Det är nog många som kan känna igen sig i känslan av att inte ha en aning om vad man har i sina kartonger i källar- eller vindsförrådet.
När våren utlovar sin ankomst börjar ett frenetiskt letande efter lättare jackor och skor.
Stockholmsbaserade Ztorage vill göra det enklare att ha koll på vad man har i sina kartonger och sköter hela processen med magasinering åt kunden. Utöver det kör de även ut och hämtar kundernas saker och kartonger som de vill magasinera.
”Vi såg att det i stan finns mycket folk som inte har bil, inte kan bära eller inte har möjlighet att ta sig till olika förråd. Vi tänkte då att det måste finnas ett enklare sätt med hjälp av teknik”, säger medgrundaren Oscar Hentschel.
Kunden kan med hjälp av Ztorages digitala plattform få en överblick av vilka prylar man har magasinerade. Tanken är att det ska vara enkelt att välja det man behöver magasinera eller hämta ut för tillfället och att ha koll på vad som finns magasinerat.
Läs mer: Shurgard-utmanare siktar mot börsen
Just nu finns man i Stockholm, Uppsala och Södertälje och tjänsterna riktas till både privat- och företagskunder. Priset ligger på mellan 399 och 1 999 kronor per månad beroende på hur mycket som ska magasineras. Kunden betalar också för en utkörningsavgift och eventuell extra bärhjälp, en person ingår, när saker ska lämnas. Hämtningen är gratis.
En del i affärsidén är att Ztorage inte behöver betala lika höga hyror för sina lokaler som traditionella magsineringstjänster, som exempelvis Shurgard. Detta eftersom lokalerna inte behöver vara kundanpassade; kunderna är ju aldrig på plats själva. Dessutom kan man lägga sina lager utanför städerna.
”Vi ser att urbaniseringen ökar och Stockholm är den huvudstad i Europa som förväntas växa snabbast. Därför blir yta dyrt, då är det ohållbart att använda ytan till förvaring. Det gör att vi pratar en hel del med fastighetsägare som bygger allt mindre förråd, de vill bygga boyta. Men det finns fortfarande ett intresse att erbjuda förråd”, säger Oscar Hentschel.
Än så länge är Ztorages typ av magasinering ett relativt nytt fenomen i Sverige. I USA däremot, som bolaget sneglat mest på, är det vanligare.
Där finns bland andra Los Angeles-baserade Clutter som grundades 2013 och som hittills tagit in nästan 100 miljoner dollar i riskkapital. Tech-profilen Niklas Zennströms Atomico finns med som en av de ledande investerarna i Clutters senaste runda 2017.
En av bolagets stora utmaningar blir därmed att få upp folks ögon för den här typen av magasinering, menar Oscar Hentschel.
”Vår utmaning är att det är ett nytt fenomen. Så vi måste lära upp kunder att det här är något som finns och att det inte är en lyxtjänst. Vår initiala respons från många kunder är att de säger att det är en bra tjänst som de undrar varför de inte kände till sedan tidigare”, säger han.
Läs mer: Här lagras miljonvinster
Ztorage grundades 2014, men fick sin nuvarande form under 2017. Samma år omsatte bolaget blygsamma 440 000 kronor och hade ett minusresultat på 2,2 miljoner kronor. Enligt Oscar Hentschel fokuserar man i första hand på att växa under den närmsta tiden framöver.
”Vi har fokuserat de senaste åren på att bygga tjänsten. Nu är det dags att börja trycka på lite och få in fler kunder. Dessutom siktar vi på marknadsföring och partnerskap, fokus på kundtillväxt helt enkelt”, säger han.
Under tidig sommar förra året tog bolaget in 3 miljoner kronor i investeringar, bland investerarna finns bland andra Wilkne-familjen, som grundade WM-data, representerade i form av Mathias Wilkne som också backat bolaget sedan tidigare.
"Pengarna används främst till att experimentera med marknadsföring och till att fortsätta bygga bästa möjliga förvaringstjänst", säger Oscar Hentschel.