Hoppa till innehållet

"Det känns helt galet att äntligen få visa upp klockan"

Efter att ha flugit under radarn i 18 månader bryter nu Malmöbolaget Anima tystnaden och visar upp sin uppkopplade klocka. I dag lanseras Kronaby, som grundarna hoppas ska skapa ett helt nytt produktsegment.

Anima vill utmana marknaden för wearables med sitt uppkopplade ur. Foto: Bolaget
Anima vill utmana marknaden för wearables med sitt uppkopplade ur. Foto: Bolaget

Hittills har det mesta varit hemlighetsfullt kring Anima. Förutom Di Digitals avslöjande förra året att bolagets första produkt skulle bli en smart klocka i klassiskt snitt så har grundarna gett få intervjuer och inte velat berätta mycket mer än att kinesiska komponenttillverkaren Goertek investerat stort i bolaget, närmare bestämt 95 miljoner kronor.

Inför lanseringen ställer bolagets grundare dock upp på en exklusiv intervju med Di Digital.

”Vi har inte velat berätta något förrän vi var säkra på att kunna leverera den produkt som vi ville få ut på marknaden”, säger Sarandis Kalogeropulos, medgrundare av Anima.

Läs mer om Anima på Nordic Tech List

I kontorslokalerna i Västra hamnen är det högt i tak och genom de stora glaspartierna som utgör kontorets väggar har man god utsikt över Öresund och Öresundsbron. På ett och ett halvt år har Anima växt från att vara fyra grundare på varsin klaffstol i ett hörn strax innanför entrén till att ha 67 anställda fördelade på ett trettiotal kompetenskategorier. Här finns bland annat mjukvaruutveckling, urverkskompetens från klockindustrin, mekanikkonstruktörer, kundsupport och en egen produktionslinje där en första mindre serie av klockorna har tillverkats. För hand. 

Läs mer: Uppkopplad klocka – hetast på IoT-himlen

”Det har varit kritiskt att kunna visa vår tillverkare i Kina vad som går att göra och faktiskt kunna säkerställa kvaliteten redan i konceptfasen” säger Sarandis Kalogeropulos.

Foto: Fredrik Norrlid

Thomas Sandelius och Sarandis Kalogeropulos vid produktionslinjen där de första klockorna tillverkats för hand. Foto: Fredrik Norrlid

Grunden till Anima lades när Sony Mobile i Lund i mars 2015 varslade 1000 personer om uppsägning. Då bestämde sig Fredrik Rosén, Pål Borge, Sarandis Kalogeropulos och Thomas Sandelius för att lämna sina chefsjobb på mobiltillverkaren och bygga något nytt.

”Mobilbranschen förändrades i grunden. Vi kände alla ett driv att skapa något nytt och vara med i nästa digitala transformation kring internet of things”, säger Sarandis Kalogeropulos.

Tillsammans satte de sig ner och började skissa på en uppkopplad klocka som inte liknade någon av de produkter som fanns på marknaden. Visionen var att skapa en uppkopplad klocka som skulle vara svår att skilja från ett klassiskt armbandsur. 

”Med vår gemensamma historia var verksamheten igång redan efter några dagar, men vi har haft oerhört många sömnlösa nätter och oändliga iterationer för att skapa den kompromisslösa klocka vi ville uppnå”, säger medgrundaren Thomas Sandelius. 

För att förverkliga visionen om en uppkopplad klocka krävs kapital. Mycket kapital. Särskilt om man har ambitionen att bygga en klocka från grunden baserad på egenutvecklad teknik. Tack vare sina tidigare roller på Sony Mobile hade grundarna goda kontakter med en rad komponenttillverkare och Anima inledde tidigt diskussioner med Goertek, ett bolag baserat i kinesiska Weifang. Goertek är världsledande på bluetooth-headset och noterat på börsen i Shenzhen med ett börsvärde motsvarande drygt 53 miljarder kronor. Goertek bestämde sig för att investera 10 miljoner euro i Anima.

”De ville komma in på marknaden för internet of things och förnya sig samtidigt som vi var i behov av kapital. Det var kärlek vid första ögonkastet”, säger Sarandis Kalogeropulos.

Kort efter investeringen blev klar besökte Goerteks vd Long Jiang Malmö för att träffa grundarna igen och se på lokalen som de ville hyra in sig i. Sarandis Kalogeropulos berättar att grundarna var övertygade om att Long Jiang skulle tycka att lokalen var onödigt stor och kanske för dyr.

Vi ska skapa en helt ny produktkategori inom klockindustrin med våra hybridklockor

”Han ville träffa hyresvärden för att börja förhandla och var mer bekymrad över att vi inte skulle kunna växa tillräckligt mycket i de här lokalerna och ville genast undersöka möjligheterna att hyra nästa våning också", säger Sarandis Kalogeropulos.

Under drygt ett och ett halvt år har Anima tagit fram den klocka som i dag för första gången visas upp. Grundarna hoppas på ett entusiastiskt mottagande från marknaden. 

”Teknologin för att göra klockor i mindre format har funnits sedan 1600-talet. Det senaste paradigmskiftet kom 1969 när man elektrifierade armbandsuret, det vände upp och ner på allt. Nu ska vi se till att förändra industrin igen, vi ska skapa en helt ny produktkategori inom klockindustrin med våra hybridklockor”, säger Thomas Sandelius.

Hybridklockan är en klocka som är uppkopplad genom mobiltelefonen, men som inte är en datoriserad klocka som till exempel Appel Watch eller Samsung Gear. Istället använder sig Animas Kronaby av traditionella visare för att till exempel visa hur många steg användaren har tagit. 

Det har varit några svettiga och sömnlösa nätter

"Vi tror på den här produkten och är övertygade om att hybridklockan är klockornas framtid, men frågan är när branschen tar fart – avgörandet ligger inte i våra händer även om vi försöker skapa marknaden. Fingerprint Cards och Precise Biometrics grundades 1997, men det är först nu som de har slagit igenom på allvar”, säger Thomas Sandelius.

Sarandis Kalogeropulos beskriver lanseringen som att vakna ur en dröm.

”Det har varit några svettiga och sömnlösa nätter och det känns helt galet att äntligen få visa upp klockan för omvärlden. Det är euforiskt och fantastiskt och en väldigt speciell känsla när man tittar på den här produkten och det här varumärket som vi har skapat tillsammans, här i Malmö."

Foto: Fredrik Norrlid

Det har blivit några sömnlösa nätter för Animas grundare. Foto: Fredrik Norrlid

Goertek äger 75 procent av Anima. Grundarna bedömer att de 95 Mkr man fått in från det kinesiska bolaget räcker till att lansera Kronaby, ta klockan till marknaden och kanske ytterligare något steg. Samtidigt pågår arbetet med att ta fram nästa produkt, som än så länge hålls lika hemlig som Kronaby har varit under 18 månader.

”Vi har en kontinuerlig diskussion med våra ägare om finansiering. Vi är finansierade nu och en bit framåt. För vår partner är det inget annat än långsiktighet som gäller”, säger Thomas Sandelius.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera