Hoppa till innehållet

Deras app samlar experter för snabb rådgivning: Denise Rudberg och Lottie Knutson bland profilerna

Med expertappen Kebitz vill medgrundaren och vd:n Matilda Waldner mynta begreppet mikrokonsultationer: ”Vi såg att det fanns en lucka mellan gratisråd och dyr expertrådgivning”.

Rådgivningstjänsten Kebitz medgrundare Philip Jussil och Matilda Waldner.
Rådgivningstjänsten Kebitz medgrundare Philip Jussil och Matilda Waldner.Foto: Canvas Studio

Kebitz vd Matilda Waldner och hennes medgrundare Philip Jussil, som är marknadschef, tog examen från Handelshögskolan i Stockholm i fjol. Istället för att gå den mer traditionella vägen med att söka jobb valde de att starta eget.

I deras rådgivningstjänst Kebitz, som lanseras inom kort, kan konsumenter få hjälp med sina frågor av experter och profiler. Några namnkunniga personer som redan är med på tåget är författaren Denise Rudberg, pianisten Staffan Scheja, fotografen Konsta Punkka, floristen Johan Munter, trädgårdsfantasten och festfixaren Micael Bindefeld, reseexperten Lottie Knutson, Sandra Mastio som blev Sveriges mästerkock 2015, näringsfysiologen Fredrik Paulún och kriminologen Maria Dufva.

”Många av dem kommer från områden där det finns en stor informationsasymmetri och det är svårt att avgöra vad som är rimligt. Gemensamt för experterna är att de redan får mycket frågor och det här är ett sätt att organisera det”, säger Matilda Waldner.

Hon och Philip Jussil träffades i musikföreningen på Handels och kom på idén till rådgivningsappen när de försökte hitta ett svar på en skattefråga. 

”Att anlita en skattejurist skulle bli dyrt och när vi försökte söka fram vårt svar på nätet fanns det många olika svar och vi blev osäkra på vad som var rätt. Där och då önskade vi att det fanns en smidig tjänst där man kunde få personlig rådgivning från experter och så kläcktes idén. När vi sedan började skrapa på ytan insåg vi att det fanns behov av få svar på frågor inom många andra industrier”, säger Matilda Waldner.

Genom kontakter hittade de också ett annat gäng som tidigare hade jobbat på en liknande idé och fick med sig två ytterligare grundare – Jakob Freudenthal och Victor Molander som också har medgrundat analysföretaget Netigate.

Totalt har Kebitz sju grundare, men Matilda Waldner, Philip Jussil och bolagets två utvecklare är de som är operativa i bolaget tillsammans med ytterligare två-tre personer i teamet.

Kebitz har hittills tagit in fyra miljoner kronor i en investering från bland andra Peter Benson som är chefredaktör på Affärsvärlden, Michael Moschewitz, vd för fastighetsbolaget Genova Properties, och Dan Josefsberg som är vice vd för Nobia. Nästa kapitalrunda planeras till senare i vår.

Kebitz affärsmodell går ut på att tjäna pengar på en intäktsfördelning med experterna. Fokus ligger just nu på den svenska marknaden, men man planerar också att lansera internationellt.

Rent praktiskt fungerar det så att privatpersoner kan ställa en fråga via appen med hjälp av text, bild och video. Experterna bestämmer själv sina priser och kan justera sin tillgänglighet. Kostnaden för en konsultation kommer att ligga någonstans mellan 50 och 500 kronor per tillfälle.

”Jag och Philip såg att rådgivningen var tudelad och att det fanns en lucka mellan höga konsultarvoden och gratisråd som i många fall inte är tillförlitliga”, säger Matilda Waldner.

Hon kallar det mikrokonsultationer och exempel på frågor från användare av Kebitz-appen kan vara: ”Varför dör alltid min orkidé” eller ”Vi ska laga en trerätters middag vill matcha det mer rätt dryck”. Men också mer allvarliga ämnen kring till exempel hur man kan hantera en fuktskada eller vad man ska tänka på kring sina barns aktiviteter på nätet. Det kan handla om allt från att uppfostra sin valp till hur man kan tänka kring sitt sparande.

”Även om appen representerar många härliga ämnen, så har vi också lite mer matiga ämnen. I flera av de här branscherna finns det traditionellt en hög arvodeskultur och det känns roligt att kunna tillgängliggöra kunskap i det här formatet”, säger Matilda Waldner.

Läs också: Advokaten: Snedsteg med influerare kan göra stor skada för företag

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera