Annons

De tar över konkursade stadsodlingen: ”Har femdubblat försäljningen”

Swegreens vd Andreas Dahlin.
Swegreens vd Andreas Dahlin. Foto: Press.
Företaget Plantagon hade högtflygande planer om växtodling i skyskrapor, men gick i konkurs förra året med enorma skulder. I samma veva startades Swegreen som nu har tagit över odlingen och utvecklat nya koncept – som att låta plantorna växa direkt i butiker.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Plantagon ville revolutionera produktionen av sallad och kryddor. Själva odlingen skedde vertikalt, alltså längs med väggarna, för att spara både plats och vatten. 

Företaget drev ett underjordiskt växthus i DN-skrapan i Stockholm och hade även planer på att bygga ett stort växthus i Linköping.

Plantagon tog totalt in 120 miljoner kronor i kapital, men försäljningen kom aldrig riktigt igång och till slut dukade bolaget under på grund av stora skulder.

Läs mer: Heta trenden var uppåt väggarna – går i konkurs med stora skulder

I stället klev det nya bolaget Swegreen in och tog över odlingen i källaren. Sedan i höstas driver de försäljning under varumärket Stadsbonden. Tolv butiker förses nu med basilika, mynta, koriander, persilja och sallad från cityodlingen.  

”Vi har nästan femdubblat vår försäljning från februari till midsommar”, säger Swegreens vd Andreas Dahlin.

Som Di Digital tidigare rapporterat har försäljningen av livsmedel ökat under den pågående pandemin. Även Swegreen har noterat en högre efterfrågan.

”Antalet huvuden i butikerna har gått ned med ungefär 20 procent, men försäljningen har ökat med 6-8 procent”, säger Andreas Dahlin.

Produkterna från Stadsbonden kostar ungefär lika mycket som plantor från andra producenter, men har vissa klimatfördelar på grund av bland annat energiåtervinning och minskade transporter. 

Swegreen beräknar att omsätta omkring 4 miljoner kronor i år, men hoppas att kunna skala upp ytterligare framöver. Från frö till planta tar det ungefär fyra veckor och anläggningen i DN-skrapan skulle kunna ge skördar 25 gånger per år.

”Vi kan bevisa att våra produkter har en exceptionell näringshalt”, säger Andreas Dahlin.

Sweegren tog tidigare i våras in 10 Mkr i nytt kapital, delvis för att finansiera ett köp av anläggningen i DN-skrapan som de hittills har hyrt. Bolaget planerar även att ta in mer kapital senare i år.

Och nu flyttar Swegreen ut sin odling direkt i butiker och restauranger – den första kunden är redan i hamn. Genom att betala för ett abonnemang sätter Swegreen in moduler som personalen kan sköta med enkla handgrepp. Modulen är digitalt övervakad och i stort sett automatiserad.  

”Det går att odla i stort vad som helst i en sådan här hydroponisk anläggning. Men vissa är mer effektiva än andra, till exempel är det stor efterfrågan på att få färsk sallad.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer