Hoppa till innehållet

De utmanar storbankerna med bolåneränta på 0,95 procent

Bolaget bakom jämförelsetjänsten Lånbyte går till frontalangrepp mot Sveriges storbanker. Med nya tjänsten Enkla erbjuds bolån till en rekordlåg ränta på 0,95 procent bundet på tre år.

Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande, och Alexander Widegren, vd och grundare bakom Enklas moderbolag Simplex.
Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande, och Alexander Widegren, vd och grundare bakom Enklas moderbolag Simplex.

Marknadens lägsta ränta. Så marknadsför sig Enkla, en ny tjänst från startupbolaget Simplex. Bolaget har de senaste fyra åren drivit jämförelsetjänsten Lånbyte.

"Vi erbjuder marknadens lägsta bolåneränta. Men vi gör bara byten av existerande bolån med en belåningsgrad på högst 85 procent. Det är samma villkor för alla, 0,95 procent bundet på tre år. Vi har inga dolda avgifter, ger inga rabatter och man kan låna upp till fem miljoner kronor”, säger Alexander Widegren, vd och grundare bakom bolaget Simplex.

Man kan konstatera att räntan är exceptionellt låg. Motsvarande snittränta hos storbankerna är cirka 1,6 procent för ett bolån bundet på tre år.

”Genom att minska antalet mellanhänder och ta bort förhandlingsprocessen har Enkla tagit fram en av de bästa bolåneräntorna på marknaden”, säger Johan Lundberg, grundare på riskkapitalbolaget NFT Ventures, som är en av Simplex tidiga investerare.

Även Collectors riskkapitalbolag Collector Ventures är delägare i bolaget. 

"Vi följer med stort intresse Enklas ambitiösa plan och tror att den har bärighet. De har undersökt marknaden noggrant och vet vart de ska”, säger Lena Apler, grundare av Collector Bank.

Enklas mål är att låna upp 100 miljarder kronor på 18 månader genom att utfärda bostadsobligationer på den internationella marknaden. Lyckas man med det kapar man åt sig drygt 3 procent av den svenska marknaden för bolån.

”Pengarna tas in i etapper. Först en miljard under våren, sedan fem miljarder efter det. Intresset är stort och vi har kapacitet att ta in 100 miljarder kronor inom 18 månader. Men vi skalar upp i den takt marknaden utvecklas, både när det gäller placeringarna och efterfrågan på lånen”, säger Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande i Simplex och rådgivare hos storägaren NFT Ventures. 

Storägarna: Lena Apler, grundare av Collector Bank, och Johan Lundberg, grundare på riskkapitalbolaget NFT Ventures.
Storägarna: Lena Apler, grundare av Collector Bank, och Johan Lundberg, grundare på riskkapitalbolaget NFT Ventures.

Bakom Enkla står ett antal personer med djup erfarenhet av finansbranschen och digitala affärer. Kreditchef är exempelvis Bengt-Olof Lalér, tidigare kreditchef på SBAB och vice vd för Skandiabanken. Och marknadschef är Jordan Nasser, tidigare digital chef på H&M. 

Chef för institutionell försäljning är finansmannen Marcus Widegren, Alexanders tvillingbror. Han har en bakgrund från Lehman Brothers, HQ Bank och Carnegie, och han var försäljningschef på norska Spotify-kopian Aspiro när artisten Jay Z köpte bolaget 2015.

”Jag och Marcus har åkt skytteltrafik mellan Frankfurt, Zurich, London och Stockholm de senaste månaderna för att bygga den här orderboken”, säger Alexander Widegren. 

Enkla lånar upp pengarna genom att utförda obligationer med en avkastning på några bråkdelar av en procent. För att internationella investerare ska stå ut med en avkastning nära nollan måste risken anses vara extremt låg.

”Vi vänder oss till bostadsägare med låg skuldkvot som redan har en lånehistorik hos en svensk bank. Storbankerna tjänar mer pengar på stora lån, på grund av sin höga handläggningskostnad. Men vi har en övre gräns på fem miljoner kronor då vi hellre vill ha många mindre lån för att sprida risken”, säger Alexander Widegren.

Läs mer: Bolånekriget: ”Det går att lägga sig lägre än storbankerna gör i dag” 

Simplex startades 2013 och lanserade sin första tjänst, Lånbyte, följande år. Sedan dess har man hjälpt tiotusentals kunder förhandla ner sina räntor och byta långivare, i utbyte mot en fast avgift.

”Det som tar mest tid är ju själva bolånehandläggningen, med lånenummer, amorteringsunderlag med mera. Vi har lyckats digitalisera den processen och är nu redo att ta hela låneaffären själva”, säger Alexander Widegren.

I dag har Lånbyte en kunddatabas bestående av cirka 20000 svenska bostadsägare med bostadslån på totalt 40 miljarder kronor. Alexander Widegren hoppas nu att många av dessa ska nappa på Enklas bolåneerbjudande. 

”Jag tror vi kan locka minst 80 procent av dessa kunder att byta till Enklas bolån”, säger han.

Målet är att allt ska ske digitalt. Någon avancerad kundtjänst per telefon är det inte tal om.

”Vi har sex kollegor på vårt frontdesk. Men vi tar bara inkommande samtal och behandlar bara existerande bolån”, säger Alexander Widegren.

Vad har ni för krav på amortering?

”Vi är ingen bank, så amorteringen är individuell hos oss. Men utgångspunkten är att kunden behåller sina befintliga amorteringsvillkor.”

Simplex har ett tillstånd som bostadskreditinstitut från Finansinspektionen sedan december 2017. Man tar emot nya kunder från och med nu på Enkla.com. Men först efter påsk börjar erbjudandet gälla skarpt, om allt går enligt plan.

Fotnot: NFT Ventures har bland annat tagit in pengar från mediekoncernen Bonnier, som även äger Dagens Industri.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera