Codescenes plattform används av 100 företag i 16 länder och är ett så kallat Saas-bolag, vilket betyder att de bygger sin produkt på molnbaserade företagstjänster som säljs via prenumerationer. Grundaren Adam Tornhill, som har både en ingenjörs- och psykologiexamen, säger att affärsidén var att utföra kodanalys med en ny metod som hämtat inspiration från kriminalpsykologi. Bolaget arbetar därför bland annat med så kallade ”hotspots” för att identifiera problemområden i kodning.
”Vi använder ai (artificiell intelligens) och har ett tvärvetenskapligt perspektiv på kodning. I kriminalpsykologi handlar det om gärningsmannaprofilering och vart brottsplatser finns rent fysiskt i ett geografiskt område, och vi gör samma sak med kodning för att hitta problem”, säger Adam Tornhill.
Under coronapandemin såg Codescene en tydlig förflyttning av globala företag till digitala plattformar och en hög grad av teknikberoende, men många företagare kan förlora pengar när programmering och kodning sker på fel sätt och plattformar byggs på bristfällig teknik.
I en McKinsey-undersökning från 2020 uppskattas att teknisk skuld – kostnaden för ytterligare arbete som krävs för att reparera hastigt byggd, felaktig kod – uppgår till 20 till 40 procent av värdet på de teknologiska tillgångarna före avskrivning. För stora bolag kan det innebära hundratals miljoner dollar i teknisk skuld.
”Utmaningen för alla mjukvaruprojekt är att leverera nya funktioner och samtidigt bibehålla kodens kvalitet. Misslyckas man med det riskerar man att få en stor teknisk skuld, att missa deadlines och råka ut för mjukvarudefekter. Mjukvarukod är väldigt abstrakt så vi gör det osynliga synligt”, säger Adam Tornhill.
Läs även: Svenska ad-techbolaget i jätterunda – värderas till en miljard
Codescene hjälper företag att automatiskt identifiera och prioritera kritiska delar av mjukvarukod. Därefter ges direkta rekommendationer som låter utvecklingsbolag förutse risker, prioritera samt förbättra mjukvarukvalitet för att stötta övergripande affärsmål.
”Codescene inte bara identifierar, utan också prioriterar teknisk skuld. Dessa prioriteringar översätts till direkta rekommendationer. Mjukvara är central för många företags verksamhet, och Codescene ger dem möjlighet att se utvecklingskostnader i en systemkontext. De kan fatta produktionsrelaterade beslut baserade på data. Det är som om koden själv får en intelligent röst”, säger Adam Tornhill.
CodeScene redovisade en nettoomsättning på drygt 6 miljoner kronor 2019 med ett resultat på 450 000 kronor. Adam Tornhill säger att det är första gången bolaget tar in riskkapital.
”Vi har varit i en väldigt bra position där vi har kunnat välja inte bara om, utan särskilt vem, vi vill ta in kapital från. Så det betyder väldigt mycket att nu få in Luminar Ventures och Inventure.”
Magnus Bergman, medgrundare och partner för Luminar Ventures, ett riskkapitalbolag som investerar i digitala bolag, säger i ett pressmeddelande att han ser ett stort behov av en plattform som hanterar teknisk skuld.
”Codescene ger en enorm möjlighet för företag där utveckling av kod är avgörande för deras verksamhet. Eftersom de flesta företag digitaliserar sina verksamheter idag har Codescene en enorm potential och vi är stolta över att vara delaktiga.”
Läs även: Vill skrota papperskontrakt – tar in 20 miljoner
Adam Tornhill har verkat som vd i bolaget, men lämnar nu över titeln till kollegan Hamdija Jusufagic, som varit delägare i Codescene sedan 2016 och hade uppgiften att anskaffa kapital för finansieringsrundan. Själv tar Adam Tornhill rollen som teknikchef.
”Hamdija är entreprenör och har byggt upp bolag sedan tidigare. Det känns otroligt naturligt att lämna över för han har kompetensen att leda vår internationella expansion, så jag kan fokusera på det jag är bra på och samtidigt ha företaget i väldigt trygga händer.”
Codescene, som har sitt huvudkontor i Malmö, är också mitt uppe i att utöka personalstyrkan och har anställt fyra personer den senaste månaden.
Det nya kapitalet kommer att gå till att marknadsföring och att göra Codescene synligare för att kunna expandera verksamheten i framförallt Europa och USA, vilket är bolagets största marknad.
”Vi har ökat vår omsättning rejält under 2020 genom hela krisen, och jag tror nu när allt börjat landa är att det talar till vår fördel. Mjukvara är nästan omöjligt att hålla ihop som det är nu, så verktyg som vårt är inte ett ”bra-att-ha” utan ett måste”, säger Adam Tornhill.