Kebitz vd Matilda Waldner och hennes medgrundare Philip Jussil, som är marknadschef, tog examen från Handelshögskolan i Stockholm i fjol. Istället för att gå den mer traditionella vägen med att söka jobb valde de att starta eget.
I deras rådgivningstjänst Kebitz, som lanseras inom kort, kan konsumenter få hjälp med sina frågor av experter och profiler. Några namnkunniga personer som redan är med på tåget är författaren Denise Rudberg, pianisten Staffan Scheja, fotografen Konsta Punkka, floristen Johan Munter, trädgårdsfantasten och festfixaren Micael Bindefeld, reseexperten Lottie Knutson, Sandra Mastio som blev Sveriges mästerkock 2015, näringsfysiologen Fredrik Paulún och kriminologen Maria Dufva.
”Många av dem kommer från områden där det finns en stor informationsasymmetri och det är svårt att avgöra vad som är rimligt. Gemensamt för experterna är att de redan får mycket frågor och det här är ett sätt att organisera det”, säger Matilda Waldner.
Hon och Philip Jussil träffades i musikföreningen på Handels och kom på idén till rådgivningsappen när de försökte hitta ett svar på en skattefråga.
”Att anlita en skattejurist skulle bli dyrt och när vi försökte söka fram vårt svar på nätet fanns det många olika svar och vi blev osäkra på vad som var rätt. Där och då önskade vi att det fanns en smidig tjänst där man kunde få personlig rådgivning från experter och så kläcktes idén. När vi sedan började skrapa på ytan insåg vi att det fanns behov av få svar på frågor inom många andra industrier”, säger Matilda Waldner.
Genom kontakter hittade de också ett annat gäng som tidigare hade jobbat på en liknande idé och fick med sig två ytterligare grundare – Jakob Freudenthal och Victor Molander som också har medgrundat analysföretaget Netigate.
Totalt har Kebitz sju grundare, men Matilda Waldner, Philip Jussil och bolagets två utvecklare är de som är operativa i bolaget tillsammans med ytterligare två-tre personer i teamet.
Kebitz har hittills tagit in fyra miljoner kronor i en investering från bland andra Peter Benson som är chefredaktör på Affärsvärlden, Michael Moschewitz, vd för fastighetsbolaget Genova Properties, och Dan Josefsberg som är vice vd för Nobia. Nästa kapitalrunda planeras till senare i vår.
Kebitz affärsmodell går ut på att tjäna pengar på en intäktsfördelning med experterna. Fokus ligger just nu på den svenska marknaden, men man planerar också att lansera internationellt.
Rent praktiskt fungerar det så att privatpersoner kan ställa en fråga via appen med hjälp av text, bild och video. Experterna bestämmer själv sina priser och kan justera sin tillgänglighet. Kostnaden för en konsultation kommer att ligga någonstans mellan 50 och 500 kronor per tillfälle.
”Jag och Philip såg att rådgivningen var tudelad och att det fanns en lucka mellan höga konsultarvoden och gratisråd som i många fall inte är tillförlitliga”, säger Matilda Waldner.
Hon kallar det mikrokonsultationer och exempel på frågor från användare av Kebitz-appen kan vara: ”Varför dör alltid min orkidé” eller ”Vi ska laga en trerätters middag vill matcha det mer rätt dryck”. Men också mer allvarliga ämnen kring till exempel hur man kan hantera en fuktskada eller vad man ska tänka på kring sina barns aktiviteter på nätet. Det kan handla om allt från att uppfostra sin valp till hur man kan tänka kring sitt sparande.
”Även om appen representerar många härliga ämnen, så har vi också lite mer matiga ämnen. I flera av de här branscherna finns det traditionellt en hög arvodeskultur och det känns roligt att kunna tillgängliggöra kunskap i det här formatet”, säger Matilda Waldner.
Läs också: Advokaten: Snedsteg med influerare kan göra stor skada för företag