Hoppa till innehållet

Deras svävande flyg ska ersätta taxi: ”Kommer att låta som en motorcykel”

Att åka med Liliums eldrivna farkoster kan bli lika billigt som tåg i vissa länder. Det säger Remo Gerber till Di Digital efter Tencent och Atomicos storinvestering.

Liliums fyra grundare poserar med Eagle, företagets första prototyp.
Liliums fyra grundare poserar med Eagle, företagets första prototyp.Foto: Lilium

Den som i framtiden har bråttom någonstans kommer att kunna flyga 300 kilometer på en timme i en eldriven farkost med tre andra passagerare.

Det tror det tyska bolaget Lilium Aviation. Deras eldrivna fordon svävar som en drönare eller helikopter när den lyfter eller landar. Men den kan också flyga horisontellt, med en hastighet om 300 kilometer per timme som mål.

Det kommer att låta ungefär som en motorcykel när den lyfter

Det München-baserade bolaget bildades 2015 men har redan backats av några av världens tyngsta techinvesterare. På tisdagen anslöt sig kinesiska techjätten Tencent, som ihop med bland andra Skype-grundaren Niklas Zennströms Atomico investerar drygt 700 miljoner kronor i bolaget.

Läs mer: Liliums flygande eltaxi tar in 700 miljoner 

”Vi har bevisat och kunnat visa upp ett koncept som många inte trodde var möjligt”, säger Liliums kommersiella chef Remo Gerber i en intervju med Di Digital.

Även Google, Uber och Teslas Elon Musk har visat intresse för fordon som både kan sväva och flyga som ett konventionellt flygplan. I april lyckades Lilium i en testmiljö skifta mellan de två lägena för första gången.

”I april lyckades vår prototyp lyfta som en drönare, flyga horisontellt och sedan sväva neråt igen som en drönare. Det är en anmärkningsvärd framgång som banar väg för en massa möjligheter.”

Vilka möjligheter är det?

”Tack vare sin design kommer fordonet att vara mycket tyst. Planet kommer att låta ungefär som en motorcykel när det lyfter och landar. När tillstånden väl är på plats kan man koppla ihop helt nya rutter med låga infrastrukturkostnader. Nya städer och byar kommer att kunna få snabbare förbindelser till städer som Stockholm. Kostnaden för att resa kommer också att sjunka över tid. Det kommer att gå att jämföra med tåg i vissa länder men det beror också helt på hur pass offentligt subventionerad transporten är. I vissa länder kommer det att gå att nå ungefär samma prisnivå som tågnäten. Och så är det ett utsläppsfritt sätt att resa.”

Men är det verkligen utsläppsfritt?

”Det är helt elektriskt. Det beror förstås på vilken elmix man använder sig av. Det är något vi inte kan kontrollera. Eventuella utsläpp kommer bara att uppstår där elen produceras, inte där fordonen färdas. När ett Lilium-plan åker in i en befolkningstät stad kommer det inte att ske några utsläpp. Tittar man på London eller Los Angeles finns det ett stort problem med smog och avgaser. Planen kommer att vara lika utsläppsfria som en helt elektrisk bil.”

I vissa länder kommer vi att nå ungefär samma prisnivå som tågen

Ser ni ert fordon som en del av kollektivtrafiken?

”Vi ser inte kollektivtrafiken som en konkurrent till oss. Det finns fantastiska infrastrukturprojekt med hög kapacitet. Vi ser oss som ett komplement till särskilda delar av ekosystemet. Tågnäten kommer att koppla ihop större städer med mindre städer. Men det finns ännu mindre städer man kan koppla på till en mindre kostnad. Dessutom är vi ett komplement i områden med hög trängsel, där vi öppnar helt nya rutter. På det sätet är vi mer jämförbara med taxi.”

Ser ni framför er en produkt som är relativt prisvärd?

”Ja, relativt prisvärd. Den kommer inte att ta alla till jobbet varje dag men kanske när man har ont om tid. I början kommer målgruppen att vara affärsresenärer men vi vill att fordonet ska användas som transportmedel av många människor. Det kommer att vara möjligt eftersom driftkostnaderna är låga.”

Hur låga blir kostnaderna?

”Det handlar om kostnaden för en pilot och el. Som drivmedel är el betydligt billigare än bensin. Pilotkostnaderna går ner när man börjar samåka. Det blir också billigare eftersom det går snabbare än till exempel taxi. Vi kanske kan åka från flygplatsen JFK i New York till Manhattan sex gånger på samma tid det tar en taxi att göra den resan. Det för också ner kostnaderna.”

Tencent investerar i en här rundan. Vad innebär det?

”Vi tittar på investerare på en global nivå. Det är fantastiskt att ha med Tencent från ett asiatiskt perspektiv – och vad det gäller att gå uppmärksamhet i USA och Silicon Valley.”

Hur ser ert dagliga arbete ut just nu?

”Just nu fokuserar vi på att bygga ett plan med fem säten. Vi vill bygga en farkost som man åker kommunalt med och som framförs av en pilot. Som vilket flygprojekt som helst kommer vi att behöva certifieras. När man väl har certifikatet uppfyller man säkerhetskraven och kan flyga som vilket litet flyg eller helikopter som helst i dag. I framtiden kommer det ske fler interaktioner i ett luftfrum fyllt av fler drönare och fler fordon överlag. Det är ett ekosystem vi vill vara med och skapa.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera