget har också öppnat upp ett helt nytt lager för hantering av kläder i Upplands Väsby, utanför Stockholm.

För att finansiera den hittills förlustdrivande verksamheten har Sellpys tre grundare Michael Arnör, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam tagit in närmare 50 Mkr i riskkapital. En av de största externa ägarna är Colab, modejätten H&M HM B +0,36%Dagens utveckling:s investeringsgren med fokus på startupbolag.

Nyhetssajten Breakit var först att rapportera om Sellpys bokslut.

Läs mer: H&M-backade Sellpy tar in 20 miljoner – investerar i kundupplevelsen 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera