Hoppa till innehållet

De vill utmana Blocket med en ny delningstjänst

Den nya delningstjänsten Hygglo vill skapa ett Airbnb för prylar. Nu tar bolaget in Schibsted, Bo Mattsson och Jakob Tolleryd som investerare.

Axel Hellström, Ola Degerfors och Henrik Fräsén har grundat Hygglo. Miriam Grut Norrby är Investment Manager på Schibsted Growth. Foto: Hygglo, Schibsted
Axel Hellström, Ola Degerfors och Henrik Fräsén har grundat Hygglo. Miriam Grut Norrby är Investment Manager på Schibsted Growth. Foto: Hygglo, Schibsted

Vi delar bilar via bilpooler och hyr främlingars lägenheter via Airbnb. Nu är tiden mogen för att även dela ändra prylar med främlingar, det tror teamet bakom den nya tjänsten Hygglo.

Hygglo (NTL) är en marknadsplats som låter främlingar hyra prylar av varandra på dygnsbasis. Framför allt handlar det om relativt dyra inköp som används sällan, till exempel släpvagnar och sportutrustning.

Bakom Hygglo står entreprenörerna Axel Hellström, Ola Degerfors och Henrik Fräsén. De två senare med erfarenhet från Mentimeter respektive Tidningskungen/Mediafy som såldes till Bonnier 2011.

Nu tar bolaget in 3,3 miljoner kronor från Schibsted (NTL) tillsammans med Cint-grundaren och Bo Mattsson (NTL) och Jakob Tolleryd (NTL), serieentreprenören bakom bland annat Compricer. 

”Vi har varit intresserade tjänster inom delningsekonomin en lång tid och gjort ett par investeringar på området. Anledningen till att vi nu väljer att satsa på Hygglo är att teamet bakom är otroligt duktiga och att vi tror att de har stora chanser att lyckas”, säger Miriam Grut Norrby, Investment Manager på Schibsted Growth.

Uthyrning är ett jättestarkt komplement till att köpa och sälja.

Schibsted äger sedan tidigare köp-  och säljsajten Blocket. Miriam Grut Norrby ser uthyrningstjänster som Hygglo som ett möjligt komplement till koncernens övriga marknadsplatser.

Läs mer: Schibsted lanserar "hipster utmanare" till Blocket 

”Uthyrning är ett jättestarkt komplement till att köpa och sälja. Jag hoppas att vi kan bidra med vår erfarenhet av att bygga marknadsplatser ör att hjälpa tjänsten att växa och locka nya användare”, säger hon.

I dag finns ett antal tjänster med samma affärsidé som Hygglo på den svenska marknaden. Di Digital har tidigare rapporterat om bland annat Delbar.se och Rentl. Ingen av tjänsterna har dock lyckats slå igenom på bred front, något som Hygglo är fast beslutna att lyckas med.

Läs mer: Åtta heta trender i den svenska delningsekonomin 

”Idén att låta personer hyra prylar av varandra är inte unik, däremot har ingen annan aktör gjort det tillräckligt bra. Vi vill bli det bolag som faktiskt får konceptet att funka”, säger Hygglos vd Ola Degerfors.

I dag finns över 1600 objekt listade på Hygglo och antalet växer med 6-7 per dag. Varje dag sker runt en transaktion. Målet är att så många användare ska börja använda tjänsten att det lätt ska gå att hitta det föremål man vill hyra i sitt eget närområde.

Det nya tillskottet i kassan ska hjälpa bolaget att utveckla plattformen och, framför allt, lära sig mer om användarbeteenden då det kommer till det relativt nya affärsområdet pryluthyrning.  

Han tror att det handlar om tajming och att genomslaget för tjänster som Airbnb gjort oss mer redo.

”Att dela och hyra ut prylar istället för att köpa dem är ett nytt beteende som kan ta tid att växa fram. Vi behöver lära oss mer om hur vi kan påskynda utvecklingen”, säger Ola Degerfors.

Han tror att det handlar om tajming och att genomslaget för tjänster som Airbnb gjort oss mer redo för idén att på olika sätt dela våra ägodelar med andra. En ökad miljömedvetenhet är en annan faktor som gör tidpunkten rätt.

”Hållbarhet är en viktig drivkraft för vår tjänst. Man vinner mycket på att återvinna de saker som kastas bort, men miljövinsterna är ännu större på att öka användningen av de saker som faktiskt produceras. Där finns stora miljövinster att göra”, säger Ola Degerfors.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera