Hoppa till innehållet

De tar över konkursade stadsodlingen: ”Har femdubblat försäljningen”

Företaget Plantagon hade högtflygande planer om växtodling i skyskrapor, men gick i konkurs förra året med enorma skulder. I samma veva startades Swegreen som nu har tagit över odlingen och utvecklat nya koncept – som att låta plantorna växa direkt i butiker.

Swegreens vd Andreas Dahlin.
Swegreens vd Andreas Dahlin.Foto: Press.

Plantagon ville revolutionera produktionen av sallad och kryddor. Själva odlingen skedde vertikalt, alltså längs med väggarna, för att spara både plats och vatten. 

Företaget drev ett underjordiskt växthus i DN-skrapan i Stockholm och hade även planer på att bygga ett stort växthus i Linköping.

Plantagon tog totalt in 120 miljoner kronor i kapital, men försäljningen kom aldrig riktigt igång och till slut dukade bolaget under på grund av stora skulder.

Läs mer: Heta trenden var uppåt väggarna – går i konkurs med stora skulder

I stället klev det nya bolaget Swegreen in och tog över odlingen i källaren. Sedan i höstas driver de försäljning under varumärket Stadsbonden. Tolv butiker förses nu med basilika, mynta, koriander, persilja och sallad från cityodlingen.  

”Vi har nästan femdubblat vår försäljning från februari till midsommar”, säger Swegreens vd Andreas Dahlin.

Som Di Digital tidigare rapporterat har försäljningen av livsmedel ökat under den pågående pandemin. Även Swegreen har noterat en högre efterfrågan.

”Antalet huvuden i butikerna har gått ned med ungefär 20 procent, men försäljningen har ökat med 6-8 procent”, säger Andreas Dahlin.

Produkterna från Stadsbonden kostar ungefär lika mycket som plantor från andra producenter, men har vissa klimatfördelar på grund av bland annat energiåtervinning och minskade transporter. 

Swegreen beräknar att omsätta omkring 4 miljoner kronor i år, men hoppas att kunna skala upp ytterligare framöver. Från frö till planta tar det ungefär fyra veckor och anläggningen i DN-skrapan skulle kunna ge skördar 25 gånger per år.

”Vi kan bevisa att våra produkter har en exceptionell näringshalt”, säger Andreas Dahlin.

Sweegren tog tidigare i våras in 10 Mkr i nytt kapital, delvis för att finansiera ett köp av anläggningen i DN-skrapan som de hittills har hyrt. Bolaget planerar även att ta in mer kapital senare i år.

Och nu flyttar Swegreen ut sin odling direkt i butiker och restauranger – den första kunden är redan i hamn. Genom att betala för ett abonnemang sätter Swegreen in moduler som personalen kan sköta med enkla handgrepp. Modulen är digitalt övervakad och i stort sett automatiserad.  

”Det går att odla i stort vad som helst i en sådan här hydroponisk anläggning. Men vissa är mer effektiva än andra, till exempel är det stor efterfrågan på att få färsk sallad.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera