Annons

De tar in 12 miljoner för sina andningsmasker

Airinums grundare Alexander Hjertström och Fredrik Kempe.
Airinums grundare Alexander Hjertström och Fredrik Kempe. Foto: Pressbild
Luftföroreningar orsakade av skogsbränder och storstäders utsläpp, har ökat intresset för Airinums andningsmasker. Nu tar bolaget in 12 miljoner kronor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Skogsbränderna i Kalifornien har de senaste veckorna orsakat närmare 60 dödsfall och även lett till försämrad luftkvalité i stora delar av delstaten. Andningsmasker har börjat användas i städer som drabbats, bland annat techtäta San Francisco. Ett bolag som har sett ett ökat intresse för sina produkter i regionen är svenska Airinum (NTL), som den senaste tiden har börjat göra gratis expressleveranser av andningsmasker till regionen.

”Även om luftkvalitén är så pass dålig att man hade behövt använda en mask innan, så är det inte förrän något sånt här händer som man börjar göra det. Då normaliseras det rätt snabbt”, säger vd:n Alexander Hjertström.

Det var efter att Alexander Hjertström hade bott i Indien som han och medgrundaren Fredrik Kempe såg en marknad för andningsmasker. Efter att ha deltagit i Stings acceleratorprogram 2015 har bolaget tagit in kapital från en kickstarterkampanj, men även från bland andra Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti, Hyper One och DHS Venture Partners med Lars Lindgren i spetsen. 

Airinums andra version av andningsmasker säljs i bland annat Sydkorea, Taiwan och Hongkong.
Airinums andra version av andningsmasker säljs i bland annat Sydkorea, Taiwan och Hongkong. Foto: Alexander Bello

Nu tar bolaget in ytterligare 12 miljoner kronor från existerande ägare och det nystartade investmentbolaget Muniria. Airinum som omsatte 5 miljoner kronor i fjol hoppas på närmast en fördubbling av omsättningen i år men har behov av nytt kapital för ökad tillväxt. 

”Vi säljer mycket mer till Sverige än vad vi någonsin kunde ana. I somras var det pollenallergiker som inte ville käka en massa mediciner efter att de fått symptom och då är vår mask perfekt”, säger Alexander Hjertström.

Men Airinum, som finns på 75 marknader, fokuserar inte på Sverige utan det är Asien som står för majoriteten av försäljningen. Bolaget som har samarbetat med Shenzhen-baserade Viral Access, för att nå ut med sina produkter genom influencers, säljer sina masker på bland annat Alibabas marknadsplats T-Mall, Tencents motsvarighet JD.com och genom superappen Wechats säljkanaler.

Läs även: Viral Access öppnar dörren till Asien för svenska bolag 

”Det finns många skräpprodukter ute på marknaden och inga direkta certifikat och regler kring maskerna. Det är inte som med cykelhjälmar, utan med maskerna köper man en och hoppas att den funkar”, säger Alexander Hjertström.

Bolaget har därför tagit fram en premiumprodukt som säljer bäst på marknader som  Sydkorea, Japan, Hongkong och Taiwan. Airinum säljer även sina produkter genom Amazon i USA, Indien och i flera europeiska länder. 

Enligt medgrundaren handlar bolagets vision mycket om att öka medvetenheten om luftföroreningar och vill i framtiden även tackla andra hälsoproblem orsakade av klimatförändringar.

”Det här innebär att vi potentiellt kommer att släppa nya produkter. Marknaden för det här växer enormt varje år. Luftföroreningar var det ingen som tänkte på för fem år sedan, nu är vi mer medvetna och om fem år kommer alla att äga en mask”, säger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies