Den som i framtiden har bråttom någonstans kommer att kunna flyga 300 kilometer på en timme i en eldriven farkost med tre andra passagerare.
Det tror det tyska bolaget Lilium Aviation. Deras eldrivna fordon svävar som en drönare eller helikopter när den lyfter eller landar. Men den kan också flyga horisontellt, med en hastighet om 300 kilometer per timme som mål.
Det kommer att låta ungefär som en motorcykel när den lyfter
Det München-baserade bolaget bildades 2015 men har redan backats av några av världens tyngsta techinvesterare. På tisdagen anslöt sig kinesiska techjätten Tencent, som ihop med bland andra Skype-grundaren Niklas Zennströms Atomico investerar drygt 700 miljoner kronor i bolaget.
Läs mer: Liliums flygande eltaxi tar in 700 miljoner
”Vi har bevisat och kunnat visa upp ett koncept som många inte trodde var möjligt”, säger Liliums kommersiella chef Remo Gerber i en intervju med Di Digital.
Även Google, Uber och Teslas Elon Musk har visat intresse för fordon som både kan sväva och flyga som ett konventionellt flygplan. I april lyckades Lilium i en testmiljö skifta mellan de två lägena för första gången.
”I april lyckades vår prototyp lyfta som en drönare, flyga horisontellt och sedan sväva neråt igen som en drönare. Det är en anmärkningsvärd framgång som banar väg för en massa möjligheter.”
Vilka möjligheter är det?
”Tack vare sin design kommer fordonet att vara mycket tyst. Planet kommer att låta ungefär som en motorcykel när det lyfter och landar. När tillstånden väl är på plats kan man koppla ihop helt nya rutter med låga infrastrukturkostnader. Nya städer och byar kommer att kunna få snabbare förbindelser till städer som Stockholm. Kostnaden för att resa kommer också att sjunka över tid. Det kommer att gå att jämföra med tåg i vissa länder men det beror också helt på hur pass offentligt subventionerad transporten är. I vissa länder kommer det att gå att nå ungefär samma prisnivå som tågnäten. Och så är det ett utsläppsfritt sätt att resa.”
Men är det verkligen utsläppsfritt?
”Det är helt elektriskt. Det beror förstås på vilken elmix man använder sig av. Det är något vi inte kan kontrollera. Eventuella utsläpp kommer bara att uppstår där elen produceras, inte där fordonen färdas. När ett Lilium-plan åker in i en befolkningstät stad kommer det inte att ske några utsläpp. Tittar man på London eller Los Angeles finns det ett stort problem med smog och avgaser. Planen kommer att vara lika utsläppsfria som en helt elektrisk bil.”
I vissa länder kommer vi att nå ungefär samma prisnivå som tågen
Ser ni ert fordon som en del av kollektivtrafiken?
”Vi ser inte kollektivtrafiken som en konkurrent till oss. Det finns fantastiska infrastrukturprojekt med hög kapacitet. Vi ser oss som ett komplement till särskilda delar av ekosystemet. Tågnäten kommer att koppla ihop större städer med mindre städer. Men det finns ännu mindre städer man kan koppla på till en mindre kostnad. Dessutom är vi ett komplement i områden med hög trängsel, där vi öppnar helt nya rutter. På det sätet är vi mer jämförbara med taxi.”
Ser ni framför er en produkt som är relativt prisvärd?
”Ja, relativt prisvärd. Den kommer inte att ta alla till jobbet varje dag men kanske när man har ont om tid. I början kommer målgruppen att vara affärsresenärer men vi vill att fordonet ska användas som transportmedel av många människor. Det kommer att vara möjligt eftersom driftkostnaderna är låga.”
Hur låga blir kostnaderna?
”Det handlar om kostnaden för en pilot och el. Som drivmedel är el betydligt billigare än bensin. Pilotkostnaderna går ner när man börjar samåka. Det blir också billigare eftersom det går snabbare än till exempel taxi. Vi kanske kan åka från flygplatsen JFK i New York till Manhattan sex gånger på samma tid det tar en taxi att göra den resan. Det för också ner kostnaderna.”
Tencent investerar i en här rundan. Vad innebär det?
”Vi tittar på investerare på en global nivå. Det är fantastiskt att ha med Tencent från ett asiatiskt perspektiv – och vad det gäller att gå uppmärksamhet i USA och Silicon Valley.”
Hur ser ert dagliga arbete ut just nu?
”Just nu fokuserar vi på att bygga ett plan med fem säten. Vi vill bygga en farkost som man åker kommunalt med och som framförs av en pilot. Som vilket flygprojekt som helst kommer vi att behöva certifieras. När man väl har certifikatet uppfyller man säkerhetskraven och kan flyga som vilket litet flyg eller helikopter som helst i dag. I framtiden kommer det ske fler interaktioner i ett luftfrum fyllt av fler drönare och fler fordon överlag. Det är ett ekosystem vi vill vara med och skapa.”