Hoppa till innehållet

De förutspår felaktig kod med hjälp av ai – tar in 30 miljoner

Codescene är en doldis på den svenska tech-scenen, men har stora varumärken som Philips, Tencent och Soundcloud i kundbasen med USA som sin starkaste marknad. Nu tar bolaget in 30 miljoner svenska kronor från riskkapitalbolagen Inventure och Luminar Ventures. 

De leder Codescene. Från vänster: vdn Hamdija Jusufagic, Christian Kvist, operativ chef, och Adam Tornhill, grundare och teknikchef.
De leder Codescene. Från vänster: vdn Hamdija Jusufagic, Christian Kvist, operativ chef, och Adam Tornhill, grundare och teknikchef.Foto: Pressbild

Codescenes plattform används av 100 företag i 16 länder och är ett så kallat Saas-bolag, vilket betyder att de bygger sin produkt på molnbaserade företagstjänster som säljs via prenumerationer. Grundaren Adam Tornhill, som har både en ingenjörs- och psykologiexamen, säger att affärsidén var att utföra kodanalys med en ny metod som hämtat inspiration från kriminalpsykologi. Bolaget arbetar därför bland annat med så kallade ”hotspots” för att identifiera problemområden i kodning.

”Vi använder ai (artificiell intelligens) och har ett tvärvetenskapligt perspektiv på kodning. I kriminalpsykologi handlar det om gärningsmannaprofilering och vart brottsplatser finns rent fysiskt i ett geografiskt område, och vi gör samma sak med kodning för att hitta problem”, säger Adam Tornhill.

Under coronapandemin såg Codescene en tydlig förflyttning av globala företag till digitala plattformar och en hög grad av teknikberoende, men många företagare kan förlora pengar när programmering och kodning sker på fel sätt och plattformar byggs på bristfällig teknik. 

I en McKinsey-undersökning från 2020 uppskattas att teknisk skuld – kostnaden för ytterligare arbete som krävs för att reparera hastigt byggd, felaktig kod – uppgår till 20 till 40 procent av värdet på de teknologiska tillgångarna före avskrivning. För stora bolag kan det innebära hundratals miljoner dollar i teknisk skuld. 

”Utmaningen för alla mjukvaruprojekt är att leverera nya funktioner och samtidigt bibehålla kodens kvalitet. Misslyckas man med det riskerar man att få en stor teknisk skuld, att missa deadlines och råka ut för mjukvarudefekter. Mjukvarukod är väldigt abstrakt så vi gör det osynliga synligt”, säger Adam Tornhill.

Läs även: Svenska ad-techbolaget i jätterunda – värderas till en miljard 

Codescene hjälper företag att automatiskt identifiera och prioritera kritiska delar av mjukvarukod. Därefter ges direkta rekommendationer som låter utvecklingsbolag förutse risker, prioritera samt förbättra mjukvarukvalitet för att stötta övergripande affärsmål.

”Codescene inte bara identifierar, utan också prioriterar teknisk skuld. Dessa prioriteringar översätts till direkta rekommendationer. Mjukvara är central för många företags verksamhet, och Codescene ger dem möjlighet att se utvecklingskostnader i en systemkontext. De kan fatta produktionsrelaterade beslut baserade på data. Det är som om koden själv får en intelligent röst”, säger Adam Tornhill.

CodeScene redovisade en nettoomsättning på drygt 6 miljoner kronor 2019 med ett resultat på 450 000 kronor. Adam Tornhill säger att det är första gången bolaget tar in riskkapital. 

”Vi har varit i en väldigt bra position där vi har kunnat välja inte bara om, utan särskilt vem, vi vill ta in kapital från. Så det betyder väldigt mycket att nu få in Luminar Ventures och Inventure.”

Magnus Bergman, medgrundare och partner för Luminar Ventures, ett riskkapitalbolag som investerar i digitala bolag, säger i ett pressmeddelande att han ser ett stort behov av en plattform som hanterar teknisk skuld. 

”Codescene ger en enorm möjlighet för företag där utveckling av kod är avgörande för deras verksamhet. Eftersom de flesta företag digitaliserar sina verksamheter idag har Codescene en enorm potential och vi är stolta över att vara delaktiga.”

Läs även: Vill skrota papperskontrakt – tar in 20 miljoner

Adam Tornhill har verkat som vd i bolaget, men lämnar nu över titeln till kollegan Hamdija Jusufagic, som varit delägare i Codescene sedan 2016 och hade uppgiften att anskaffa kapital för finansieringsrundan. Själv tar Adam Tornhill rollen som teknikchef. 

”Hamdija är entreprenör och har byggt upp bolag sedan tidigare. Det känns otroligt naturligt att lämna över för han har kompetensen att leda vår internationella expansion, så jag kan fokusera på det jag är bra på och samtidigt ha företaget i väldigt trygga händer.”

Codescene, som har sitt huvudkontor i Malmö, är också mitt uppe i att utöka personalstyrkan och har anställt fyra personer den senaste månaden. 

Det nya kapitalet kommer att gå till att marknadsföring och att göra Codescene synligare för att kunna expandera verksamheten i framförallt Europa och USA, vilket är bolagets största marknad. 

”Vi har ökat vår omsättning rejält under 2020 genom hela krisen, och jag tror nu när allt börjat landa är att det talar till vår fördel. Mjukvara är nästan omöjligt att hålla ihop som det är nu, så verktyg som vårt är inte ett ”bra-att-ha” utan ett måste”, säger Adam Tornhill.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera