Hoppa till innehållet

Di Digitals nya krönikör: ”Techjättarna förskansar sig monopol”

Hon ifrågasätter tanken om det kontantlösa samhället och längtar efter affärsmodeller som inte bygger på övervakning. Tove Andersson är ny skribent på Di Digital.

Tove Andersson, rådgivare inom blockchain, tech och kommunikation är Di Digitals nya krönikör.
Tove Andersson, rådgivare inom blockchain, tech och kommunikation är Di Digitals nya krönikör.Foto: Amanda Lindgren

Välkommen till Di Digital! Vem är vår nya krönikör?

”Tack, vad kul det ska bli! Jag är rådgivare och föreläser om blockchain, tech och kommunikation, sitter i styrelsen för medtechbolaget Brighter och är grundare av Kryptogäris, Nordens största nätverk för kvinnor och ickebinära med intresse för blockchain och kryptovalutor.”

”Jag fascineras av ny teknologi och brinner för en mer genomtänkt och mänsklig tredje våg av internet. Jag är något av en nattuggla och får bäst flow nära inpå en deadline. Jag skriver oftast med den här livestreamen i öronen och gillar att fundera på vad alla andra lyssnare gör i samma stund.”

Vad tänker du skriva om hos oss?

”Jag fascineras av och reflekterar mycket över teknologisk utveckling från ett övergripande filosofiskt, spirituellt och ekonomiskt perspektiv och vill i mina krönikor dela dessa funderingar med läsaren. Ibland vill jag lyfta ett perspektiv som jag tycker saknas i debatten. Vi står mitt i en digital revolution och det är angeläget att vi alla funderar över hur vi ska konstruera dessa nya övergripande system för att skapa det framtida samhälle vi helst vill leva i.”

Du har tidigare skrivit att du inte vill se ett kontantlöst samhälle. Varför inte det?

”Den som är nyfiken gör bäst i att läsa krönikan eftersom det finns så många dimensioner i den här frågan. Men i grunden handlar det om att stärka individen och hela demokratin. Genom att tillhandahålla kontanter blir vi som nation starkare vid en kris med långvarigt strömavbrott, eller om någon skulle försöka införa ett mer totalitärt styre i Sverige. Kontanter fyller också en viktig funktion som betalningsmedel för den som inte har råd med bankens tjänster och som annars hamnar utanför samhället, eller för den som lever med en kontrollerande partner och vill köpa en tunnelbanebiljett för att hälsa på en vän i smyg. Bankens ägande över vår personliga data är en annan viktig aspekt.”

Din första text för Di Digital handlar om integritet på internet. Om du var tvungen att välja, skulle du radera ditt eget digitala avtryck (och aldrig återvända) eller låta bli?

”Även om jag gärna sett att det funnits en ta-bort-all-data-knapp har jag inga planer på att sluta verka digitalt. Det skulle vara att ställa mig utanför något alltför roligt och centralt för vår tid. Jag fascineras över ny tech och tycker mycket innovation. Jag ser heller inte att det är mitt eget digitala avtryck som är huvudsaken utan vårt gemensamma. Det är viktigt att vi på ett övergripande plan diskuterar och fattar aktiva beslut kring vilket samhälle vi bygger för kommande generationer.”

”Om vi ses över en fika på stan skulle det kännas märkligt om servitören slog sig ned vid bordet för att anteckna vad vi sa till varandra, analyserade våra personlighetstyper och sedan auktionerade ut informationen till högst bjudande. Så när beslutade vi egentligen att det här beteendet var okej på våra digitala kaféer?”

Bäst och sämst just nu?

”Bäst är att det på riktigt tycks finnas en vilja inom tech-communityn att utveckla nya lösningar utefter vad som gör människors liv rikare snarare än tvärtom. Våra populäraste plattformar i dag utformas inte i första hand för att ge oss människor största möjliga värde utan snarare för att skapa största möjliga beroende. Det blir spännande att se vilka nya modeller vi får se under de närmsta åren, samt om man lyckas skapa tillräckligt konkurrenskraftiga affärsmodeller och incitament för att nå målet om mer medmänsklig tech.” 

”Sämst är den ökade centraliseringen av makt och kontroll till världens techjättar som förskansar sig monopolliknande ställning. Amazon står i USA för cirka 75 procent av all försäljning av böcker, och är en privat aktör som fritt kan välja att inte ta in en bok som de inte gillar. Vad blir egentligen skillnaden mellan att en bokhandlare med monopol inte säljer en bok och ett bokbål?”

Läs Tove Anderssons första krönika: Fast i ett klaustrofobiskt fängelse: ”Jan Helin, ta bort mig!” 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera